افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه صورت گرفت.

افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه

رضا ابراهیم نیا در حاشیه افتتاح مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه اظهار کرد: عقیق تربت حیدریه برترین خاصیت رنگ پذیری را در سطح کشور دارد و به رنگ های طبیعی مختلفی مثل سفید و قرمز یافت می گردد و با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از خام فروشی این محصول سودآور، در حال ایجاد مراکزی تخصصی برای آموزش، فراوری و عرضه هستیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه نمود: سنگ های عقیق این منطقه عموماً در سطح تپه ها پراکنده هستند و گاهی به صورت رگه ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار گرفته است که برای استخراج باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر سنگ را کنار بزنند.

منطقه بایگ موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد

در این مراسم علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اظهار کرد: منطقه بایگ تربت حیدریه موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می توان به معدن طلا، عقیق و گرانیت اشاره نمود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: سنگ عقیق هم خاصیت درمانی دارد و هم بواسطه زیبایی اش در ساخت زیورآلات، کیف، تسبیح، مبلمان و… استفاده می گردد و در طب سنتی گفته شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی های عضلانی مناسب است.

وی توضیح داد: در شهرستان تربت حیدریه بیش از 100 نفر در حوزه تراش سنگ عقیق باهدف جلوگیری از خام فروشی فعال هستند.

محمدی گفت: سنگ عقیق با وجود زیبایی و خاصیت درمانی اش می تواند به عنوان یک محصول تجاری هم مورد توجه قرار گیرد و این صنعت گوهرتراشی اگر رونق بگیرد، می تواند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی، سالانه گردشگران زیادی را روانه این شهرستان کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه نمود: تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می گردد و قابلیت برگزاری تورهای گردشگری ژئوتوریسم را دارد.

منبع: همگردی

به "افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید