فوت وفن تمیز کردن وسایل چرمی ، بخش دوم

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، برای تمیز کردن وسایل چرم خود باید دقت کافی به خرج دهید و از شیوه درست و مناسبی بهره ببرید تا زود از سکه نیفتند.

فوت وفن تمیز کردن وسایل چرمی ، بخش دوم

1- همواره وسیله چرم خود را تمیز نگه دارید. سعی کنید هفته ای یکبار وسیله چرمتان را با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید. اگر این کار را مرتب انجام دهید، دیگر احتیاجی نیست برای تمیز کردن چرمتان وقت زیادی صرف کنید.

اگر چرم به طور مرتب و متناوب تمیز نگردد، ممکن است در اثر نفوذ گرد و غبار به اعماق بافت آن، از داخل دچار ساییدگی گردد و کیفیت خود را از دست بدهد.

2- برای تمیز کردن چرم از یک پارچه مرطوب بهره ببرید. ابتدا با دست گرد و غبار روی چرم را بگیرید. سپس با یاری پارچه نمدار این بار با دقت بیشتری وسیله چرمتان را تمیز کنید.

3- از هیچ نوع صابون یا ماده پاک کننده ای استفاده نکنید. صابون یا دیگر پاک کننده ها به علت مواد شیمیایی که دارند موجب از بین رفتن چربی طبیعی موجود در جنس چرم می شوند. هر نوع پاک کننده شیمیایی باعث خشک شدن چرم، ترک خوردگی و در نهایت از دست رفتن کیفیت آن می گردد.

4- چرم را به آرامی خشک کنید. به عنوان مثال، اگر کت چرمی دارید و گاهی مجبور هستید زیر باران مسافتی را بروید، راه خشک کردن آن را یاد بگیرید تا مسئله ای برای کت چرمتان پیش نیاید. به خاطر بسپارید که هیچ وقت کت چرم خود را نزدیک آتش یا هر وسیله گرمایشی و نه در زیر آفتاب خشک نکنید. روش خشک کردن چرم با روش های خشک کردن پارچه های کتان یا پشمی کاملاً تفاوت دارد. لباس چرم خیس شده یا نم دار باید در دمای اتاق و به آرامی خشک گردد.

خشک کردن سریع چرم تغییراتی در بافت و ساختار آن ایجاد می نماید که ممکن است باعث شکنندگی و ترک خوردن چرم گردد.

ملاحظه کاری و رسیدگی های ویژه

نکته اول: پولیش زدن مرتب چرم یکی از نکات مهمی است که اگر قصد دارید برای دوام بیشتر وسیله چرمتان به شکلی خاص و ویژه به آن رسیدگی کنید، ضروری است به خاطر بسپارید. برای این کار به یک دستمال خشک، یک قوطی واکس مخصوص چرم و یک فرچه کفش احتیاج خواهید داشت. ابتدا، به مقدار تمام وسیله چرمی که دارید از مواد پولیش بردارید، سپس با یاری فرچه آن را در تمام نقاط پخش کنید. پس از آن با استفاده از پارچه خشک اضافی مواد را از سطح چرم پاک کنید. در آخر، بار دیگر فرچه را روی تمام نقاط چرم بکشید. این بار احتیاجی نیست از مواد پولیش بردارید؛ چربی موجود در فرچه برای برق انداختن چرم کافیست.

نکته دوم: سعی کنید چرم جیر را همواره خشک نگه دارید. اگر وسیله ای از جنس چرم جیر دارید که خیس شده است، باید سعی کنید تا جایی که می توانید با استفاده از دستمال کاغذی رطوبت آن را بگیرید. مانند دیگر انواع چرم، برای خشک کردن وسیله خود به هیچ عنوان از وسایل گرمایشی استفاده نکنید.

اگر کلاه یا کفشی دارید که از جنس چرم جیر است، در صورتی که خیس شوند باید تا جای ممکن درون آن را با دستمال کاغذی پر کنید و صبر کنید تا رطوبت آن کاملاً گرفته و خشک گردد. برترین راه این است که با استفاده از قالب که سایز سر یا پای شما باشد درون وسیله خود را پر کنید که بعد از خشک شدن احتمالاً مچاله و فشرده نگردد.

نکته سوم: برای تمیز کردن چرم جیر از روش صیقل دادن بهره ببرید. به جای استفاده از آب برای از بین بردن پرز و کرک روی جیر، وسیله جیرتان را به یاری یک حوله تمیز کنید. برای از بین بردن پرز یا لکه های به جامانده روی جیر می توانید از مداد پاک کن هم بهره ببرید.

اگر کفش هایی از جنس چرم جیر دارید، می توانید برای تمیز کردن آنها از برس های سیمی یا سوهان ناخن بهره ببرید.

نکته چهارم: برترین راه استفاده از یک پاک کننده مخصوص جیر است. درصورتی که زمان تمیز کردن وسیله خود دقت و ظرافت کافی به خرج ندهید یا روش پاک کردن نامناسب باشد، وسیله شما به طرز جبران ناپذیری از بین خواهد رفت. بنابراین، اگر وسیله جیری که دارید ارزشمند است، بهتر است برای تمیز کردن آن پاک کننده های مخصوص جیر را تهیه و از آن بهره ببرید.

نکته پنجم: زمان استفاده نکردن از وسیله جیر، آن را در مکانی تاریک قرار دهید. اما ابتدا مطمئن شوید محل تاریکی که برای نگهداری وسیله تان در تظر گرفته اید، دارای رطوبت نباشد. زیرا در اینصورت مانند دیگر انواع چرم امکان فراوری کپک وجود خواهد داشت و مسلماً از بین بردن کپک از روی جنس جیر به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. برترین حالت برای نگهداری از چرم جیر، به جای استفاده از کیسه پلاستیکی، قرار دادن آن درون روبالشی است.

منبع: فوت و فن

به "فوت وفن تمیز کردن وسایل چرمی ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت وفن تمیز کردن وسایل چرمی ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید