3 میلیون تهرانی در معرض فرونشست و فروریزش زمین

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت که طبق برآوردها در شهر تهران حدود سه میلیون نفر در معرض مخاطرات ناشی از فرونشست و فروریزش زمین هستند.

3 میلیون تهرانی در معرض فرونشست و فروریزش زمین

دکتر علی بیت الهی در گفت و گو با وبلاگ ارم گفتگو درباره اینکه فرونشست و فروریزش زمین با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند و شهر تهران در معرض کدامیک از این مخاطرات است، اظهار کرد: ما در کشور با دو پدیده مخاطرات زمین شناسی روبرو هستیم که به شدت ایمنی شهری ما را تحت تاثیر قرار داده اند. یک پدیده فرونشست و دیگری فروریزش است که باید میان آن ها تفاوت قائل شویم. در شهر تهران فروریزش زمین بیشتر مشاهده می گردد که از جمله موارد فروریزش زمین می توان به فروریزش میدان شهران که با آتش سوزی لوله گاز همراه بود، فروریزش خیابان پیامبر، چند فرو ریزش در خیابان مولوی و.. اشاره نمود. طی وقوع این مخاطره چاله هایی به قطر 10 تا 20 متر در سطح زمین ایجاد می گردد که از خصوصیات آن هم می توان به ناگهانی بودن آن که منجر به ریزش ساختمان ها، سقوط خودروها درون چاله، آسیب دیدن خط لوله ها و... می گردد، اشاره نمود.

وی درباره اینکه پدیده فروریزش کدام مناطق پایتخت را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: پدیده فروریزش در شهر تهران در منطقه 12 و مناطق جنوبی تهران بسیار دیده شده است. علت ایجاد این پدیده آب شستگی توسط رگه های آب زیرزمینی، قنات های قدیمی محافظت نشده، ارتعاشات ترافیکی و... است. همین طور یکی از دلایلی که خیابان مولوی دچار این خطر شده است ارتعاشات ناشی از خطوط مترو در این محدوده است.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات با بیان اینکه این فرو ریزش به وفور در شهر تهران مشاهده می گردد، گفت: این پدیده در دشت های فامنین وکبودراهنگ همدان و دیگر مناطق کشور به صورت فروچاله های عمیق تر هم دیده می گردد؛ این مخاطره با فرونشست زمین تفاوت بسیاری دارد اما هر دو مخاطرات فروریزش و فرونشست شهر تهران را تهدید می نماید.

بیت الهی با بیان اینکه در مناطق 17، 18، 20 و شهر ری، مناطقی مانند پالایشگاه نفت جنوب تهران پدیده فرونشست زمین دیده می گردد گفت: علت اصلی این پدیده پایین رفتن سطح آب زیرزمینی است. زمانی که آب موجود در لابه لای مواد خاک زیر زمین بر اثر مصرف بی رویه، حفر چاه های بی رویه پایین می رود دانه های خاک به یکدیگر فشرده می گردد و چون در گذشته میان آن ها آب وجود داشته اما حالا در میان آنها یک فضای خالی وجود دارد، زمین به صورت تدریجی دچار فشار شده، پایین رفته و نشست می نماید؛ اما این اتفاق قابل مشاهده نیست و ما به وسیله دستگاه ها متوجه این موضوع می شویم. برای مثال در منطقه جنوب تهران شرایط زمین به صورت سالانه حدود 20 تا 24 سانتیمتر در ابعاد وسیعی پایین می رود، اگر این نشست در مدت زمان طولانی رخ داده بیفتد زمین طی مدت سی سال حدود شش متر پایین می رود که این اتفاق منجر به ترک خوردگی ساختمان، لوله های گاز، نفت، فاضلاب، خم شدن خطوط راه آهن و ایجاد شکاف های تدریجی می گردد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با تاکید بر اینکه در مناطق 17،18،19، و 20 پدیده فرونشست علاوه بر فروریزش زمین تا مناطق مرکزی تهران پیشروی نموده است گفت: بافت مناطق جنوبی شهر تهران دارای چند خصوصیت است، بافت این مناطق اکثرا فرسوده است، معابری با عرض کم و ساختمان هایی فرسوده دارد، این ساختمان ها به راحتی در مقابل فرونشست و فرو ریزش زمین آسیب پذیر هستند. در حاشیه جنوبی شهر تهران حدود 2 میلیون نفر تحت تاثیر فرونشست و فروریزش زمین هستند و در مجموع در شهر تهران نیز تنها در بافت مسکونی حدود 3 میلیون نفر در معرض این مخاطرات هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "3 میلیون تهرانی در معرض فرونشست و فروریزش زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون تهرانی در معرض فرونشست و فروریزش زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید