سال جاری طغیان آنفلوآنزا نداریم، بیماری تحت کنترل است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: از نیمه سال گذشته برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که تلفات زیادی در سال های گذشته از جمعیت طیور کشور گرفت، برنامه داشتیم و همانند پارسال معتقدیم که این بیماری هم اکنون تحت کنترل است و سال جاری طغیانی نمی گردد.

سال جاری طغیان آنفلوآنزا نداریم، بیماری تحت کنترل است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، علیرضا رفیعی پور در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار وبلاگ ارم گفتگو درباره وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و اینکه با توجه به عدم همکاری برخی از کامیون داران برای انتقال خوراک مرغ آیا احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیانی شدن این بیماری در امسال وجود دارد یا خیر؟ گفت: اقدامات بسیاری از سال گذشته در بیش از 620 کانون شناسایی شده در کشور در راستای کنترل و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شد که در یک مورد آن می توان به معدوم سازی حدود 20 میلیون قطعه طیور مبتلا به این بیماری و جایگزین کردن بیش از این تعداد در سالن های پرورشی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه هم اکنون مسئله ای در زمینه پرورش مرغ تخم گذار و فراوری تخم مرغ وجود ندارد، گفت: فراوری تخم مرغ در امسال به بیش از 900 هزار تن رسیده که با احتیاج کشور برابری می نماید و سال گذشته حدود 15 هزار تن تخم مرغ وارد شد که عددی در مقابل فراوری محسوب نمی شود. هم اکنون نیز مانند پارسال که اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای خود را شروع نموده بودیم معتقدیم که امسال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلفات چندانی از جمعیت طیور نخواهد گرفت و طغیانی نمی شود که البته این مسئله به همکاری همه دستگاه های متولی بخش خصوصی و دولتی در این حوزه برمی شود.

رفیعی پور گفت: هر دستگاه و متولی در بخش خصوصی یا دولتی کم کاری کند یا در حوزه مدیریت بیماری آنفلوآنزا قصوری مرتکب شود، نام آن را اعلام می کنیم، اما امروز به غیر از دو کانون بومی هیچ موج جدیدی از بیماری آنفلوآنزا در کشور مشاهده نمی شود. حدود 8 کانون صنعتی این بیماری مربوط به موج سال قبل این بیماری است. این موضوع نشان دهنده موفقیت آمیز بودن اقدامات اجرا شده در حوزه مقابله کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه از رسانه ها انتظار می رود در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند و از همه دستگاه های متولی انتظامی، امنیتی و حتی بخش خصوصی این مسئله را مطالبه نمایند، تاکید نمود: در زمینه کامیون داران و نگرانی هایی که در هفته گذشته در خصوص عدم همکاری برخی از آن ها برای انتقال خوراک مرغ به وجود آمده بود باید گفت که این مسئله هم از اهمیت بالایی در مدیریت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برخوردار است، چرا که سبب می شود مانند هفته گذشته مرغداران احتیاجهای خود را از یکدیگر تامین نمایند و این مسئله خود عاملی برای شیوع و انتقال این بیماری می تواند باشد، اما این مسئله در هفته جاری حل شده است و بیش از 70 درصد کامیون داران به کار خود و تردد در جاده ها مشغول شده اند که نگرانی را در این زمینه کم می نماید.

نگرانی برای بیماری لکه سفید میگو وجود ندارد

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار وبلاگ ارم گفتگو درباره وضعیت بیماری لکه سفید میگو اظهارکرد: سال گذشته با اقداماتی که سازمان دامپزشکی و دیگر دستگاه های متولی در حوزه کنترل بیماری لکه سفید میگو انجام دادند، اولین سال موفقیت آمیزی بود که با فراوری حدود 34 هزار تن میگو رکورد جالب توجهی به ثبت رسید و هم اکنون نیز در حال برداشت میگو از استان های پرورش دهنده هستیم که با استخراج آمار و برآوردهای فراوری به زودی وضعیت امسال را نیز اعلام می کنیم.

رفیعی پور با بیان اینکه نگرانی بابت بیماری لکه سفید میگو وجود ندارد، تاکید نمود: رسانه ها در این زمینه یاری بیشتری می توانند انجام دهند تا با شفافیت و اطلاع رسانی بتوان در حوزه مقابله با بیماری ها موفق تر عمل کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در خصوص ظرفیت واردات واکسن و داروهای دامپزشکی، اظهارکرد: همانگونه که امروز وزیر جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت، نخستین اولویت و مهم ترین آن برای تخصیص ارز در بخش کشاورزی، دامپزشکی است. در سازمان دامپزشکی نیز اولین اولویت برای تخصیص ارز واکسن و دارو است.

ادامه دارد

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سال جاری طغیان آنفلوآنزا نداریم، بیماری تحت کنترل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری طغیان آنفلوآنزا نداریم، بیماری تحت کنترل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید