محله ِامینونو کجاست؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، درباره اِمینونو و تاریخچه این محله

امروزه امینونو محله ای وابسته به محله فاتح در استانبول است اما در سال 1928 میلادی جایی بود که استانبول را به دو بخش تقسیم می کرد. کمتر از 40 سال پیش بود که امینونو و محله فاتح با هم ادغام شدند و زیر نظر یک شعبه شهرداری قرار گرفتند. امروز حدود 55 هزار نفر در محله اِمینونو ساکن هستند. اِمینونو محله ای تاریخی است با کلی جابه دیدنی و رستوران جذاب برای شکم گردی.

محله ِامینونو کجاست؟

امینونو کجاست؟

محله امینونو با شاخ طلایی استانبول همسایه است. پل گالاتا از روی شاخ طلایی یا گلدن هورن استانبول عبور نموده و به محل امینونو می رسد. در امینونو قصر توپکاپی، مسجد آبی و ایاصوفیه واقع شده است. وجود همین جاذبه ها باعث شده امینونو مرکز شناخته شده ای برای گردشگران باشد. امینونو مشهور به جزیره تاریخی شهر استانبول است. وقتی در سال 1920 پایتخت از استانبول به آنکارا منتقل شد استانبول به یک مرکز تجاری و بازرگانی تبدیل شد و محله امینونو همچنان پر رفت و آمد شلوغ باقی ماند. خط آهنی که به اروپا راه دارد در محله امینونو واقع شده و زمانی شلوغ ترین اسکله استانبول به شمار می رفت. هر چند امروزه استانبول توسعه پیدا نموده و امینونو هم زیر مجموعه محله فاتح است اما همچنان مانند نگینی در استانبول می درخشد. زمانی برای کشتی هایی که به سمت جزایر پرنس به خصوص بیوک آدا حرکت می کردند امینونو تنها اسکله به شمار می رفت، همین نشان دهنده اهمیت این محله بوده؛ هر چند تعداد اسکله ها امروز بیشتر شده و امینونو تنها قطب رفت و آمد کشتی و راه ارتباطی استانبول با اروپا و جزایرش نیست.

در محله امینونو چه می بینیم؟

مسجد جدید در محله امینونو:

اولین چیزی که با بردن نام امینونو به ذهن می آید و باید درباره اش گفت مسجد جامع جدید است. این مسجد سومین مسجد جامع بزرگ استانبول و یادگار عصر عثمانی در امینونوی استانبول است. روزگاری مادر سلطان محمد سوم تصمیم به ساخت این اثر تاریخی می گیرد. بیش از 400 سال پیش والده صفیه مادر سلطان محمد کار طراحی این بنای زیبا را به داوود آقا یکی از معماران برجسته می سپارد. داوود آقا شاگرد و کارآموز برجسته معمار سینان ترک بود. متاسفانه ساخت مسجد جامع جدید مدت ها به دلیل مسائل اقتصادی و تامین نشدن هزینه ها کند پیش می رفت. وقتی سلطان محمد سوم از جهان رفت همین اندک ساخت وساز مسجد هم متوقف شد. علت این بود که والده صفیه دیگر مادر سلطان وقت نبود و دسترسی های اقتصادی اش بسیار محدود شده بود. وقتی سلطان محمد چهارم سال 1663 میلادی بر تخت نشست مادرش تورهان خدیجه تصمیم می گیرد این بنای تاریخی را تمام کند. تورهان خدیجه نام این مسجد را جدید گذاشت چون بعد از مسجد سلیمانیه و مسجد آبی (سلطان احمد) سومین مسجد بزرگ امپراطوری عثمانی در شهر بود. مسجد جدید نمونه کلاسیک معماری عهد عثمانی است. مسجد جدید در امینونو از دور با 66 گنبدش شناخته می گردد. این گنبدهای کوچک و بزرگ به شکل هرم در کنار هم قرار گرفته اند. رسم بود که مساجد در دوران عثمانی به شکل مجتمع یا به قول خودشان کلیه ساخته گردد. مسجد جدید هم همینطور است. اطراف مسجد مغازه، دارالشفا(درمانگاه)، آشپزخانه و... ساخته شده که همگی جز ساختمان های مسجد به حساب می آیند.

بازار ادویه فروش ها در محله امینونو:

محله امینونو میزبان اثر تاریخی دیگری است که خاص است و تماشایی. بازار مصری یا بازار ادویه فروش های امینونو مقصد بسیاری از گردشگران بعد از سفر به استانبول است. وجود این بازار در محله امینونو و گردشگرانی که برای تماشای آن می آیند یکی از دلایل ازدحام و شلوغی امینونو است. در کنار این بازار، مغازه ها و حجره های بسیاری را خواهید دید که مشغول خرید و فروش کالا هستند یا غذا و نوشیدنی و حتی جواهرات می فروشند.

دیگر دیدنی های محله امینونو:

بازار بزرگ استانبول، مسجد جامع رستم پاشا، مسجد جامع شَب صفا خاتون، مسجد جامع بایزید، حمام تاریخی محمود پاشا، برج بایزید و... است.

شکم گردی در محله امینونو:

یکی از خوردنی هایی که در سفر به امینونو امتحان کردن آن را به شما توصیه می کنیم نان و ماهی است. ماهی ساندویچی های محله امینونو بسیار معروف هستند. اطراف میدان امینونو می توانید رستوران های خوبی را پیدا کنید. یکی از این رستوران های قدیمی و مشهور رستورانی با نام رستوران تاریخی ماهی فروشی ایمنونو است. این رستوران روی پل گالاتا است و معمولا شلوغ و از مشتری است. ساندویچ های ماهی این رستوران در امینونو حسابی مشهور است.

منبع: دالاهو

به "محله ِامینونو کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله ِامینونو کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید