مهمترین موضوع بازار نفت در سال آینده

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، با شیوع واریانت تازه اُمیکرون نزدیک به روزهای خاتمه سال، ابهامات به بازارهای نفت بازگشته است.

مهمترین موضوع بازار نفت در سال آینده

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، پس از بهبود تقاضا برای نفت و گاز در سال 2021، بازارهای انرژی در حالی وارد سال 2022 می شوند که ابهامات نسبت به قیمت ها، تقاضا و چشم اندازهای بلندمدت همزمان با افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون و فشار سرمایه گذاران بر شرکتها برای کربن زدایی، تتازه شده اند. آیا سال آینده تقاضا برای نفت و گاز همچنان بهبود خواهند یافت و تاسیسات انرژی پاک افزایش پیدا می نمایند؟ یا ریسک ها برای مدتی مانع تحقق توسعه انرژی سبز شده و فرایند بهبود تقاضا برای نفت و گاز را افزایش می دهند.

هر چه به سرانجام سال 2021 نزدیک می شویم، دورنمای سال 2022 مبهم تر می شوند به خصوص که اُمیکرون دولت ها در اروپا را به وحشت انداخته و آنها تشدید محدودیت ها را شروع نموده یا مانند هلند قرنطینه های سخت گیرانه را دوباره برگردانده اند و بسیاری از کشورهای اروپایی محدودیت های سفر را تشدید نموده اند.

نفت 100 دلاری؟

تاثیر اُمیکرون بر اقتصادها و تقاضا برای سوخت و تاثیر آن بر فرایند احیای تقاضا برای نفت و قیمت ها، موضوع مهمی در طول سال 2022 به خصوص در نخستین ماه های سال میلادی آینده خواهد بود.

پیش بینی قیمت های نفت در شرایط عادی سخت است و ابهامات پیرامون پاندمی کار پیش بینی را سختتر هم نموده است. در حال حاضر دورنماهای قیمت هر بشکه نفت از 70 دلار در سال آینده تا بالای 100 دلار در مقطعی از سال 2022 یا 2023 متغیر است.

اوپک تاثیر ملایم و موقتی اُمیکرون بر تقاضا برای نفت را پیش بینی می نماید در حالی که آژانس بین المللی انرژی کندی موقتی فرایند احیای تقاضا به علت شیوع واریانت تازه را پیش بینی می نماید اما انتظار ندارد فرایند احیای تقاضا به کلی دستخوش تغییر گردد.

در نخستین روزهای شیوع اُمیکرون، بانک جی پی مورگان بیان کرد به علت ظرفیت محدود اوپک برای افزایش فراوری، میانگین قیمت هر بشکه نفت ممکن است به 125 دلار در سال آینده و 150 دلار در سال 2023 صعود کند.

اوپک به علت ابهامات مربوط به اُمیکرون، احتمال تنظیم سیاست فراوری نفت خود را اعلام نموده و بنابراین اقدامات این گروه کشورهای صادرنماینده نفت به همراه تحولات کووید، عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت های نفت در سال آینده خواهد بود.

سیمون فلوئرز، رییس هیات مدیره و تحلیلگر ارشد شرکت وود مک کنزی اخیرا در مطلبی نوشت: صعود قیمت های نفت به 100 دلار در سال آینده بعید است و حداقل به شکل مستمر نخواهد بود.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند زمستان سردتر از حد معمول در نیمکره شمالی، بحران انرژی اروپا را تشدید نموده و باعث تقلیل ذخایر گاز طبیعی این منطقه گردد که در حال حاضر هم در رکورد پایینی برای این وقت از سال واقع شده است. این شرایط می تواند تقاضا برای گرمایش را تقویت کند و سوختهای دیگری بجز گاز طبیعی شامل فرآورده های نفتی احتمالا تقاضا برای نفت را بالا خواهند برد حتی اگر قرنطینه ها مصرف بنزین را محدود نمایند.

چه زمانی بحران انرژی پایان پیدا می نماید؟

به گفته فلوئرز، زمستان سرد، قیمت های گاز و برق را که در حال حاضر هم در رکورد بالایی قرار دارند را بالاتر می برد.

موج سرما هفته جاری در شرایطی که سطح مخازن گاز اروپا اندک ماند و فراوری برق پس از توقف فعالیت چهار راکتور هسته ای فرانسه کاهش پیدا کرد، قیمت های برق این منطقه را به رکورد بالای تازهی رسید.

قیمت های گاز طبیعی به شدت نوسان داشته و به عرضه بیشتر از سوی روسیه حساس است اما در بهار با گرم شدن هوا کاهش پیدا می نماید.

به گفته تحلیلگران وود مک کنزی، با این حال حتی در سرانجام فصل زمستان و در بهار سال 2022 به علت کمبود عرضه، قیمت های گاز در آسیا و اروپا بالاتر از سطح پیش از بحران انرژی خواهد بود. انتظار می رود تا زمان افزایش عرضه در سال 2026، قیمت های LNG در اروپا و آسیا بیش از دو برابر قیمت رایج بین سال 2015 تا 2020 باشد.

ریسک بزرگ برای دورنمای بازار گار در سال آینده و پس از آن این خواهد بود که آیا گاز یک سوخت مطمئن و پاک تر از زغال سنگ برای یاری به سوئیچ از زغال سنگ به گاز و پشتیبانی از تتازهپذیرها دیده می گردد یا یک سوخت فسیلی دیگر دیده می گردد که نباید به عنوان سوختی برای یاری به گذار به سمت منابع انرژی تتازهپذیر ملاحظه گردد.

آیا افزایش هزینه ها مانع عبور به سمت انرژی پاک می گردد؟

اگرچه غولهای نفتی سرمایه گذاریهای بیشتری را به سمت انرژی کم آلاینده گسیل نموده اند اما فرایند افزوده شدن ظرفیت تازه نیروی بادی و خورشید ممکن است به علت هزینه های بالاتر آهسته گردد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری گفته بود با وجود قیمت های بالای کالا و حمل و نقل، تتازهپذیرها در جهت ثبت رشد بالا در سال 2021 هستند. اما قیمت های کالا ممکن است تا سرانجام سال 2022 بالا بماند و پنج سال کاهش هزینه برای نیروی بادی و سه سال کاهش برای فوتوولتائیک خورشیدی را از بین می برد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش بازار 2021 تتازهپذیرها بیان کرد دنیا باید ظرفیت سالانه تازه را در پنج سال آینده برای تحقق سناریوی کربن خنثی تا سال 2050 دو برابر کند.

افزایش مجموع هزینه ها و دستمزدها، چالشهای زنجیره تامین و لجستیک ممکن است مانع طراحی و توسعه فناوریهای کم آلاینده شوند.

وود مک کنزی اوایل ماه جاری بیان کرد صنعت خورشیدی آمریکا بین فرصتهای بزرگ و موانع موجود در ماه ها و سالهای آینده گرفتار خواهد شد و احتمالا رشد ملایم تری در چند سال آینده خواهد داشت.

بازار خورشیدی آمریکا 5.4 گیگاوات ظرفیت خورشیدی در سه ماهه سوم نصب کرد که به مقدار 33 درصد بالاتر از مدت مشابه سال 2020 و بزرگترین رشد سه ماهه سوم ثبت شده تا به امروز بود. با این حال هزینه ها همچنان افزایش دارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به نظر می رسد ابهامات، بزرگترین موضوع سال 2022 در بازارهای نفت و گاز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مهمترین موضوع بازار نفت در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین موضوع بازار نفت در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید