نویسنده ای نهادساز، در عرصه کتاب خوانی

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، در نخستین برنامه مهرآیین کانون، عصر یک شنبه 5 اسفند جمعی از نویسندگان، منتقدان، ناشران، مسئولان فرهنگی و فعالان حوزه ترویج کتاب خوانی برای نکوداشت علی اصغر سیدآبادی، در سالن غدیر کانون پرورش فکری گرد هم آمدند.

نویسنده ای نهادساز، در عرصه کتاب خوانی

به گزارش روابط عمومی کانون، در این مراسم افسون امینی، مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون، مهدی حجوانی، نویسنده و مدرس دانشگاه، حسین شیخ الاسلامی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر، فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده، مدرس داستان نویسی و رئیس هیئت مدیره ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مرجان فولادوند، نویسنده، سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده، منتقد و روزنامه نگار، مریم محمدخانی، نویسنده و پژوهشگر، عبدالحکیم بهار، فعال ترویج کتاب خوانی و... درباره ی علی اصغر سیدآبادی و موضوع ترویج کتاب خوانی سخن گفتند.

افسون امینی در سخنان کوتاهی گفت: به نظر من، آن چه علی اصغر سیدآبادی را از دیگران متمایز می نماید این است که این نویسنده به یک نفر بودن بسنده نکرد، نه به خاطر این که به عنوان نویسنده در ترویج کتاب خوانی به ادبیات یاری کرد، بلکه به خاطر فعالیت های گروهی اش در این زمینه که منجر به تشکیل حلقه های به هم پیوسته ای در ترویج کتاب خوانی شد.

فریدون عموزاده خلیلی با اشاره به کم توجهی به حوزه ی فرهنگ و ادب کودک و نوجوان، گفت: ما مدافع ادبیات کودک و نوجوان هستیم، بنابراین باید هر حرکتی که به تقویت و بالیدن این حوزه می انجامد، به آن یاری کنیم.

این نویسنده به تبیین دلایل انتخاب سیدآبادی به عنوان نامزد ایرانی در توریج کتاب خوانی برای دریافت جایزه ی آستریدلیندگرن یادآور شد: ترویج کتاب خوانی فرآیندی است که از نویسنده یا پدیدآورنده ی اثر شروع می گردد و در ادامه آموزش و پرورش، شبکه ی توزیع، فروشگاه ها، رسانه ها، کتاب خانه ها و در نهایت مخاطب، همه در این فرآیند مؤثرند و هیچ یک به تنهایی نمی تواند شاخص و معیار انتخاب باشد.

برای انتخاب نامزد مورد نظر، این فرآیند مورد آنالیز نهاده شد و در نهایت علی اصغر سیدآبادی به خاطر دارا بودن بیش ترین شاخص ها به عنوان نامزد این بخش معرفی گردید.

خلیلی گفت: سیدآبادی نویسنده ای است که به خوبی سازو کار فرآیند ترویج کتاب خوانی را می شناسد، هم به عنوان ناشر فعالیت داشته، هم در حوزه ی فروش کتاب فعال بوده، کار رسانه ای نموده و به خوبی می داند چگونه کتاب خوانی را به عنوان امری ضروری به مخاطب معرفی کند.

عموزاده خلیلی هم چنین یادآور شد که سیدآبادی به خاطر مسئولیت های دولتی به خوبی از ظرفیت های این حوزه به نفع مخاطب و ترویج کتاب خوانی در کشور استفاده نموده و اقدام به نهادسازی نموده است.

بنابه این گزارش، دیگر سخنرانان مراسم نیز به بیان خدمات علی اصغر سیدآبادی در حوزه ی کتاب و کتاب خوانی و آنالیز ویژگی های فردی و اجتماعی این نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار حوزه ی فرهنگ و ادبیات کشور پرداختند.

علی اصغر سیدآبادی نیز، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین گفت: تمام فعالیت هایی که در حوزه ی ترویج کتاب خوانی در این سال ها انجام شده، حاصل کوشش جمعی است و تمام دست اندرکاران این حوزه در این بخش همکاری داشته اند چرا که اگر این همراهی ها نبود، به تنهایی قادر به انجام هیچ کدام از این کارها نبودم.

نمایش نماهنگی از سخنان این نویسنده و اهدای لوح های قدردانی و هدایا از سوی نهادها و افراد به این نویسنده و مروج کتاب و کتاب خوانی سرانجام بخش برنامه های این نکوداشت بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "نویسنده ای نهادساز، در عرصه کتاب خوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نویسنده ای نهادساز، در عرصه کتاب خوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید