همه چیز راجع به گوش گل کلمی

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، گوش گل کلمی یک دفرمتیک و بدشکلی ظاهری در بخش خارجی یا لاله گوش است. این بد شکلی اکتسابی است و به علت تروما و ضربه به گوش ایجاد می شود.در ورزش هایی مانند کشتی گیری، بوکس و راگبی و در مجموع ورزش هایی که ممکن است ضربه مستقیم به گوش وارد شود احتمال وجود این دفرمتیک شایع تر وجود دارد. کشتی گیران دارای گوش های گوش گل کلمی هستند.

همه چیز راجع به گوش گل کلمی

گوش گل کلمی

اگر تا حالا به مسابقه کشتی رفته باشد، احتمالاً متوجه متفاوت بودن گوش کشتی گیران شده اید. گوش گل کلمی که آن را با نام هماتوم یا گوش کشتی گیران نیز می شناسند. گوش گل کلمی در نتیجه ضربه یا حادثه ای برای گوش اتفاق افتاده و فرم گوش را تغییر می دهد.

گوش گل کلمی در زمان جمع شدن خون در پینئا در نتیجه ضربه یا حادثه اتفاق می افتد. پینئا همان قسمت بیرونی گوش است. جمع شدن خون در گوش که آن را به نام هماتوم نیز می شناسند باید به سرعت درمان گردد.

در حالی که هیچ درمان قطعی ای برای گوش گل کلمی وجود ندارد. اما حتی بعد از بروز حادثه یا ضربه برای گوش می توان از ایجاد آن جلوگیری کرده و آن را درمان کرد. در نتیجه آگاهی از علائم هشدار دهنده بروز گوش گل کلمی و اقدام برای درمان هرچه سریع تر آن لازم است.1

علت شکل گیری گوش گل کلمی

اولین سؤالی که احتمالاً برای بسکمک از شما ایجاد می گردد، این است که علت شکل گیری این بیماری چیست. در حالت کلی، این مشکل مادرزادی نبوده و به مرور زمان به علت آسیب دیدن گوش ایجاد می گردد. به عنوان مثال ضربه دیدن گوش در اثر تصادف یا فعالیت های ورزشی مانند کشتی و بوکس.

البته تا کنون با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، علت این بیماری به صورت واضح تعیین نشده است. اما بر اساس بررسی های انجام شده، احتمال آن در افراد ورزشکاری که در زمینه ورزش های رزمی و تماسی در حال فعالیت هستند، بیشتر است؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به گوش گل کلمی در مردان بیشتر از زنان است.

جالب است بدانید که نتیجه یکی از همین بررسی ها نشان می دهد افرادی که از پوشیدن کلاه محافظ هنگام انجام ورزش های رزمی خودداری کرده اند، با احتمال 52 درصد به این بیماری مبتلا شده اند. البته پوشیدن کلاه به طور قطع مانع از ایجاد این مشکل نمی گردد؛ چرا که در مقابل، افرادی که از کلاه مخصوص استفاده کرده اند، با احتمال 26 درصد باز هم به این بیماری گوش مبتلا شده اند؛ بنابراین، علت ایجاد این بیماری را می توان 2 مورد اظهار داشت:

آسیب دیدن گوش در اثر یک ضربه شدید مانند تصادف. در این شرایط به علت ضربه ایجادشده، مقداری خون در قسمت غضروفی گوش و زیر پوست جمع می گردد.

حالت بعدی، زمانی است که گوش به صورت مکرر و چندین بار از طریق یک ضربه خارجی آسیب می بیند. این حالت بیشتر برای ورزشکاران و کشتی گیران ایجاد می گردد.2

علائم گوش گل کلمی

در صورتی که آسیب یا ضربه ای به گوش یا یک طرف سرتان وارد شده باشد، بهتر است سریعاً در داخل آیینه قسمت بیرونی گوش تان را معاینه کرده و ببینید آیا دچار کبودی یا تورم شده است یا خیر. حتی شاید گاهی اوقات متوجه تغییر فرم گوش تان شوید. در این شرایط خون شروع به جمع شدن در ناحیه آسیب دیده می کند. حتی جهت رسیدن خون تازه به غضروف گوش مسدود خواهد شد.

این عارضه در صورتیکه درمان نگردد، ممکن است باعث بروز مسائل زیر گردد:

زنگ زدن یا وز وز داخل گوش

از دست دادن قدرت شنوایی

سر درد

تاری دید

در تحقیقی که در مجله درمان ورزشی آسیا نیز به چاپ رسیده، محققان دریافتند کشتی گیرانی که دچار عارضه گوش گل کلمی شده اند. احتمال اینکه شنوایی شان کاهش پیدا کند بسیار بیشتر از ورزشکارانی است که دچار آسیب دیدگی از ناحیه گوش نشده اند.

همچنین بروز گوش گل کلمی می تواند فرد را در معرض ابتلا به عفونت های گوش نیز قرار دهد. در نتیجه مراقبت از گوش و گوش به زنگ بودن در برابر علائم اولیه این عارضه برای جلوگیری از عوارض نقش بسیار مهمی دارد. فرد با این کار می تواند از بروز تغییر فرم گوش نیز تا حد زیادی جلوگیری کند.1

برای پیشگیری از گوش گل کلمی چه باید کرد؟

گوش کلمی به علت جراحات اصطحکاکی گوش ایجاد می گردد. برای پیشگیری از ابتلا به آن باید در هنگام انجام ورزش های پر خطر برای ناحیه گوش از محافظ و ضربه گیرهای سر و گوش استفاده کرد. لازم است تا از برخورد ضربات مکرر به گوش جلوگیری گردد.

در صورتی که ضربه ای به گوش وارد شد، حتما باید از نظر ایجاد خونریزی و هماتوم گوش ببرسی گردد. برای انجام بررسی ها لازم است تا از طریق متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید. در صورتی که پس از معاینه تعیین شد که خونریزی اتفاق افتاده است و تشخیص خونریزی و هماتوم داده شد، لازم است تا در اولین فرصت تخلیه گردد.

انواع روش های تخلیه هماتوم گوش
برای تخلیه خونریزی و هماتوم گوش روش های مختلفی وجود دارد که به تعدادی از متداول ترین روش های تخلیه خونریزی گوش اشاره می کنیم:

در بعضی مواقع می توان با استفاده از سرنگ، هماتوم را آسپیله کرد. اما احتمال عودد مجدد بعد از تخلیه در این روش بسیار بالاست. ممکن است بعد از آسپلیه هماتوم و پانسمان، چند روز بعد شاهد عود مجدد عارضه باشیم.

روش دیگر تخلیه هماتوم با استفاده از عمل جراحی با روش باز است. در این روش با ایجاد برشی در این ناحیه و بلند کردن لایه ها، تمام خون هماتوم ساکشن و تخلیه و شستشو داده می گردد.

گذاشتن درنگ و پانسمان فشاری به مدت طولانی یکی دیگر از روش های تخلیه هماتوم است. با انجام این کار بعد از مدتی عارضه به صورت کلی از بین می رود.

نکته مهمی که لازم است یادآور شویم در صورت مشاهده علائم عفونت حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خود مراجعه کنید و تحت درمان آنتی بیوتیک قرار بگیرید. با این کار بعد از مدتی علائم عفونت برطرف خواهد شد.3

عوارض درمان نکردن هماتوم لاله گوش

همان طور که پیشتر هم گفته شد، در صورتی که هماتوم لاله گوش به موقع درمان نگردد، نه تنها به انجام جراحی گوش گل کلمی نیاز است، بلکه احتمال آسیب دیدن سایر ارگانهای بدن هم وجود دارد.

اولین عوارضی که بعد از آسیب دیدن گوش بسکمک از افراد با آن رو به رو می شوند، احساس وز وز یا زنگ زدن در گوش است. این اختلال ممکن است تا حدی پیشرفت داشته باشد که ادامه زندگی روزمره را برای فرد مشکل سازد.

اما متأسفانه عوارض ناشی از این مشکل به گوش ختم نشده و مسائلی نظیر تاری دید و سردرد هم به همراه دارد. شاید در روزهای ابتدایی این علائم در فرد دیده نگردد، اما قطعاً در درازمدت عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت.2

درمان گوش گل کلمی

درمان اولیه
یخ گذاشتن سریع بر روی محل آسیب دیده اولین درمانی است که باید فوراً انجام داد.

برای اینکار باید با فاصله 15 دقیقه به 15 دقیقه یخ را روی محل آسیب دیدگی گذاشته و سپس بردارید.

اینکار به کاهش التهابات و در نتیجه جلوگیری از بروز گوش گل کلمی کمک زیادی خواهد کرد.

بهتر است در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

تخلیه و کمپرس
پزشک می تواند با تخلیه خون اضافه از گوش نسبت به درمان فرد اقدام کند.

برای انجام این کار پزشک از برش کوچکی در محل آسیب دیدگی استفاده کرده و می تواند خون جمع شده را از محل آسیب خارج سازد. بعد از تخلیه خون اضافه گوش، پزشک برای جلوگیری از عفونت گوش، آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

همچنین پزشک از قالبی برای روی گوش استفاده می کند. تا مطمئن گردد که فرایند درمان به درستی انجام شده و گوش فرم اش را از دست نمی دهد. در طول فرایند درمان باید از انجام فعالیت هایی که شما را در معرض ضربه دیدن بیشتر گوش قرار می دهد، بپرهیزید تا گوش تان به طور کامل درمان گردد.

همچنین برای ادامه انجام فعالیت های روزمره تان بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای بهترین نتیجه مهم است که به نصیحت پزشک معالج گوش دهید.

گاهی اوقات پس از درمان گوش گل کلمی، این عارضه دوباره برگشته و عود می کند.

به همین علت باید حتی بعد از تخلیه گوش بازهم شرایط و شرایط ظاهری گوش را تحت نظر داشت.

اگر تورم به سرعت درمان نشده یا درمان اولیه کارآمد نبوده باشد، غضروف ضخیم شده و شروع به تغییر فرم و شبیه سبزی گل کلم می گردد. به همین علت است که به این تغییر فرم گوش عارضه گوش گل کلمی هم گفته می گردد.

جراحی
گوش گل کلمی عارضه ای دائمی است. اما در بعضی از موارد می توان با استفاده از عمل جراحی اصلاحی ای با نام اوتوپلاستی تا حد زیادی ظاهر آن را بازگردانده و بهبود بخشید. برای انجام این عمل جراحی پزشک متخصص برشی در پشت گوش ایجاد می کند. تا بتواند به غضروف گوش دسترسی ایجاد کند.

احتمالاً پزشک در حین انجام عمل قسمتی از غضروف را بریده یا با استفاده از بخیه شکل گوش را کاملاً تغییر دهد. برای انجام عمل جراحی اوتوپلاستی باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید. البته در بعضی از موارد پزشک جراح ممکن است از بیهوشی موضعی نیز استفاده کند.

معمولاً بعد از گذشت 6 هفته از عمل جراحی فرد می تواند فعالیت های بدنی گذشته اش را از سر بگیرد.

گاهی اوقات پزشک با توجه به شرایط جسمی و مقدار بهبودی، مدت زمان بیشتری را برای استراحت فرد تجویز کند.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.drnajafbeygi.com

3.www.drallafakbari.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به گوش گل کلمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به گوش گل کلمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید