وضعیت نقال های زن چگونه است؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، بهاره جهاندوست می گوید: اوضاع نقال های زن نسبت به 10 سال گذشته خیلی بهتر شده است.

وضعیت نقال های زن چگونه است؟

به گزارش ایسنا؛ دنیادوست که با تجربه 20 سال نقالی و اجرای آن در هفت کشور دنیا، در نوزدهمین دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد در این باره گفت: در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی دو کار برای ارائه دارم؛ یکی از آن ها هفت خوان رستم است که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده من بوده و 30 کودک و نوجوان در سه گروه نقالی، نوازندگی و نقاشی این نمایش را روایت می نمایند. این نمایش سال گذشته در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. کار دیگر من نقالی زال و رودابه است.

او به وضعیت نقال های زن اشاره نمود و اضافه نمود: امروزه نقال های زن شناخته و پذیرفته شده اند و تعداد آن ها نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است. اوضاع ما نقال های زن نسبت به 10 سال گذشته خیلی بهتر شده، به گونه ای که از کارهای ما استقبال بیشتری می گردد، چراکه روح قصه گویی و حال روایت، یک حال زنانه است.

این هنرمند درباره وضعیت این روزهای نقالی بیان نمود: این روزها شرایط برای هنر نقالی بهتر است و نگاه به این هنر اندیشمندانه تر شده است. فارغ از این که جمعی جایی معرکه بگیرند و نقالی بشنوند، نگاه ژرف تری به نقالی می گردد، هم به عنوان قصه و هم به پیشینه ادبی آن. همچنین بچه ها به این هنر علاقه مندتر شده اند و من شاگردان زیادی دارم که سال هاست نقالی می نمایند. این علاقه خانواده ها و بچه ها به نمایش کهن ایرانی خیلی برایم جذاب است.

او اضافه نمود: در عین حال هر چیزی که در جامعه گل می نماید و توجه بیشتری را به خود جلب می نماید، آسیب های خودش را هم دارد و فکر نمی کنم هیچ شاخه هنری از این آسیب ها دور باشد؛ از آدم هایی که یک شبه و یک روزه نقال و مدرس می شوند تا موارد دیگر. در مجموع شرایط خیلی بهتر از سالیان گذشته است، هم به دلیل حمایت نهادها و مجموعه هایی که مسئول هستند و هم به دلیل رویکرد مردم جامعه به شاهنامه به ویژه نقالی.

بهاره دنیادوست که در زمینه آموزش نقالی به بچه ها و نوجوانان نیز فعالیت می نماید، بیان نمود: به نظرم یکی از دلایلی که موجب شده جامعه به نمایش های آیینی توجه کند، برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است، اما تعداد این جشنواره ها باید بیشتر باشد.

او ادامه داد: من به دلیل تجربه های بین المللی که دارم با خیلی از مجموعه های غیرایرانی ارتباط دارم و می بینم در کشورهایی که پیشینه روایت و ادبیات مانند ایران آن قدر قوی نیست بیشتر به نمایش های آیینی پرداخته می گردد.

این نقال اضافه نمود: ما پتانسیل های زیادی برای اجرای نمایش های آیینی داریم. برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی خیلی در این زمینه خوب است و شاید بتواند هر سال برگزار گردد و یا در بازه طولانی تری شبیه به مجموعه جشنواره هایی در طول سال گردد، مانند جشنواره های قصه گویی در دنیا که این ساختار را دارند.

او توضیح داد: یکی از مواردی که باید در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی که جشنواره ای بین المللی است، بیشتر به آن توجه گردد، بخش بین الملل است. در جاهای دیگر دنیا شیوه های روایی ای داریم که خیلی به نقالی نزدیک است و پیوند با کشورهای دیگر می تواند ما را بیشتر در دنیا مطرح کند.

دنیادوست در خاتمه گفت: خیلی خوشحالم که به عنوان یک دختر ایرانی نقالی می کنم و نقالی و آموزش آن در طول سال هایی که در این حوزه کار نموده ام، همواره برایم جذاب بوده است. امیدوارم روز به روز توجه جامعه و مسئولان به این هنر بیشتر گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "وضعیت نقال های زن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت نقال های زن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید