گیاهانی که قهوه دوست دارند

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، قهوه خور هستید؟ خب شاید گیاه خانگی تان هم از چند جرعه قهوه بدش نیاید! قهوه تان را با گیاهان قهوه دوست تان سهیم شوید!

گیاهانی که قهوه دوست دارند

بیشتر گیاهان خانگی که ما پرورش می دهیم بومی منطقه ها استوایی هستند، جایی که در خاک اسیدی کف جنگل ها به خوبی رشد می نمایند. از آنجایی که این گیاهان می توانند به سرعت خاک را خالی از مواد مغذی نمایند و همه مواد غذایی آن را مصرف نمایند، بدشان نمی آید هر از گاهی یک فنجان قهوه به خاک شان اضافه گردد. دانه های کمپوست شده قهوه خاک را غنی نموده و اسیدیته ای که گیاهان احتیاج دارند را در اختیارشان می گذارد و به این ترتیب به رشد بهتر آنها یاری می نماید.

اما چه گیاهانی بیشتر از دیگران قهوه را دوست دارند؟

فیلودندرون

یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی، فیلودندرون، در انواع و اقسام شکل ها، سایزها و رنگ شاخسار پیدا می گردد. این گیاه بومی غرب هند و منطقه ها استوایی آمریکا است و در نور کم، هوای مرطوب و خاکی اسیدی با پی اچ بین 5.5 تا 6 رشد می نماید. برای تامین رطوبت فیلودندرون تان در طول فصل رشد آن را با آب بدون املاح یا آب مقطر اسپری کنید. می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم بهره ببرید، به این ترتیب که زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و به میزان نصف ارتفاع سنگریزه ها در آن آب بریزید. سپس گلدان گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید. به این ترتیب آب موجود در زیر گلدانی با ریشه های گیاه در تماس نیست و باعث پوسیدگی آنها نمی گردد، اما بخار شده و در دسترس گیاه قرار می گیرد و رطوبت مورد احتیاج آن را تامین می نماید.

قهوه درمان خانگی عالی برای فیلودندرون های نازک نارنجی است که کم رشد می نمایند! برای این منظور هم می توانید تقاله قهوه را با خاک گیاه مخلوط کنید و هم می توانید با استفاده از محلولی متشکل از نصف آب و نصف قهوه، گیاه را آبیاری کنید.

سانسوریا

سانسوریا به خاطر تحمل و طاقتی که در مقابل بی توجهی صاحبش دارد شناخته می گردد. این گیاه جز گیاهان خانگی است که نمی توان آن را کشت، در هر خانه ای رشد می نماید و بعد از اینکه در محیط جدیدش مستقر شد دیگر احتیاجی به رسیدگی ندارد! البته با این وجود از نوشیدن فنجانی قهوه بدش نمی آید. بومی منطقه ها استوایی غرب آفریقا، سانسوریا برترین رشد را در خاکی اسیدی با پی اچ بین 4.5 تا 7 دارد. این گیاه سرسخت برترین ظاهر را زمانی دارد که در مکانی با نور کم تا میانه باشد و هر از گاهی آبیاری گردد. برای دادن قهوه به گیاه و بهره مند شدن از مواد مغذی آن، محلولی متشکل از 3 قسمت قهوه و یک قسمت آب درست کنید و گیاه را با آن آبیاری کنید.

گندمی

گیاه محبوب و مقاوم گندمی به خاطر شاخسار آویز خود که مانند آبشار از مرکز گیاه روان شده اند در هر خانه ای پیدا می گردد. برگ های بلند و باریک گیاه در انواع رنگ ها یافت می گردد. جالب است که بدانید گندمی بومی جنوب آفریقا است. این گیاه از خاکی با زهکشی خوب و مکانی با نور میانه تا روشن خوشش می آید. گندمی احتیاج به آفتاب مستقیم ندارند و در حقیقت باید به دور از تابش مستقیم خورشید باشد پس اگر خانه بدون آفتابی دارید، گندمی یکی از گیاهانی است که می توانید در گلدان معمولی و آویز بکارید و در خانه تان پرورش دهید. اگر گیاه گندمی تان را هر از گاهی با محلول رقیق شده قهوه آبیاری کنید هم مواد مغذی مورد احتیاجش را به دست می آورد و هم اسیدیته خاکش در حد مورد احتیاجش خواهد شد (گندمی به خاکی با پی اچ 6.1 تا 6.5 احتیاج دارد). برای درست کردن محلول قهوه 1 قسمت قهوه را با 3 قسمت آب مخلوط کنید.

موز

قبل از هر چیز باید بدانید که گیاه موز را می توان در خیلی از منطقه ها ایران کاشت و میوه برداشت کرد. تمامی گونه های گیاه موز خاک اسیدی را دوست دارند، به خصوص گونه هایی از این گیاه که گیاه خانگی هستند. پی اچ بین 5 تا 6.5 برای این گیاه مناسب است. بومی جنوب شرق آسیا، گیاه موز به خاطر برگ های استوایی و میوه های خوشمزه ای که دارد پرورش داده می گردد. در طول فصل رشد گیاه موزتان را با محلول حاوی 1 قسمت قهوه و یک قسمت آب آبیاری کنید.

نخل ماداگاسکار

این گیاه عیب و غریب خاکی اسیدی را ترجیح می دهد. پی اچ 3.5 تا 5 پی اچ مناسب برای خاک نخل ماداگاسکار است هر چند در خانه می تواند خاکی با اسیدیته کمتر را هم تحمل کند. برای آنکه پی اچ خاک اسیدی بماند، دادن قهوه ای غلیظ به گیاه در طول فصل رشد می تواند کارگشار باشد. همانطور که می دانید این گیاه جز ساکولنت ها است و تنه ای آبدار و پوشیده از تیغ دارد. بر روی نوک ساقه گیاه دسته ای از برگ های باریک و سبز رشد می نماید و اگر از گیاه تان به خوبی مراقبت کنید با دادن گل های زیبا از شما تشکر می نماید.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "گیاهانی که قهوه دوست دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهانی که قهوه دوست دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید