آنچه منتظرش بودیم!

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران- واکنشهای اولیه به موضوع حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا کمی متفاوت با چیزی است که شاید پیش از این تصور می کردیم.

آنچه منتظرش بودیم!

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، اگر سری به توییتر بزنید تعداد کاربرانی که از این خبر ابراز خوشحالی نموده اند بیش از چیزی است که بگردد آنها را نادیده گرفت که البته در این ابراز خوشحالی انگیزه های مختلفی مطرح است که اگر بعضی از آنها را نادیده بگیریم،موضوع افزایش آگاهی طیف های هواداری نسبت به مسائل جاری فوتبال نکته قابل تاملی است. مسئله حذف استقلال و پرسپولیس از شرکت در لیگ قهرمانان فصل آینده، در چند خط و به صورت خلاصه قابل ارائه است؛ این دو باشگاه قادر نبوده اند در زمان منتج به فصل 2022-23 لیگ قهرمانان آسیا، الزامات اداری و اقتصادی لازم را برای حضور در این رقابتها فراهم نمایند.

در بند اول- تصدی دولت(وزارت ورزش) در باشگاهداری و مجامع مشترک دو باشگاه با لطایف الحیلی مثل واگذاری مجامع به دو وزارتخانه اقتصاد و صمت قابل حل نیست.البته استقلال و پرسپولیس دشمنان قدیمی یکدیگرند و هرگز در موضع منافع مشترک قرار نخواهند گرفت اما مالک مشترک یک ایراد شکلی بزرگ در آنالیز مدارک تشخیص داده شده است.

در بند دوم-ایراد بزرگتر و مسئله دائمی کمیته های انضباطی و مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا با این دو باشگاه ایرانی،گزارش ها و ایمیل های رو به افزایش در زمینه بدهکاریهای اقتصادی به افراد و عدم تسویه حساب اقتصادی با افراد تحت قرارداد است. هردوباشگاه پفراینده را با پفراینده روشن می نمایند و در غیاب بعضی درآمدهای مجاز و طبیعی هیچ مدیری توفیق چیرگی دائم بر این حفره اقتصادی را نداشته است.

ای اف سی در بیانیه ای با اعلام حذف این دو باشگاه شرح داده: کمیته مستقل کنترل تصمیم گرفت که مجوز تیم های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان (که همگی از جمهوری اسلامی ایران هستند) را بر اساس بندهای 14.4 و 14.5 مقررات حرفه ای رقابت ها، لغو کند و حضورشان را رد نموده است.

دو بند مورد اشاره ای اف سی البته نکته خاصی ندارند و در آنها آمده است: مجوز باشگاه برای ورود به لیگ قهرمانان را خود ای اف سی یا کمیته کنترل ورودی می تواند به دو علت رد گردد: 1) هیچکدام از شرایط برای اعطای مجوز برآورده نگردد و 2) اعطای مجوز باعث تخطی از قوانین مجوز حرفه ای بگردد.

در بخش بعدی بیانیه ای اف سی آمده: این کمیته اعلام نموده که هیچکدام از این سه باشگاه معیارهای الزامی حضور در این رقابت ها را فراهم نکردند؛ معیارهایی که در بند های 3.1 و 3.2 A مقررات حرفه ای این کنفدراسیون آمده و بر اساس این مساله مجوز حضور در رقابت های سال 2022 لیگ قهرمانان آسیا به آنها داده نشده است.

نکته مورد توجه ای اف سی که به بند 3.2 ارجاع داده مسئله مهمی است که عامل اصلی حذف پرسپولیس و استقلال به شمار می رود. ای اف سی در این قسمت سه نوع استاندارد را تعریف نموده:

الف) این ضوابط الزامی ای هستند که باید از سوی درخواست نماینده دریافت مجوز رعایت گردد. اگر باشگاه خواهان مجوز هیچ یکی از ضوابط صدور مجوز باشگاهی آ را رعایت نکند، سپس مجوز ورود به رقابت های باشگاهی AFC را دریافت نمی نماید.

ب) اگر باشگاه درخواست نماینده مجوز هیچ یک از ضوابط صدور مجوز باشگاهی ب را رعایت نکند، سپس از سوی مجوزدهنده به علت عدم رعایت این ضوابط مجازات می گردد. هرچند، طرف درخواست نماینده ممکن است همچنان مجوز ورد به رقابت های AFC را دریافت کند.

ج) این ضوابط صدور مجوز باشگاهی برترین توصیه های عملکرد هستند.

و در ادامه آمده که مشکل پرسپولیس، استقلال و گل گهر در همان قسمت الف بوده است؛ یعنی ضوابطی که برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا الزامی هستند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید نموده است: این مساله امروز به اطلاع باشگاه ها رسید و اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند درخواست بازی ها در سایت AFC است و تصمیمی گیری در جلسه 6 ژانویه گرفته شده در این فایل پیوست وجود دارد. در قسمت پیوست ای اف سی تاکید می نماید: پفراینده این اقدام به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاقی AFC ارسال می گردد تا تحقیقات بیشتر و اقدامات لازم (در صورت احتیاج) صورت بگیرد.

پیش تر کمیته حرفه ای سازی فوتبال عربستان در دو سال 2017 و 2018 سه باشگاه این کشور را از حضور در رقابتهای آسیایی منع نموده و در سال دوم مثل سال جاری ایران ، عربستان تنها با دو تیم در رقابتها حاضر بود. پس از این دوره بود که الهلال در دو دوره به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسیده است؛آنها که در استادیوم اختصاصی و زیبای خود از حریفان پذیرایی می نمایند نمونه ای از یک باشگاه قدرتمند با استاندارد بالا در سطح آسیا هستند.اگرچه منابع اقتصادی آنها برای ما در دسترس نیست اما شکل اداره متفاوت آنها کاملا بر ما روشن است.البته حسرتخواری در حوزه امکانات و پول کشورهای عربی از داستانهای قدیمی فوتبال ماست و چه عجیب که این گرایش تحقیرآمیز هرگز به خاتمه نرسیده است درحالیکه ظرفیت انسانی و حتی اقتصادی فوتبال ایران قادر به رقابت و ایجاد امکانات مشابه با کشورهایی مثل عربستان ، قطر و امارات است.(اگرچه قطر امروزبه واسطه میزبانی جام دنیای شرایط خاصی دارد و کشور یکتایی حتی در سطح دنیا است).

عربستان با تغییراتی که حدود 5 سال پیش آن را کلید زد حالا به قدرت ملی و باشگاهی سابق خود بازگشته و از افول عجیبش به شدت فاصله گرفته است.آنها بعنوان رقیب منطقه ای بزرگ ایران حالا سرمایه انسانی مناسبی هم دارند و این هشداری برای ماست که مسائل حل شده ای مثل وی ای آر یا پخش رنگی ، مناسب و با کیفیت تلویزیونی مسابقات هم برایمان آرزوست.

منبع: خبرگزاری آریا

به "آنچه منتظرش بودیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه منتظرش بودیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید