معرفی فیلم های اکران 2020؛ شرلی، نیمی از آن و 5 همخون

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، معرفی سه فیلم از اکران روز شاید بتواند هدایت باشد که مطابق سلیقه تان فیلم های جدید را ببینید. از سه اثری که در این مطلب معرفی می کنیم فیلم شرلی (Shirley) روی شبکه ها هولو و آی تیونز قرار گرفته است. فیلم نیمی از آن (Half of It The) را روی شبکه نتفلیکس می توانید پیدا کنید و فیلم 5 همخون هم از نتفلیکس پخش می گردد.

معرفی فیلم های اکران 2020؛ شرلی، نیمی از آن و 5 همخون

5 همخون

عنوان اصلی: Da 5 Bloods

کارگردان: اسپایک لی

بازیگران: دلروی لیندو، کلارک پیترز، جاناتان میجرز

امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

این مهم ترین فیلمی است که می توانست این روزها روی پرده سینماها باشد ولی به اکران شبکه های نمایش خانگی تن داد. اسپایک لی که دو سال پیش با فیلم بلکککلنزمن توانست در فصل جوایز خودی نشان بدهد و اسکار بهترین فیلمنامه را هم بگیرد حالا با جاه طلبانه ترین فیلمش به سینما بازگشته است.

فیلمنامه این درام جنگی سال 2013 نوشته شده بود اما لی و کوین ویلموت که همکاری پیروزیت آمیزی در نوشتن فیلمنامه بلکککلنزمن داشتند آن را بازنویسی کردند. فیلم در جنوب شرقی آسیا فیلمبرداری شده است و با بودجه فراوری بین 35 تا 45 میلیون دلار تبدیل به گرانترین فیلم کارنامه اسپایک لی شد.

در جنگ ویتنام یک رسته از سربازان آمریکایی به نام های پل، اوتیس، ادی و ملوین به همراه سرنموده شان نورمن اسم خودشان را هم خون گذاشته اند. آن ها محل سقوط هواپیمای سیا را کشف می نمایند و بار آن را که محموله طلاست برای خودشان برمی دارند. چون نمی توانند شمش های طلا را با خودشان حمل نمایند آن ها را جایی دفن می نمایند تا بعدا سراغش بیایند. در حمله ویت کنگ ها نورمن کشته می گردد و هم خون ها پیروز نمی شوند جایی که طلاها را دفن نموده اند درست نقطه گذاری و شناسایی نمایند. به زمان حال برمی گردیم که ادی و پل و اوتیس و ملوین تصمیم می گیرند به ویتنام برگردند و هم جسد نورمن و هم طلاها را پیدا نمایند.

از یک طرف دیدن فیلم 5 همخون در خانه احتمالا ساده تر از سینماست چون مدت زمان فیلم دو ساعت و نیم است. اول قرار بود بازیگران مطرح تری مثل ساموئل ال.جکسون و دان چیدل در فیلم بازی نمایند اما به دلیل تداخل با برنامه هایشان همه گزینه ها کنار گذاشته شدند. مهم ترین کاری که لی و همکار فیلمنامه نویس اش در بازنویسی انجام دادند این بود که همه داستان از نمای نقطه نظر سربازانی روایت گردد که آفریقایی-آمریکایی بودند. فیلمبرداری سه ماه طول کشید.

نکته جالب این که برخلاف دیگر فراوری شبکه نتفلیکس یعنی مرد ایرلندی اسپایک لی از بازیگرانش که حدود 60 سال دارند خواست که خودشان نسخه 20 سالگی شان را در سکانس های فلاش بک بازی نمایند بدون این که از گریم سنگین یا تکنولوژی دیجیتال استفاده کند. سکانس های مربوط به سال های 1960 با دوربین 16 میلی متری فیلمبرداری شده اند و اسپایک لی مجبور شده نتفلیکس را برای انجام این کار متقاعد کند. در حالی که سکانس های زمان حال با دوربین دیجیتال فیلمبرداری شدند.

منتقدان عاشق انرژی نهفته در فیلم و جاه طلبی اسپایک لی در ساختن آن شدند و معتقدند ترکیب این دو تا باعث شده شاهد یکی از تاثیرگذارترین فیلم های این کارگردان حرفه ای باشیم.

منتقد شیکاگو سان تایمز نوشت: در رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی این فیلم استحقاق نامزدی و دیده شدن را دارد. علاوه بر موسیقی ترنس بلنچارد که همکاری قدیمی اسپایک لی است و موسیقی متن باشکوهی برای فیلم ساخته است. دلروی لیندو بی بروبرگرد باید نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد گردد و در خصوص نقش های مکمل بقیه بازیگران هم می گردد صحبت کرد.

منتقد نیویورکر هم گفته که با وجود زمان طولانی فیلم حتی یک ثانیه آن هم اضافه نیست و 5 هم خون میخکوبتان می نماید.

شرلی

عنوان اصلی: Shirley

کارگردان: جوزفین دکر

بازیگران: الیزابت ماس، اودسا یانگ، میشل استالبرگ

امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

این درام بیوگرافیک ساخته جوزفین دکر است که در کارنامه اش کارگردانی فیلم های بلند و کوتاه و مستند و البته بازیگری به چشم می خورد. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته سوزان اسکارف مرل است و نکته مهم این که پشت این فیلم مارتین اسکورسیزی عظیم به عنوان تهیه نماینده اجرایی واقع شده است. شرلی برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و برای دکر جایزه هیات داوران برای فیلمساز مولف را به ارمغان آورد.

الیزابت ماس نقش شرلی جکسون را بازی می نماید. شرلی رمان نویس است و داستان های ترسناک می نویسد. او به همراه همسرش استنلی که استاد دانشگاه است زندگی می نماید. یک زوج جوان برای زندگی پیش آن ها می آیند به امید این که آغاز جدیدی داشته باشند اما به جایش خودشان را طعمه ای می بینند که سوژه درام روانشناسی است که شرلی می خواهد در رمان بعدی اش بنویسد.

الیزابت ماس که در سریال های تلویزیونی خودش را نشان داده بود بعد از بازی در سریال داستان یک ندیمه شهرت فوق العاده ای پیدا کرد و خیلی زود پایش به فیلم های مهم باز شد. جالب این که بیشتر نقش هایی که به او پیشنهاد می گردد مربوط به فیلم های ترسناک است.

فیلم شرلی توانست منتقدان را راضی کند. به گفته منتقدان بازی الیزابت ماس سطح فیلم را ارتقا داده است. شرلی فیلم با روایت بیوگرافیکش ادای احترامی به میراث پیشروی سوژه اش است و البته مرزهای فرم فیلم های این چنینی را نادیده می گیرد.

فیلم البته مخالفانی هم داشت از جمله لارنس جکسون هیمن که پسر زوج جوانی است که در فیلم پیش شرلی و استنلی می آیند. او تصویر فیلم از پدر و مادرش را مورد نقد قرار می دهد و می گوید: اگر کسی به دیدن این فیلم برود بدون این که پدر و مادر مرا بشناسد تصور خواهد نمود که مادر من یک الکلی دیوانه و پدرم منتقدی بدجنس بوده است. به علاوه او معتقد است که فیلم در به تصویر کشیدن شوخ طبعی خانواده جکسون شکست خورده.

تاد مک کارتی از هالیوود ریپورتر نوشته است: فیلمنامه گوبینز تند و به لحاظ شفاهی و لفظی زنده و پر جنب و جوش و به شدت منظم و ساختاریافته است. در عین حال جوزفین دکر هم به عنوان کارگردان در اولین فیلمش بعد از اثر تحسین شده ای که سال 2018 به نام مادلین مادلین ساخت تسلط و کنترل دقیقی روی همه چیز دارد. او با مهارت تعلیق، کنایه ها و شوخ طبعی سیاه را در هم آمیخته است تا درامش در بیشتر مواقع راضی نماینده از کار دربیاید.

منتقد گاردین هم معتقد است که در این فیلم چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد و البته دیدنش برای همه کار ساده ای نیست چون گاهی اوقات فیلم زننده ای می گردد و به خصوص به عنوان یک اثر بیوگرافیک فیلم عجیبی است چون معمولا مخاطبان سینما عادت به دیدن فیلم های بیوگرافیک تر و تمیز با کاراکترهای شسته رفته دارند اما آن هایی که در دنیا شرلی غرق شوند از کشفیاتشان لذت خواهند برد.

الیزابت ماس سال جاری در فیلم ترسناک مرد نامریی هم بازی قابل توجهی از خودش نشان داده بود و کم کم دارد به گزینه مناسبی برای بازی در ژانر وحشت تبدیل می گردد.

نیمی از آن

عنوان اصلی: The Half of It

کارگردان: آلیس وو

بازیگران: لی لوییس، دنیل دیمر، الکسیس لمیر

امتیاز متاکریتیک: 74 از 100

کمدی-رمانتیکی درباره بلوغ که از سوژه های موردعلاقه هالیوود است. آلیس وو علاوه بر کارگردانی فیلمنامه آن را هم نوشته است. فیلم اولین بار در جشنواره ترایبکا به نمایش درآمد و برنده جایزه هم شد.

الی چون دانش آموزی است که هیچ دوستی ندارد. او در شهر دورافتاده ای زندگی می نماید و با نوشتن تکالیف بقیه همشاگردی هایش مقداری پول درمی آورد. او با پدرش زندگی می نماید که مسئول ایستگاه قطار است. روزی پل که در تیم فوتبال مدرسه بازی می نماید از او می خواهد که نامه عاشقانه ای خطاب به استر یکی دیگر از دانش آموزان بنویسد.

الی از استر خوشش می آید و اول قبول نمی نماید اما چون متوجه می گردد اگر نتواند پول دربیاورد برق خانه شان قطع می گردد در نهایت می پذیرد. او به جای پل آغاز به نامه نگاری با استر می نماید و استر به او که فکر می نماید پل است علاقمند می گردد و در نهایت می پذیرد که سر قرار برود. الی، پل را راهی قرار می نماید ولی پل که بلد نیست به خوبی الی صحبت کند خرابکاری به بار می آورد.

منتقدان درباره فیلم گفتند: برای آن هایی که دنبال یک کمدی آرام، هوشمندانه و بامزه درباره بلوغ می کردند فیلم نیمی از آن همه چیز را در خودش دارد. مقدمه فیلم به طرز فوق العاده ای بامزه و دوست داشتنی است و پیچش داستانی هم عجیب و غریب است. فیلم آن قدر کامل و البته واضح و روشن به نظر می رسد که تعجب می کنیم چرا تا امروز ساخته نشده بود!

جالب است درباره آلیس وو کارگردان فیلم بدانید که او نابغه محسوب می گردد. فارغ التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه MIT است و از استانفورد هم فوق لیسانس اش را گرفته است. او در مایکروسافت نرم افزار طراحی می کرد اما کارش را رها کرد تا فیلمنامه اولین فیلمش را بنویسد و آن را کارگردانی کند. اولین فیلمش صورت نجات یافته در دو جشنواره تورنتو و ساندنس پذیرفته است. بین فیلم اول و دومش که همین نیمی از آن است 16 سال فاصله افتاد.

بازیگر نقش الی هم سرنوشت عجیبی داشته است. لی لوییس را خانواده اش از یک پرورشگاه چینی به فرزندی قبول نموده اند. او از سال 2005 بازی در فیلم های کوتاه و سریال های تلویزیون را آغاز کرد و این اولین فیلم سینمایی است که در آن جلوی دوربین رفته.

منتقد واشنگتن پست درباره فیلم نوشته است: فیلم با هوشمندی تند و تیزی نوشته و کارگردانی شده. اجرای بازیگران نفس گیرد و مبهوت نماینده است. داستان بلوغی که ملایم و به شدت خودآگاه و در نهایت دوست داشتنی است. شبیه این است که یک اثر ادبی کلاسیک می خوانید یا یک فیلم کلاسیک تماشا می کنید. کارگردان فیلم آن قدر جسارت داشته که اجازه بدهد کاراکترهای فیلمش با صدای بلند حرف بزنند و فیلمی متفاوت بسازد. در آینده از عوامل این فیلم انتظار بیشتری هم خواهیم داشت.

حتی منتقد گاردین که چندان فیلم را دوست نداشته و به آن امتیاز 60 از 100 را داده معتقد است که این فیلمی است که قلبتان را گرم می نماید و البته نمونه مناسبی برای ساخت فیلم های نوجوانانه است. فیلم را خود نتفلیکس ساخته و با تعطیلی سینماها از همین شبکه هم پخش شده است.

  • 7 فیلم خارجی جدید که تابستان سال جاری می توانید در خانه ببینید
منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی فیلم های اکران 2020؛ شرلی، نیمی از آن و 5 همخون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فیلم های اکران 2020؛ شرلی، نیمی از آن و 5 همخون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید