بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برگزاری بازی نمادین چوگان با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل میدان گنجعلیخان کرمان اطلاع داد.

بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، غلامرضا فرخی با بیان اینکه قدمت بازی سنتی چوگان به دوران قراختاییان در قرن هشتم باز می شود، اضافه نمود: این بازی در دوران صفویه از رونق بیشتری برخوردار بوده است، بطوریکه به دستور حاکم وقت زمینی با ابعاد تعیین احداث و در آن بازی چوگان انجام می شده است.

وی با اشاره به اینکه مستندات و شواهد موجود در مجموعه گنجعلیخان کرمان از قبیل دیواره نگاره ها با صحنه بازی چوگان و توپ های پارچه ای شبیه گوی چوگان مطابقت دارد، اعلام کرد: این بازی در دوران قاجاریه نیز رواج داشته است.

فرخی با بیان اینکه بازی چوگان از ادوار گذشته در کرمان از صندلی مهمی برخوردار بوده است، اظهار داشت: اشعار شعرای کرمانی از قبیل خواجوی کرمانی و شاه نعمت الله ولی در مورد بازی چوگان دلیلی بر این ادعا است.

وی با بیان اینکه بازی چوگان در گذشته به منظور تفریح و سرگرمی و همچنین آمادگی رزم آوران برگزار می شده است، اظهار کرد: در حاشیه این بازی نمادین مراسم آیینی نقاله خوانی و شاهنامه خوانی نیزاجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در انتها اظهار داشت: امیدواریم در نوروز سال های آینده با همکاری فدراسیون چوگان بتوانیم فعالیت ها و مراسمات ویژه ای در مورد بازی چوگان به اجرا در آوریم.

منبع: میراث آریا

به "بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید