بخش خصوصی باید نقش مؤثری در سیاست گذاری های کشاورزی داشته باشد

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، عصر امروز سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در مجلس پشت تریبون قرار گرفت. در ادامه 17 نکته از سخنان او درباره برنامه ها و اقدامات اش در این وزارتخانه در صورت رای اعتماد نمایندگان را می خواند:

بخش خصوصی باید نقش مؤثری در سیاست گذاری های کشاورزی داشته باشد

1. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست. امروز کشورها از امنیت غذایی عبور کرده و در پی رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مؤلفه از اقتدار ملی تعریف می شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

2. برای اینکه اقتدار غذایی ایجاد شود، ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم. محصولات کشاورزی تولیدکننده امنیت غذا بوده اما در شرایط فعلی ما در چه جایگاهی قرار داریم. ما در شرایط خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می بریم؛ کشورمان دارای 84 میلیون هکتار مرتع، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، 18 میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است. همچنین 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و 19 درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و 19 درصد اشتغال کشور هم از حوزه کشاورزی بوده و 20 درصد صادرات غیرنفتی هم از همین حوزه نشأت می گیرد. ضمن اینکه از همین حوزه 4.5 میلیون نفر بهره بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و 10 هزار محقق و هیأت علمی هم در کنار جمع کثیری دانش آموخته در این حوزه حضور دارند و این ظرفیت حوزه کشاورزی ما است. اما متأسفانه با وجود این ظرفیت های بی نظیر اقتدار منطقه را در دست نداریم و باید به جایگاه خودمان در حوزه جنوب غرب آسیا بازگردیم.

3. برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت ها تدوین شده است. در برنامه پیشنهادی 16 چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی 25 راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

4. چهار اصل در این برنامه حاکم است. جهاد سازندگی اصل اول این برنامه است و باید به اصل همه باهم برای رشد و پیشرفت جهاد کشاورزی برگردیم و با این شعار می توانیم تحول در جهاد کشاورزی را ایجاد کنیم. اصل دوم ما می توانیم است. مسائل در بخش کشاورزی فراوان است ولی ما کشاورزان و سیاستگزاران و نخبگان کشاورزی و فعالان صنفی با تحول در بخش کشاورزی زمینه ساز تحول در بخش های دیگر کشور خواهیم بود. اصل دیگر اصل یک بار برای همیشه است، برخی مسائل ما در حوزه کشاورزی طولانی مدت وجود داشته که یک بار برای همیشه آن ها را رفع خواهیم کرد. اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد مگر بر اساس علم. ما کشاورزی را اقتصاد می دانیم، نگاه غیرتجاری و اقتصادی را در این حوزه قبول نداریم، کشاورزی هم صادرات و هم واردات دارد، کشاورزی با نگاه اقتصادی می تواند امنیت غذایی مردم را تأمین کند.

5. کشاورزی بنگاه خیریه نیست بلکه حساب وکتاب دارد، باید با قیمت واقعی با این حوزه رویه رو شویم نه با قیمت دستوری، اگر به کشاورزی یارانه ندادیم با مسائل زیادی روبه رو خواهیم شد، ما تلاش داریم با ظرفیت اتحادیه ها، تشکل ها و تعاونی ها با رعایت حال مصرف کنندگان قیمت نهاده و قیمت نهایی بازار را معین کنیم و دست واسطه ها را حذف کنیم. نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه دهیم. باید همانند سایر کشورهای دنیا به بخش کشاورزی یارانه دهیم تا سرمایه گذاری از این بخش فرار نکند.

6. تلاش می کنیم واسطه ها حذف و هزینه مازاد مصرف کننده کاهش یابد. بخش خصوصی و تشکل های صنفی باید نقش مؤثری در تصمیم گیری و سیاست گذاری داشته باشند.

7. با وجود اینکه روستا کانون تولید است اما امروز بیش از 20 دستگاه متولی آن است. روستاها بی پناه و سرگردان مانده که باید آن ها را مدیریت کنیم. در حال حاضر روستاها در حال تبدیل شدن به شهر هستند که برای کاهش مهاجرت لایحه سازمان جهاد سازندگی مدنظر رئیس جمهور را به مجلس می فرستیم.

8. کشت دیم یک از ظرفیت های مغفول در حوزه کشاورزی است. در دنیا 70 درصد کشاورزی را به صورت دیم و 30 درصد را آبی انجام می دهند، حال آنکه در کشور ما برعکس است.

9. در حوزه شیلات ظرفیت بسیاری برای اشتغال زایی و تولید ثروت وجود دارد؛ کشور حدود دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی دارد که 50 درصد پرورش ماهی در داخل کشور انجام می شود. الگوی توسعه ساحل و دریا مانند پرورش میگو در ساحل، ماهی در قفس را فراموش کرده ایم که ما برای احیای آن برنامه داریم.

10. تفویض اختیارات به استان ها، کاهش بروکراسی، حمایت ویژه از تولید ازجمله برنامه های تحولی در این وزارتخانه است. با این روش در هر شهرستان برای کشاورزی و دام پروری تصمیم گرفته خواهد شد.

11. کشاورزی باید از مدل معیشتی به سمت تجاری شدن حرکت کند. کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای تحقق این مهم است. نباید محصولات کشاورزی روی دست کشاورز بماند، در دنیا بذری کاشته نمی شود مگر آن که معین باشد که متقاضی آنچه کسی است. در طول 4 سال آینده این رویه را اجرایی می کنیم چراکه کشاورزی قراردادی یک درصد در کشور اجرا می شود حال آنکه دنیا 40 درصد از این روش استفاده می کند. همچنین تلاش خواهیم کرد کشاورزی به این روش سودمند شود به خصوص خرده مالکان موردحمایت قرار گیرند

12. زنجیره ارزش تبدیلی را رونق خواهیم داد و کشاورزی را بر اساس اقلیم توسعه خواهیم داد و بر مبنای توان اکولوژیکی که در منطقه وجود دارد، نوع کشت را معین خواهیم کرد. اجرای الگوی کشت مسئله مهمی است که اجرا نشده است. همچنین تضمین قیمت را خواهیم داشت.

13. یکی دیگر از برنامه ها احیای مرغ لاین آرین و دانه های روغنی است که مفصل در برنامه ها ذکر شده و یکپارچه سازی زمین ها را خواهیم داشت. کشاورزی باید علمی باشد و تلاش می کنیم سازمان تحقیقات کشاورزی با فرصت مطالعاتی در کنار کشاورزان قرار گیرد.

14. در مورد مدیریت ریسک کشاورزی از طریق توسعه بیمه به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت و تنوع بیمه را افزایش می دهیم.

15. فساد ستیزی هم از موضوعات برنامه است و از انحصار جلوگیری می کنیم و سوت زنی برای فساد را در وزارت جهاد راه اندازی خواهیم کرد.

16. بر اساس تجارت آب مجازی کار خواهیم کرد و بر این اساس محصولات آب بر را از خارج تأمین می کنیم. لایحه جامع آبخیزداری را هم به مجلس خواهیم فرستاد و تأسیس پژوهشکده آب وخاک را در برنامه ها داریم.

17. درزمینهٔ توسعه چوب هم کار خواهد شد و درباره پروژه گرمسیری هم اقداماتی صورت خواهد گرفت. همچنین راه اندازی قرارگاه توزیع هوشمند اقلام اساسی و نهاده های دامی در دستور کار است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بخش خصوصی باید نقش مؤثری در سیاست گذاری های کشاورزی داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی باید نقش مؤثری در سیاست گذاری های کشاورزی داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید