روستاهای خراسان رضوی گنجینه ای از گردشگری است، 35 اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسیده است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که روستاهای استان گنجینه ای از گردشگری است، گفت: توسعه روستا تنها ایجاد کارخانه و کارگاه نیست بلکه توسعه برمدار گردشگری است.

روستاهای خراسان رضوی گنجینه ای از گردشگری است، 35 اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسیده است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی این استان، شنبه 29 دی 97 در نشست توسعه روستایی بر مبنای احیای اماکن فرهنگی و گردشگری روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشهد که در موزه خراسان بزرگ برگزار گردید، اضافه نمود: گردشگری می تواند اشتغال و ثزوت آفرینی را به دنبال داشته باشد اما متاطسفانه ما از داشته های خود غفلت نموده ایم و توسعه را برمدار صنعت پیش برده ایم.

او ادامه داد: در استان خراسان رضوی3281 روستای دارای سکنه و بیش از 4 هزار روستای بدون سکنه داریم که بخش زیادی از این روستاها ظرفیت های بالقوه ای در زمینه گردشگری و ایجاد اقامتگاه بوم گردی دارند.

مکرمی فربا بیان این که روستا ها ارتباط مستقیمی با اشتغال و توسعه در کشور دارند اما به این داشته کمتر توجه شده است، توضیح داد: در یک روستای استان فارس فردی در روستا میلیاردها ثروت جمع آوری نموده است چون توانسته است به خوبی جذب گردشگر اروپایی را انجام دهد.

او بر ضرورت ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای استان تاکید نمود و یاد آورشد: در اروپا هتل های زیبایی وجود دارد اما آن چه در آن جا وجود ندارد صفا و صمیمیت و عشق و دوستی روستائیان ایران است.

مکرمی فر با اشاره به این که اقامت گاه های بوم گردی شهرستان هایی مانند خواف و رشتخوار توسط گردشگران اروپایی رزرو شده است، ادامه داد: در گذشته خانه های ثبت تاریخی گناباد را با 20 تا 30 میلیون درخواست داشتند که خریداری کنیم اما اکنون با تبدیل خانه های قدیمی به اقامتگاه با 10 برابر قیمت قبلی هم حاضر به فروش نیستند.

او ادامه داد: قنات ها ، باغ ها ، ییلاق، غار، آبشار، تکیه ، معدن، سنگ نوشته ، کوه، دره ، رودخانه و سقاخانه تنها بخشی از جاذبه های تاریخی و طبیعی روستاهای ما هستند.

مکرمی فر اظهار کرد: توسعه روستا تنها ایجاد یک کارخانه یا کارگاه نیست، در اصفهان صدها کارخانه ایجاد نموده اند اما باز هم توسعه اصفهان بر مدار گردشگری است و ثروت آفرینی با استفاده از گردشگری و میراث فرهنگی است.

مکرمی فر گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی آمادگی دارد در روستا ها که مرجع و ماخذ توسعه تلقی می شوند همکاری همه جانبه را داشته باشیم.

او اضافه نمود: اگر توسعه روستاها برمدار جذب گردشگرانجام گردد گردشگران زیادی و به دنبال آن اشتغال و درآمدزایی به روستاها سرازیرخواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای ترویج صنایع دستی و اعطای تسهیلات در این بخش نیز اعلام آمادگی کرد.

او در ادامه به ظرفیت های گردشگری در بخش اقامتگاه های بوم گردی اشاره نمود و گفت: تاکنون مجوز اولیه ایجاد 130 اقامتگاه بوم گردی در استان صادر شده که 35 اقامتگاه به بهره برداری رسیده است البته با توجه به این که در استان حدود 3 هزار روستا داریم تعداد بوم گردی باید افزایش یابد.

مکرمی فربا بیان این که بوم گردی ها احیای خانه های قدیمی است که مود استقبال و علاقه همه مردم است، ادامه داد: نه تنها گردشگران خارجی بلکه حتی بسیاری ازایرانی ها علاقه مندند که یک شب را در این بوم گردی ها مستقر شده و از غذاهای سنتی بهره ببرید.

نهادهای محلی را به رسمیت بشناسیم

هم چنین رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این نشست با مسائل دولت در زمینه تامین منابع مالی اشاره نمود و گفت: باید تصمیم گیری نموده و تقسیم قدرت صورت گیرد و بخش خصوصی را در همه بخش ها واگذاری مسئولیت انجام گردد.

او ادامه داد: باید نهادهای محلی را به رسمیت بشناسیم که بهترین صندلی شورای اسلامی شهر و روستاست چون در قانون اساسی هم آمده است.

شیران خراسانی گفت: با مداخله های بخش دولتی برای توسعه مخالفم، تاکنون تصور این بود که توسعه یعنی این که آب و برق و تلفن به روستا ببریم و این کار را کردیم اما روستا ها خالی از سکنه شد.

او توضیح داد: با همه اقداماتی که برای روستاها شده ، 75 درصد جمعیت شهرنشین شده است که این آسیب های جدی را به دنبال دارد در حالی که باید توسعه باید بر مبنای مزیت های محلی باشد.

او با بیان این که ایستگاه راه آهن مشهد عملیاتی ترین ایستگاه کشور و فرودگاه مشهد نیزدومین فرودگاه عملیاتی کشوراست، ادامه داد: برآورد ما این بود که سالیانه 400 هزار گردشگر برای درمان به مشهد مراجعه می نمایند و براساس محاسبات حدود 400 میلیون دلار برای درمان هزینه می نمایند.

او با اشاره به این که استان 20 هزار میلیارد تومان نفدینگی در گردش دارد، توضیح داد: اگر پیوند بین بخش های مختلف ایجاد گردد و 100 هزار زائر خارجی و 500 هزار رائر داخلی را به محدوده کلات ببریم اتفاقات خوشایندی در توسعه این شهرستان به وجود می آید چون ظرفیت بالایی در این شهرستان وجود دارد.

شیران خراسانی جاذبه های گردشگر را مانند چاه نفت بیان کرد و اضافه نمود: اگر در روستاهای شهرستان ظرفیت اقامت وجود داشته باشد اشتغال پایدار و توسعه به معنای واقعی انجام خواهد شد.

او ادامه داد: قدرت مالی دولت در برابر قدرت مالی مردم ضعیف است و حجم نقدینگی در دست مردم بیشتر از قدرت مالی دولت است، باید سرمایه های سرگردان را در حوزه گردشگری جذب کنیم.

شیران خراسانی اظهارکرد: توسعه با استفاده از ظرفیت های گردشگری و تاریحی همان توسعه به معنای واقعی و در جهت ایجاد اشتغال است نه این که آب برق و گاز و جاده آسفالته ایجاد کنیم.

او پیش بینی کرد در آینده شاهد مهاجرت معکوس خواهیم وبد چون شهرها شرایط زندگی کردن را ندارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه توسعه ای با رویکرد اشتغال زایی با استفاده از جاذبه های گردشگری مهم ترین رویکردی است که در این نشست دنبال می کنیم.

در ادامه دهیاران و روسای شورای اسلامی 12 روستا درباره امکن گردشگری و تاریخی روستاهای خود صحبت نموده و درخواست های خود را مطرح کردند.

منبع: میراث آریا

به "روستاهای خراسان رضوی گنجینه ای از گردشگری است، 35 اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای خراسان رضوی گنجینه ای از گردشگری است، 35 اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید