علاقه زیاد ژاپنی ها به گبه فرش های ایرانی ، صادرات 82 میلیون دلاری فرش، گلیم و گبه

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، سخنگوی گمرک با بیان اینکه ساکنین ژاپن علاقه زیادی به گبه فرش های ایرانی دارند، گفت: در چهار ماه نخست سال جاری، بیش از 82 میلیون دلار فرش، گلیم و گبه به 57 کشور دنیا صادر شده است.

علاقه زیاد ژاپنی ها به گبه فرش های ایرانی ، صادرات 82 میلیون دلاری فرش، گلیم و گبه

به گزارش گروه مالی وبلاگ ارم گفتگو به نقل از گمرک ایران، سیدروح اله لطیفی، گفت: در 4 ماهه اول امسال، بیش از 82 میلیون و 579 هزار و 305 دلار، برابر با 20 هزار و 886 تن، فرش، گلیم وگبه به 57 کشور جهان صادر شده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به صندلی ایران در فراوری فرش، گفت: ایران بزرگترین فراوری نماینده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم ها، بزرگترین صادر نماینده فرش جهان نیز بوده است؛ ضمن آنکه تا سال97 بیش از 30 درصد از فرش های صادراتی ایران به آمریکا صادر می شد، اما این رقم در سال 98 به صفر رسیده است.

لطیفی همچنین اضافه کرد: کشور هایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارکاز کشور های مقصد صادرات فرش وگلیم وگبه ایرانی هستند؛ ضمن آنکه در این میان افغانستان با 18 میلیون و 7هزار و 497دلار، عراق با 17 میلیون و 406 هزارو 55 دلار و پاکستان با 5 میلیون و 421 هزارو 373 دلار، اصلی ترین و بیشترین میزان واردات فرش ایرانی را به خود اختصاص داده اند و سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی به شمار می فرایند.

وی در ادامه گفت: فرش ایران به علت کپی از نقوش آن توسط رقبا و رقابت های ناسالم در نیم قرن اخیر، دچار دگرگونی هایی در بازار های جهانی شده که از رشد شتابان آن کاسته است؛ اگرچه فرش ایران به علت دارا بودن نقوش زیبا و سحرانگیز، هم چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ های طبیعی و شفاف، از قدیم، در کلیه بازار های جهانی یگانه و بی رقیب بوده است. ولی در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازار های جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات، از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در مورد صادرات گبه گفت: یکی از صنایع معروف ایران گبه فرش است که در این صنعت کشورمان تجربه زیادی دارند که از همین رو در بازار داخلی و خارجی شاهد استقبال خوبی از فراوریات ایران بوده است. همچنین یکی دیگر از از دلایل گبه فرش این است که گبه فرش پرز هایی بلندی دارد که این خود تاثیر چشمگیری بر نرمی گبه می گذارد.

لطیفی ادامه داد: بنا بر اطلاع بعضی کارشناسان آگاه، ساکنین ژاپن علاقه زیادی به گبه فرش های ما دارند و گبه فرش هایی که از نقش و نگار های از حیوانات هستند و با نخ های طبیعی و کیفیت های عالی بافته می گردد، در کشور ژاپن خواستار زیادی دارد و ژاپنی ها اعلام کردند که رنگ هایی که در به فرش ها به کار رفته است با سیستم و ذائقه مردم ژاپن همخوانی دارد.

به گفته وی، آن ها تاکید می نمایند در ژاپن فروش خوبی دارندوفروش گبه های ایران دو یا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن است؛ به طوری که آمار صادرات فرش وگبه ایرانی در 4 ماهه اول سال 99 بیانگر این است که میزان 2 میلیون و 309 هزارو 842 دلار به این کشور صادرات فرش گبه انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "علاقه زیاد ژاپنی ها به گبه فرش های ایرانی ، صادرات 82 میلیون دلاری فرش، گلیم و گبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علاقه زیاد ژاپنی ها به گبه فرش های ایرانی ، صادرات 82 میلیون دلاری فرش، گلیم و گبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید