نشست نقد و درس گفتار

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، نشست نقد کتاب درآمدی بر شعر معاصر آمریکا و درس گفتار طنازی های بازیگوشانه ـ پرخاشگرانه عبید برگزار می گردد.

نشست نقد و درس گفتار

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه شنبه هشتم مرداد ساعت 16:30 به نقد و آنالیز کتاب درآمدی بر شعر معاصر آمریکا نوشته کریستوفر بیچ با ترجمه کامران احمدگلی و بهادر باقری اختصاص دارد که با حضور دکتر مسعود جعفری جزی، دکتر کامران احمدگلی و دکتر بهادر باقری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می گردد.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: نشر خاموش به تازگی کتاب درآمدی بر شعر معاصر آمریکا را منتشر نموده است. در این کتاب نویسنده با نگاهی ژرف جریان های اصلی و تاثیرگذار شعر معاصر آمریکا و نقش آفرینان جدی و مهم آن را معرفی می نماید. زمانه و زمینه فرهنگی، ادبی و سیاسی هر دوره را واکاوی می نماید و صندلی و پایگاه شاعران برجسته را فراروی خواننده می نهد. همچنین نمونه هایی کوتاه از برجسته ترین شعرهای هر دوره را نقد و تفسیر می نماید. پانویس ها و حاشیه نگاری های مترجمان اثر نیز موضوعات کتاب را برای خواننده فارسی زبان خوش خوان و سودمندتر نموده است.

طنازی های بازیگوشانه ـ پرخاشگرانه عبید

بیست وپنجمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره عبید زاکانی در روز چهارشنبه 9 مرداد ساعت 16:30 به آنالیز طنازی های بازیگوشانه ـ پرخاشگرانه عبید اختصاص دارد که با حضور دکتر ابوالفضل حری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می گردد.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: طنز و طنزآفرینی هماره از جمله ژانرهای جذاب و بحث انگیز برای هجو و تسخر گفتمان های غالب و فرادستی جوامع بوده است. طنزآفرینی و طنازی های پرخاشگرانه عبید زاکانی علیه گفتمان فرادستی جامعه سده هشتم ایرانی پس از حمله مغول و حکومت ایلخانان در این میان برجستگی شاخص تری دارد. نگاهی گذرا به این عصر و دوره، از بسیاری از معایب و کج رفتاری های در سطوح مختلف جامعه خبر می دهد و طنز و ابزارهای طنزآفرینی بستری برای هجو و تسخر و گاه اصلاح این زشتی ها فراهم می آورد. حال اگر سه گفتمان سیاسی، اخلاقی و مذهبی را از جمله گفتمان های فرادستی تأثیرگذار در این سده محسوب کنیم، عبید لبه تیز و برنده زبان انتقادی، هجایی و پرخاشگرانه خود را بر این گفتمان ها می گشاید و بعضی چهره های شاخص این سه گفتمان و از آن جمله زاهدان سالوس و ریاکار، کوته فکران و کوته نگران مستبد فرهنگی و اشراف زادگان معتقد به اخلاق مختار را از رهگذر شگردهای طنازانه خود و از جمله تجنیس، کنایه، وارونه گویی و نقیضه سازی از میان سایر شگردها، به باد انتقاد می گیرد و از اریکه قدرت به خاک ذلت می نشاند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نشست نقد و درس گفتار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست نقد و درس گفتار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید