نگاهی اجمالی به تنوع مجموعه های هنری در دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی اجمالی به تنوع مجموعه های هنری در دانشگاه ها برای شما نوشته شده است.

نگاهی اجمالی به تنوع مجموعه های هنری در دانشگاه ها

دانشگاه سن دیگو ـ آزتک

دانشگاه سن دیگو به هنرمند آمریکایی دونال هورد (1966ـ1902) دستور ساخت مجسمه ای به نام آزتک 1936 را داد. این اثر از سنگ دیوریت سیاه و سفید با ارتفاع پنج فوت ساخته شده است. هورد که بیشتر زندگی خود را به عنوان یک کلکسیونر آثار غیرغربی سپری کرد، در کودکی از تب روماتیسمی رنج می برد و بیشتر عمر خود را به عنوان یک فرد با ناتوانی جسمی زندگی کرد و نمیتوانست به مدرسه برود.

با این حال، این هنرمند چیره دست با وجود مشکلاتی که داشت، در سن دیگو نزد آنا والنتین، شاگرد سابق رودن تحصیل کرد و در کنده کاری استاد شد. او با دقت و حوصله بسیار این اثر را از یک بلوک 2.5 تنی در مدت 14 ماه حک کرد. همانطور که در این مجسمه مشاهده می شود، سبک هارمونیک هورد اغلب تأثیراتی از سنت های آزتک، مجسمه سازی آسیایی و کوبیسم را در خود جای داده است.

پن؛ خدای بزرگ و متفکر

جرج گری بارنارد (1938 ـ 1863)، مجسمه ساز برجسته آمریکایی و مجموعه دار مشهور مجسمه های قرون وسطایی و قطعات معماری بود. مجموعه او اساس موزه کلیسترز (واقع در واشنگتن) و موزه متروپولیتن هنر (نیویورک) را شکل داد. بارنارد در موسسه هنر شیکاگو و مدرسه هنرهای زیبای پاریس تحصیل کرد. این اثر یکی از مجسمه های برنزی فیگورال اسطوره ای و تمثیلی اوست که حاصل ترکیب تأثیرات رودن و نئوکلاسیک فرانسوی است. این مجسمه از طریق شرکت برنز هنری بونارد نیویورک قالب گیری و در دانشگاه کلمبیا نصب شده است.

از دیگر مجسمه های مشهور دانشگاه کلمبیا میتوان به مجسمه متفکر اثر آگوست رودن اشاره کرد. این تندیس از جنس برنز اثر مجسمه ساز فرانسوی، آگوست رودن است که هم اکنون 28 نسخه برنزی هم اندازه آن که با روش ریخته گری ساخته شده اند، موجود است. این مجسمه با اندازه بزرگتر از یک انسان عادی، مردی را نشان می دهد که بر روی قطعه سنگی نشسته و چانه خود را بر روی دست راستش گذاشته است در حالی که دست راست خود بر روی پای چپ او است. این تندیس طوری طراحی شده که باید از زیر به آن نگاه کرد و معمولا آن را بر روی سکو قرار می دهند.

مجسمه جان هاروارد

مجسمه جان هاروارد یک مجسمه برنزی است که از طریق دنیل چستر فرانسوی در تجلیل از یاد و خاطره جان هاروارد (یکی از بنیان گذاران دانشگاه هاروارد) ساخته شده و در حیاط هاروارد در شهر کمبریج، ماساچوست آمریکا واقع شده است.

بنابر منابع رسمی هاروارد، تأسیس این دانشگاه، نه از طریق یک فرد که حاصل تلاش جمعی بوده است؛ لذا جان هاروارد نه به عنوان بنیان گذار بلکه به عنوان یکی از بنیان گذاران این دانشگاه شناخته می شود. هر چند به موقع بودن و سخاوت بسیار زیاد او در این مهم، او را به عنوان مفتخرترین این بنیان گذاران تبدیل کرده است.

گردشگران اغلب انگشت کفش پای چپ مجسمه جان هاروارد را به دلیل باور غلطی که این کار را سنت دانشجوهای هاروارد می داند و باعث خوش شانسی است، می مالند.

لرد بایرن | کالج ترینیتی

مجسمه ساز دانمارکی؛ برتل توروالدسن (1844 ـ 1770) به دلیل زیبایی آثارش و چیره دستی اش در ساخت مجسمه های نئوکلاسیک خود مورد تحسین بسیار قرار گرفت. پس از مرگ کانوا، او را مجسمه ساز برجسته می دانستند و استودیوی او در رم زیارتگاهی برای مریدان بسیار او بود. علیرغم معروفیت توروالدسن به عنوان یک هنرمند بااستعداد، زمانی که این اثر مرمر حکاکی شده باشکوه از لرد بایرون بدنام (1829-1835) برای کلیسای وست مینستر سفارش داده شد، معروفیت بدنام بایرون از معروفیت هنرمند پیشی گرفت و این کار در زمان خودش پذیرفته نشد تا اینکه در نهایت به دانشگاه کمبریج راه یافت. این اثر که اکنون متعلق به کتابخانه رن در کمبریج است، روش ظریف و دقیق تروالدسن در کنده کاری را به تصویر می کشد. این اثر نمونه ای از پرتره در کلاسیک ترین معنای آن است.

ماشین زمان

هنرمند کانادایی رادنی گراهام (متولد 1949) در سال 2003 ماشین زمان هزاره را خلق کرد؛ کالسکه ای که بعدا به اتاق تاریک تبدیل شد. این اثر با استفاده از یک ماشین بخار قرن نوزدهمی طراحی شده که درون آن دوربین و اتاق تاریک است. بازدیدکنندگان می توانند این اثر را در داخل یک غرفه شیشه ای ببینند. این اثر به عنوان تمثیلی از ماموریت دانشگاه یعنی مرکزی برای نوآوری عمل می کند.

یادبود پرسی بیش شلی و مجسمه سسیل رودز

این مجسمه فریبنده (1892) که از طریق مجسمه ساز مستعد بریتانیایی، ادوارد اونسلو فورد (1901 ـ 1852) ساخته شده، در طول سالها بازدیدکنندگان بیشماری را مجذوب خود کرده است. فورد به طرز فوق العاده ماهرانه ای شاعر غرق شده را در ساحل به تصویر کشیده است. این اثر در نگاه اول سست، احساسی و غم انگیز است.

این اثر در ابتدا از طریق همسر پسر شاعر، برای مزار شلی در رم سفارش داده شده بود ولی بعدا به آکسفورد اهدا شد؛ زیرا برای قبرستان بسیار بزرگ بود. آثار فورد تحت تأثیر آثار یونانی رومی و سنت میکل آنژ بود. همچنین کارهای او طبق عادتش، حسی از مالیخولیا و زیبایی را بر می انگیزد. فورد مجسمه ساز مشهور مجسمه های نیم تنه، چهره های تمثیلی و بناهای تاریخی بود.

از دیگر مجسمه های مشهور دانشگاه آکسفورد، مجسمه سسیل رودز یکی از تجار معروف انگلیسی در قرن 19 بود که با سیاست های استعماری پادشاهی این کشور همراهی میکرد. مجسمه او در سردر یکی از ساختمان های دانشگاه آکسفورد نصب شده بود که پس از به راه افتادن نهضت پایین کشیدن مجسمه و تندیس برده داران و پادشاهان گذشته در غرب، دانشجویان آکسفورد خواستار نابودی مجسمه رودز نیز شدند. دانشگاه آکسفورد تحت فشار دانشجویان و اساتید انتها مجبور شد با رای قاطع آرا، به برداشتن مجسمه این استعمارگر و برده دار حرفه ای رای بدهد.

منبع: همگردی

به "نگاهی اجمالی به تنوع مجموعه های هنری در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی اجمالی به تنوع مجموعه های هنری در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید