همه آنچه که باید درباره قرارداد سلف نفتی بدانید

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، دارندگان اوراق سلف در سررسید می توانند با تحویل گواهی سلف، نفت خام دریافت نمایند کما اینکه می توانند با فروش نفت خام به شرکت ملی نفت ایران به قیمت روز، تسویه نقدی نمایند.

همه آنچه که باید درباره قرارداد سلف نفتی بدانید

به گزارش خبرنگار ، شرکت های نفت از قرارداد های سلف نفتی در جهت تأمین مالی و به عنوان یک روش جذب سرمایه گذاری استفاده می نمایند که امروز وبلاگ ارم گفتگو میخواهد به ابعاد فقهی معاملات سلف نفتی بپردازد.

قرارداد های سلف نفتی روشی برای پیش فروش نفت هستند. شرکت های نفت از این روش برای تأمین مالی و به عنوان یک روش جذب سرمایه گذاری استفاده می نمایند. خریدار این اوراق می تواند آن ها را واگذار کند که در این صورت هر انتقال یک سلف موازی مستقل محسوب می گردد.

همراه با اوراق سلف نفتی یک حواله هم تحویل خریدار می گردد که نشان دهندهٔ تعهد شرکت ملی نفت در برابر فروش نفت به فرد است. با توجه به در نظر دریافت کف سود در این اوراق، دارندهٔ اوراق می تواند در صورت متضرر شدن نفت را در زمان سررسید به شرکت ملی نفت بفروشد.

این اوراق را شرکت ملی نفت در شبکه بازار سرمایه یا بانکی عرضه می نماید که سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند.

مدیریت ریسک گواهی های سلف موازی نفت

دارندگان اوراق سلف در سررسید می توانند با تحویل گواهی سلف، نفت خام دریافت نمایند کما اینکه می توانند با فروش نفت خام به شرکت ملی نفت ایران به قیمت روز، تسویه نقدی نمایند، در سررسید ممکن است قیمت نفت خیلی نوسان داشته باشد و این باعث ریسک بالا برای دارندگان اوراق گردد.

برای پوشش این ریسک می توان از قرارداد های اختیار معامله استفاده کرد؛ به این صورت که شرکت نفت در کنار قرارداد اصلی فروش سلف نفت، حق اختیار فروش نفت در سررسید به قیمت مشخص، به خریدار سلف می فروشد و در مقابل حق اختیار خرید به قیمت مشخص در سررسید از خریدار سلف می خرد.

خریدار سلف نیز زمانی که به قرارداد سلف موازی اقدام به فروش سلف می نماید این دو حق و تعهد را به خریدار جدید سلف منتقل می نماید.

ابعاد فقهی معاملات سلف نفتی

کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران طی جلسات آبان و آذر ماه 90 پس از آنالیز ابعاد مختلف فقهی، مالی و مالی پیش فروش نفت، و بعد از تبیین و توجیه مالی و مالی پیش فروش نفت، توسط صاحب نظران مالی و مالی و کارشناسان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، ابعاد فقهی این معامله را آنالیز و به توضیح ذیل تصویب کردند.

شرط اختیار خرید و فروش ضمناً قرارداد سلف

خریداران و فروشنده سلف نفت (شرکت ملی نفت ایران) ضمن قرارداد سلف نفت شرط می نمایند که خریدار سلف حق اختیار فروش مقدار مشخصی نفت به قیمت مشخص در سررسید داشته باشد و فروشنده نیز حق اختیار خرید مقدار مشخصی نفت به قیمت مشخص در سررسید داشته باشد. همچنین فروشنده سلف نفت (شرکت ملی نفت ایران) ضمن قرارداد سلف نفت اجازه می دهد که خریدار سلف این دو اختیار را به خریدار سلف موازی نفت منتقل نماید.

انعقاد بسته قراردادی (پکیج قراردادی)

در این روش، خریداران و فروشنده سلف نفت (شرکت ملی نفت ایران) با انجام قرارداد سلف نفت، در واقع یک بسته کامل قراردادی را به توضیح ذیل است:

  1. فروشنده سلف مقدار مشخصی نفت خام به خریدار می فروشد.
  2. با ارائه گواهی سلف به خریدار اجازه می دهد با انجام قرارداد سلف موازی خریدار جدید را به فروشنده سلف حواله دهد.
  3. حق اختیار فروش مقدار مشخصی نفت به قیمت مشخص در سررسید را به خریدار سلف می فروشد.
  4. حق اختیار خرید مقدار مشخصی نفت به قیمت مشخص در سررسید را از خریدار سلف خریداری می نماید.
  5. به خریدار سلف اجازه می دهد چنین قرارداد ترکیبی را بر اساس سلف موازی با خریدار جدید داشته باشد.
  6. سازمان بورس و اوراق بهادار حق دارد برای احراز شرط قدرت بر تسلیم، تنها به شرکت ملی نفت ایران (یا شرکت های تابعه) و به کسانی که گواهی سلف نفت دارند اجازه فروش سلف موازی نفت دهد.
  7. کمیته فقهی از اداره قوانین و مقررات سازمان درخواست دارد تا در تهیه آیین نامه و دستورالعمل اجرایی گواهی سلف نفتی دقت لازم صورت گیرد تا قرارداد های سلف موازی و حواله به صورت صحیح و واقعی انجام پذیرد و از فروش گواهی سلف که مصداق فروش مبیع سلف قبل از سررسید است، اجتناب گردد.

حق اختیار فروش

حق اختیار فروش، قرارداد اختیاری است که همراه با معامله سلف از سوی شرکت ملی نفت ایران به خریدار داده می گردد و بر اساس آن، اختیار فروش مقدار مشخصی نفت خام به قیمت اعمال مشخص شده در قرارداد، در تاریخ سررسید به خریدار داده می گردد.

این حق اختیار قابلیت خرید و فروش مستقل ندارد و منحصرا با اجازه شرکت ملی نفت ایران در قرار داد سلف موازی به خریدار جدید منتقل می گردد.

حق اختیار خرید

حق اختیار خرید، قرارداد اختیاری است که همراه با معامله سلف از سوی خریدار به شرکت ملی نفت ایران داده می گردد و بر اساس آن، اختیار خرید مقدار مشخصی نفت خام به قیمت اعمال مشخص شده در قرارداد در تاریخ سررسید به شرکت ملی نفت ایران داده می گردد.

این حق اختیار نیز قابلیت خرید و فروش مستقل ندارد و منحصرا با اجازه شرکت ملی نفت ایران در قرار داد سلف موازی به خریدار جدید منتقل می گردد؛ به این بیان که خریدار جدید سلف موازی، متعهد می گردد تعهد خریدار اول در قبال اختیار خرید شرکت نفت را به عهد بگیرد.

تسویه سلف نفت

در سررسید گواهی های سلف چند حالت ممکن است رخ دهد و متناسب آن چند گزینه برای تسویه نقدی یا فیزیکی به توضیح ذیل قابل تصور است.

  1. اگر در سررسید، قیمت نفت خام پایین تر از 140 دلار است، در این فرض دارنده گواهی سلف ترجیح می دهد به جای تسویه فیزیکی از حق اختیار فروش خود استفاده نموده و هر بشکه نفت خام را به 140 دلار به بانی (شرکت ملی نفت ایران) بفروشد و تسویه نقدی کند.
  2. اگر در سررسید، قیمت نفت خام بالاتر از 140 و پایین تر از 160 دلار است، در این فرض دارنده گواهی سلف می تواند تقاضای تسویه فیزیکی نفت کند.
  3. اگر در سررسید، قیمت نفت خام بالاتر از 140 و پایین تر از 160 دلار است، در این فرض دارنده گواهی سلف می تواند با فروش نفت خام به قیمت روز با بانی (شرکت ملی نفت ایران) تسویه نقدی کند.
  4. اگر در سررسید، قیمت نفت خام بالاتر از 160 دلار است، در این فرض بانی (شرکت ملی نفت) ترجیح می دهد به جای تسویه فیزیکی از حق اختیار خرید خود استفاده نموده و هر بشکه نفت خام را به 160 دلار از دارندگان گواهی سلف خریداری نموده و تسویه نقدی کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "همه آنچه که باید درباره قرارداد سلف نفتی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که باید درباره قرارداد سلف نفتی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید