هیچ زبانی عاری از اختلاف نظرها نیست

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی، کتاب سوزلرین واحد یازیلیشی به همت بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان تدوین شده است و به نوعی به عنوان کتابی مرجع برای واژه ها و کلمات ترکی محسوب می گردد.

هیچ زبانی عاری از اختلاف نظرها نیست

ابوالفضل علی محمدی؛ مدیرعامل سابق بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در این مراسم با ابراز خرسندی از تصویب آموزش زبان ترکی در مدارس از سوی کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح ابتدای آذر ماه برای مشخص نهایی در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار می گیرد و امیدواریم با این اقدام گام های مثبتی در راستای ترویج علمی زبان ترکی صورت گیرد.

علی محمدی با اشاره به اینکه بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان از سال 94 آغاز به فعالیت نموده و همیشه در راستای ترویج فرهنگ و ادبیات ترکی کوشش نموده است، افزود: یکی از این اقدامات مهم این بنیاد تدوین کتب مرجع به خصوص در حوزه آموزش زبان ترکی است.

مدیرعامل سابق بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از نویسندگان و ناشران در رابطه با شکل نوشتاری واژه ها و کلمات ترکی با همدیگر اختلاف داشتند، ضرورت تدوین چنین کتابی به عنوان مرجع و فرهنگ پیشنهادی ضروری بود؛ چرا که ترویج زبان و ادبیات ترکی یکی از وظایف اصلی ما در بنیاد است است.

علی محمدی با اشاره به حساسیت زبان ترکی گفت: چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن نهاد های ادبی سعی در تدوین چنین کتابی داشتند اما این اقدام هیچگاه به ثمر نمی رسید و خوشبختانه ما توانستیم با تشکیل تیم ثابتی از اهالی فن چنین کتابی را وارد بازار نشر کنیم .

وی با ابراز ناخرسندی از اینکه شاعران و نویسندگان آذربایجانی زبان ترکی را به صورت سلیقه ای به کار می برند، تاکید نمود: برای تدوین این کتاب از چندین استاد ادبیات و صاحب نظر استفاده کردیم تا در نهایت تفاوت نظرها را به حداقل برسانیم و نوشتارهای سلیقه ای را به سمت علمی تری راهنمایی کنیم.

وی افزود: ما در این کتاب سعی کردیم کلمات ترکی را همان طور که هستند و تلفظ می شوند، بنویسیم و در کنار آن به ریشه های اصلی کلمات اشاره کنیم و به همین دلیل از منابع بسیاری استفاده نموده ایم از نظرات صاحب نظران بسیاری نیز بهره برده ایم.

علی محمدی از برگزاری 100 جلسه حضوری برای تدوین این کتاب 180 صفحه ای اطلاع داد و گفت: نگارش این کتاب که یکی از سخت ترین کارهایی بود که ما با آن روبرو بودیم و حتی قبل از آغاز عملی تدوین آن با تهمت های زیادی از جمله پان ترکی بودن روبرو شدیم.

هیچ زبانی عاری از اختلاف نظرها نیست

چنگیر مولایی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در مراسم رونمایی کتاب سوزلرین واحد یازیلیشی تاکید نمود: قطعاً این کتاب وحی منزل نیست و صرفاً پیشنهادی است برای کاهش اختلافات نوشتاری و نه از بین رفتن کامل تفاوت نظرها.

وی گفت: در تمام زبان ها تفاوت بین گفتار و نوشتار وجود دارد، چه در زبان انگلیسی، چه فارسی و چه ترکی و این امر طبیعی است، اما مشکل این است که از زمان قاجار به بعد زبان نوشتاری ترکی به دست فراموشی سپرده شده است و برای پر کردن این فاصله طولانی باید وقت زیادی را صرف کنیم.

مولایی، هدف اصلی نگارش این کتاب را کاهش اختلافات و از بین بردن آن دانست و تصریح: هیچ گاه نمی توان به یک قاعده و نگارش زبان مشترک و مورد قبول همگان رسید، حتی در کشوری مثل جمهوری آذربایجان که هم زبان گفتاری و نوشتاری شان ترکی است، باز شاهد وجود اختلافات و مشکلاتی هستیم.

وی گفت: من معتقدم ما در کنار هم می توانیم به پیشرفت زبانمان یاری کنیم.

در خاتمه این جلسه تعدادی از حاضرین به بیان نظرات خود در رابطه با نحوه نگارش کتاب و مباحثی که باید مورد توجه قرار می گرفت از جمله عدم اشاره به قاعده ها و تاکید بیش از حد گرامر و سایر موارد اشاره کردند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هیچ زبانی عاری از اختلاف نظرها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ زبانی عاری از اختلاف نظرها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید