آشنایی با خواص گیاه بابا آدم و مضرات آن

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، شاید تا به حال در مورد خواص گیاه بابا آدم آشنایی کافی نداشته اید. در حالی که این گیاه خواص درمانی بی شماری دارد و ممکن است برای شما بسیار مفید باشد. باباآدم در طب سنتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا بهتر است با خود این گیاه آشنا شوید و سپس خواص و مزایای استفاده از آن را به طور مفصل بخوانید.

آشنایی با خواص گیاه بابا آدم و مضرات آن

مشخصات گیاه بابا آدم

بابا آدم با نام های دیگری از جمله فیل گوش و آراقیطون هم نامیده می شود. این گیاه در فصل بهار و در دشت های نواحی مرطوب و معتدل می روید. ساقه ای پوشیده از کرک های خشن و زبر دارد. ساقه آن تا ارتفاع 1.5 متری رشد می کند. برگ های آن روی ساقه به حالت افتاده و بسیار

بزرگ هستند.

بابا آدم دارای یک ریشه دراز و ضخیم است. این قسمت از گیاه منبع سرشاری از نیترات پتاسیم و کربنات پتاسیم است. بوی ریشه بابا آدم نامطبوع است اما مغز شیرین و سفید رنگی دارد که شبیه به فندق است. از این گیاه برای طب سنتی استفاده می شود. در ادامه به اثرات درمانی و خواص این گیاه می پردازیم.

خواص گیاه بابا آدم

1. زیباسازی پوست

به دلیل اینکه بابا آدم دارای ترکیبات شیمیایی از جمله پلی استیلن است، در فرایند پوست اندازی و باکتری زدایی از سطح پوست تاثیر دارد.

ترکیبات این گیاه آن را به یک لایه بردار طبیعی تبدیل کرده اند. همچنین یکی دیگر از خواص گیاه بابا آدم آبرسانی به لایه های سطحی پوست

است. در نتیجه می توان گفت این گیاه تاثیر زیادی بر شادابی و حفظ سلامت پوست دارد.

2. تصفیه خون

یکی دیگر از مزایای مصرف گیاه بابا آدم تصفیه خون و لنف بدن است. این کار به دو شکل صورت می گیرد. گیاه بابا آدم با برطرف کردن گرفتگی های

موجود در سیستم تنفسی، باعث دفع دی اکسید کربن از بدن می شود. همچنین به گرفتگی های موجود در کلیه کمک می کند. در نتیجه سنگ های

ریز از طریق ادرار به راحتی دفع می شود. گیاه بابا آدم باعث پاکسازی کبد و تسریع فرایند پاکسازی خون می شود.

3. درمان نقرس

یکی دیگر از خواص بابا آدم درمان بیماری نقرس است. بابا آدم اسید اوریک موجود در بدن را دفع می کند؛ در نتیجه در فرایند بهبودی بیماران مبتلا

به نقرس موثر است.

4. تاثیر در درمان دیابت

بیماری دیابت یکی از امراض شایع در دهه های گذشته است. طبق پژوهش های صورت گرفته، در کنار رژیم غذایی مناسب، تحرک جسمانی و

مصرف داروهای شیمیایی، مصرف گیاهان دارویی هم به درمان دیابت کمک می کند. از این رو می توان به قاطعیت گفت یکی از خاصیت های گیاه باباآدم درمان بیماری دیابت است. اگر در زمان صبح و قبل از صرف صبحانه 3 فنجان از جوشانده این گیاه مصرف شود، میل به مصرف مواد شیرین را تا حد زیادی کاهش می دهد. از سوی دیگر مصرف گیاه بابا آدم باعث حذف قند خون اضافه بدن می شود.

5. بهبود سیستم گوارشی

یکی دیگر از خواص این گیاه دارویی، درمان بیماری های سیستم گوارش است. باباآدم می تواند دستگاه گوارش را ضدعفونی کند. در نتیجه در تسریع هضم غذا و برطرف کردن یبوست هم موثر است.

6. درمان کم خونی

از دیگر خواص بابا آدم باید به درمان کم خونی اشاره کرد. به دلیل اینکه این گیاه سرشار از آهن است، می تواند از فقر آهن جلوگیری و در صورت وجود کمبود آهن، آن را درمان کند.

7. تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص گیاه بابا آدم است. به طوری که این گیاه با افزایش سطح مقاومت بدن، از ابتلا به بیماری هایی از جمله آرتریت، تسکین کمردرد، تب، عفونت ها، التهاب، ذات الریه، سرماخوردگی، روماتیسم و سرخک جلوگیری می کند. همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که گیاه بابا آدم به فرایند درمان بیماری ایدز هم کمک می کند.

8. کاهش کلسترول و چربی خون

یکی دیگر از خواص بابا آدم کاهش چربی و کلسترول خون است. به طوری که با تصفیه خون اندازه کلسترون اضافه موجود در خون را از طریق کبد به سمت کلیه و مجرای ادراری هدایت می کند.

بیشتر بدانید: کبد چرب گرید 2 و رژیم غذایی مناسب در بهبود آن

خواص ریشه گیاه بابا آدم

خواص شگفت انگیز گیاه بابا آدم تنها به ساقه و مغز آن خلاصه نمی شود. بلکه ریشه این گیاه هم خواص درمانی دارد. ریشه بابا آدم خشک و

سرد است و خون را تصفیه می کند. ریشه این گیاه با کمک به دفع مواد زائد و سموم از بدن، باعث از بین رفتن جوش های صورت می شود. همچنین ریشه بابا آدم معرق و ادرار آور است و به تمیز شدن سیستم لنفاوی بدن کمک می کند.

بیشترین کاربرد ریشه گیاه بابا آدم برای درمان بیماری های پوستی از جمله گل مژه، زخم، پسوریازیس و اگزما استفاده می شود. همچنین از جوشانده ریشه بابا آدم برای درمان سرگیجه استفاده می شود.

عرق بابا آدم

عرق بابا آدم که در عطاری ها در دسترس همگان واقع شده است، برای درمان رماتیسم استفاده می شود. همچنین عرق گیاه بابا آدم به درمان مخملک،

ذات الریه، یبوست، نقرس و درد سیاتیک کمک می کند. این عرق برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو هم کاربرد دارد. اگر قبل از صرف غذا، عرق گیاه بابا آدم میل کنید، هضم غذا آسانتر صورت می گیرد.

مضرات

مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی عوارضی همچون خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی قراری و آلرژی را در پی دارد. اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید این گیاه را با احتیاط و با نظر پزشک استفاده کنید. افراد دارای فشار خون پایین و بیماران دیابتی که انسولین مصرف میکنند هم مجاز به استفاده از این گیاه نیستند. در صورت تماس برگ های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه چشم، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.

نکات پایانی

برای اینکه از خواص گیاه بابا آدم بهره مند شوید، می توانید ریشه آن را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید. بعد از خنک شدن میل کنید. اگر 30

گرم گیاه بابا آدم و 30 گرم شیرین بیان را در 1 لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید، می توانید آن را در طی روز در سه فنجان مصرف کنید و با این معجون به تصفیه خون خود کمک کنید.

روغن ریشه گیاه بابا آدم برای نرمی و لطافت پوست دست مناسب است. از این گیاه برای تهیه لوازم آرایشی استفاده می شود.

البته نباید در مصرف گیاه بابا آدم زیاده روی کنید. زیرا مصرف زیاد آن باعث خشک شدن دهان، کاهش دید و ضعف بینایی، سردرد، تهوع، اسهال، بی قراری و آلرژی می شود.

اگر تجربه ای از مصرف این گیاه دارید، لطفا از طریق ارسال پیام آن را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. در صورتی که به آشنایی بیشتر با خواص معجزه آسای گیاهان دارویی تمایل دارید، پیشنهاد می کنم خواص سعد کوفی را هم در مجله وبلاگ ارم گفتگو بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "آشنایی با خواص گیاه بابا آدم و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص گیاه بابا آدم و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید