معرفی کامل شهر مریوان و بهترین جاذبه های آن

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، شهرستان مریوان در کردستان | Marivan

یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناطق غرب ایران و استان همواره زیبا و سربلند کردستان، شهرستان مریوان است. این شهرستان مرزی، همه جوره جذاب و دیدنی است و از جمله مناطق توریستی و فوق العاده ایران محسوب می گردد. شهرستان مریوان در کردستان که امروزه در لیست هفت شهر گردشگری ایران قرار گرفته است، یکی از مناطق عظیم پرور ایران در دوره های مختلف بوده و هست. این شهرستان هم تاریخ بسیار قوی و غنی دارد و هم جاذبه های بسیار زیادی دارد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر شهرستان مریوان در کردستان را بهتر بشناسیم.

معرفی کامل شهر مریوان و بهترین جاذبه های آن

معرفی و آنالیز شهرستان مریوان در کردستان

در یک معرفی کلی درباره شهرستان مریوان در کردستان باید بگوییم که این شهرستان 150 هزار نفری یکی از زیباترین مناطق ایران است که از سال 94 به این طرف، به عنوان یکی از بهترین مناطق هفتگانه جهانگردی و گردشگری ایران با پتانسیل های بسیار زیادی از جمله امکانات تجاریش شناخته شده است.

این شهرستان در 130 کیلومتری شهرستان سنندج قرار گرفته است و دقیقا در مرز کشور عراق و ایران است. از لحاظ تاریخی و آنالیز تپه ها و بازمانده های تاریخی همچون؛ کولان، بیساران، تپه های ساوجی می گویند که شهرستان مریوان در کردستان از دوره نوسنگی و هزاره چهارم قبل از میلاد حضرت مسیح وجود داشته است و دارای تاریخ و پیشینه ای بسیار قدیمی در این منطقه بوده است.

در متون تاریخی بسیاری از مریوان در کنار شخصیت های تاریخی مهم و تاثیرگذار باستانی همچون؛ سارگون که پادشاه آشور بود، آورده شده است.

حکومت ها و تمدن های مختلفی از جمله: مادها، اشکانیان، ساسانیان، آشوری ها، اردلان ها و بسیاری از حکومت های دیگری در این شهرستان بوده اند و تاریخ این شهر و در کنارش این مرز و بوم را ساخته است.

نکته مهم و جالبی که در تاریخ مریوان همواره خودنمایی می نماید این است که انگار این شهرستان همواره مرکز و جایگاهی مناسب برای پروراندن مردان و زنانی بسیار قوی و شجاع بوده و هست.

در زمان جنگ اعراب، جنگ بین دو حکومت ایران و عثمانی، جنگ و درگیری بین قبایل عشیره ای در دوره های مختلف، جنگ بین بابان ها و اردلان ها و از همه بیشتر در جنگ تحمیلی ایران و عراق مردم کردستان و مریوان رشادت هایی فراموش نشدنی از خود نشان دادند.

درباره نام مریوان باید بگوییم که داستان های مختلفی درباره نام این شهرستان وجود دارد. بعضی می گویند که مریوان قبل ترها پر از گیاهانی همچون مازوج، کتیرا و گز درختی بوده و مردم در آن روزگاران از این محصولات برای تجارت استفاده می نموده اند و به همین خاطر تجاری که از مرو به این منطقه برای تجارت می آمده اند، به مرور زمان در آن ساکن شده و این منطقه به مریوان معروف شد.

داستان دیگری هست که می گوید که واژه مراوی که در زبان نمودها به معنای جا و مکان مرغابی است، دقیقا به این خاطر به این منطقه اطلاق شد که دریاچه زریوار به خاطر خاصیت باتلاقی بودنش، یکی از عظیم ترین اماکن زندگی مرغابی ها در نژادهای گوناگون بود و به همین خاطر با مرور زمان دیگر این منطقه را مریوان نامیدند.

البته قبل ترها به این شهرستان؛ قلعه شاه آباد، دژ شاهپور و یا مهروان هم می گفته اند. به هر حال نکته مهمی که درباره شهرستان مریوان در کردستان باید بدانید این است که مریوان به شکل امروزی تنها در حدود صد سال تاریخ و قدمت دارد.

در ادامه می خواهیم تا معروف ترین جاذبه های مریوان را به شما معرفی نماییم.

بازارچه مرزی مریوان

یکی از جالب ترین و جذاب ترین جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان بدون شک، بازارچه مرزی این شهر است.

این بازار در فاصله 15 کیلومتری این شهر قرار گرفته است و از جمله بازارهای شلوغ و پر رفت و آمد استان کردستان است. این بازار به علت دارا بودن موقعیت مکانی و مرزی که دارد، پر است از کالاها و جنس های خارجی و ایرانی که هم قیمت خوبی دارند و هم تنوع زیادی دارند.

در این بازار می توانید به صورت کلی از اجناسی همچون: وسایل و لوازم تزئینی بانوان همچون زیورآلات، لباس، وسایل الکترونیکی و وسایل خانگی را به صورت گسترده ای پیدا نموده و خریداری نمایید.

نکته! قبل از این که خریدتان از این بازار را نهایی کنید، پیشنهاد می کنیم که اگر وسیله خریداری شده توسط شما الکترونیکی است حتما آن را امتحان کنید چون ممکن است مسئله ای داشته باشد و یا خراب باشد.

  • آدرس: استان کردستان، 15 کیلومتری شهرستان مریوان

دریاچه زریوار

یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی شهرستان مریوان در کردستان بدون شک، دریاچه زریوار و یا به زعم دیگران، زریبار است.

البته محلی های میروان درباره نام این تالاب و یا دریاچه می گویند که نام آن در واقع زیراوبار است و معنی آن، آب کف کنار است. این دریاچه باتلاقی و زیبا در فاصله 3 کیلومتری از غرب مریوان قرار گرفته است و فاصله اش از سطح دریا برابر با 1285 متر می باشد.

در اطراف این دریاچه بسیار زیبا انواع گیاهان و درختانی همچون: بادام، درخت بلوط، زالزالک و گلابی را خواهید دید.

بهترین فصل برای دیدن و لذت بردن از دریاچه زریوار در مریوان فصل های بهار و تابستان هستند که دارای آب و هوایی بسیار معتدل و در نتیجه دلنشین است اما صادقانه باید بگوییم که آب و هوای دریاچه زریوار در فصل پاییز و زمستان خشک است.

آب تالاب یا همان دریاچه زریوار شیرین است و منبع اصلیش از بارش های سالانه و چشمه های جوشنده تامین می گردد.

در حال حاضر زریوار یک سرمایه ملی و حتی جهانی به شمار می رود.

در این دریاچه و یا به عبارتی دیگر تالاب؛ ماهی خالدار، عروس ماهی، آمور سفید، میگوی آب شیرین، فیتوفاک، فیتوپلانکتون وبعضی از دیگر گونه های خاص و منحصر به فرد دیگر است.

  • آدرس: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان

منطقه قمچیان

یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق دیدنی ایران و کردستان بدون شک، منطقه تفریحی قمچیان است. این منطقه که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان شده است، در بین جاده مریوان به سمت سقز قرار گرفته است.

در این منطقه پر است از جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیار فوق العاده که بدون اغراق، مفرح روح شما خواهد بود.

درختان سر به فلک کشیده، چشم اندازهای کاملا طبیعی و زیبا و هر آن چه که از یک محیط طبیعی بسیار زیبا و بکر انتظار داشته باشید را می توانید در منطقه قمچیان بی دردسر بیابید.

قمچیان بهشت کوهنوردان، طبیعت گردان و ماجراجویان است. در این منطقه می توانید هم جاذبه گردی طبیعی کنید و هم از کوه های دیدنی فوق العاده ای همچون قله امام و یا کوه چاوک دیدن کنید و به آن ها صعود کنید.

  • آدرس: استان کردستان، بین جاده سقز و مریوان

قلعه مریوان

در مریوان می توانید در 3 کیلومتری مریوان قرار گرفته است و قدمتش به قرن 10 هجری می رسد. این قلعه که به آن قلعه ایمام و یا هلو خان نیز می گویند امروزه در حکم یک جاذبه تاریخی بسیار مهم به شمار می رود.

بر اساس آنالیز اسناد تاریخی و همچنین بقایای تاریخی در این منطقه معین شده است که این قلعه در زمان سرخاب بیگ اردلان و در دوران حکومت آن در این منطقه بنیان گذاشته شد.

در حال حاضر تنها از این قلعه تاریخی و زیبا، آب انبار آن و تنها آثاری محدود از پله های آن باقی مانده است.

در واقع در اثر گذر زمان، قسمت های زیادی از این اثر تاریخی تخریب شده و از بین رفت و این دو بخش تنها آثار باقی مانده از آن قلعه با شکوه می باشند.

از این قلعه در زمان اوجش به عنوان مرکز حکومت کردستان استفاده می شده است.

زمانی این قلعه رو به زوال رفت که در زمان حکومت والی وقت کردستان یعنی هلو خان، تمامی مراکز قدرت به قلعه پالنگان منتقل شد.

البته هلو خان به این قلعه ساختمان های زیادی همچون مسجد و یا اضافه کردن استحکامات مختلفی به این قلعه، سعی در سر پا نگه داشتن آن داشت ولی همانطور که می بینید در این راه شکست خورده است و امروزه از این قلعه چیز زیادی باقی نمانده است.

  • آدرس: استان کردستان، 3 کیلومتری جنوب شرقی مریوان

پارک ساحلی زریوار

با توجه به این که در حال حاضر هم در فصل تابستان هستیم، اگر به سمت شهرستان مریوان در کردستان رفتید حتما به پارک ساحلی زریوار نیز سر بزنید.

این پارک زیبا را حتی خودِ مسئولین شهرستان مریوان به عنوان تنها مجموعه گردشگری در اطراف دریاچه و تالاب زریوار وجود دارند، معرفی می کنند.

برای این که این پارک از لحاظ رفاهی برای جهانگرد ها جالب توجه به نظر برسد، به آن پارک ساحلی، مجموعه خدمات پذیرایی، مجموعه اقامتی، پارک شهری، مرکز خدمات فرهنگی و امکاناتی از این قبیل را در این منطقه جهانگردی و گردشگری تهیه دیده اند.

  • آدرس: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان، اطراف دریاچه زریوار

پل گاران

یکی از دیگر جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان که خیلی هم معروف است، پل گاران است. این پل را سابقا به نام کردلان هم می شناخته اند.

برای ساخت این پل از موادی همچون: سنگ های کاملا تراشیده شده، سنگ ،آجر و ساروح استفاده شده است. در طراحی و ساخت پل گاران از 5 دهنه استفاده شده است که 2 دهنه در آن در وسط رودخانه ای که این پل بر روی آن ساخته شده، قرار گرفته است.

با این که در حال حاضر این پل در زمره جاذبه های کردستان و مریوان قرار گرفته است اما در دوره ساسانیان اصلا برای این ساخته شد که ارتباط بین گاران و اسلام دشت که در شهرستان مریوان قرار داشتند را میسر و آسان تر کنند.

البته همین پل، مریوان و سنندج را نیز به هم وصل می نماید. شاید باورتان نشور ولی تا همین 68 سال پیش یعنی در سال 1320 از آن استفاده می شده است و پس از آن دیگر استفاده از آن منسوخ شد.

البته این پل در دروه حکومت های صفویان و حتی در زمانی که والیان اردلان در مریوان و کردستان حکومت می کنند این پل را مورد بازسازی قرار دادند.

در حال حاضر این پل در بین آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • آدرس: استان کردستان، 10 کیلومتری شمال شرقی مریوان، جاده گاران به تیژ تیژ

روستای کانی سانان

یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی که در شهرستان مریوان در کردستان قرار گرفته است، روستای کانی سانان است که معماری بسیار جالب و دیدنی دارد. در این روستا خانه ها بدون این که جلوی دید همدیگر را بگیرند، به شکل ردیفی پشت سر هم قرار گرفته اند!

این خانه ها به این دلیل به این صورت هستند چون که بر روی سرازیری ساخته شده اند. تصور کنید؛ ترکیب این منظره با فضای سبز و کوهستانی تا به چه حدی زیبا و دیدنی است.

به هر حال این روستای زیبا که دیگر جنبه یک جاذبه را هم پیدا نموده است، نزدیک به 150 سال قدمت دارد.

جالب است بدانید که ساکنین این روستا، 3 دامدار بودند که همان ها باعث شدند تا این روستا به نام کانی سه نان شهرت پیدا کند. وقتی به مریوان رفتید حتما به این روستای دیدنی سر بزنید و از آن بازدید کنید.

  • آدرس: استان کردستان، 7 کیلومتری غرب مریوان، مقابل دریاچه زریوار

چهل چشمه

کردستان و مریوان دارای جغرافیای کوهستانی هستند و به این خاطر ارتفاعات و کوه های فراوانی در این اقلیم موجود است. معمولا هم یا جنگلی هستند و یا سنگی!

کوه چهل چشمه با ارتفاعی نزدیک به سه هزار و صد و چهل متر از سطح آب های آزاد، در شمال شرقی شهرستان مریوان واقع شده است.

چهل چشمه خود 20 قله تشکیل شده که معروف ترین آن ها عباتند از: کوه کل کوژ، کانی میران، کوه باینچوب، مزگت و میرزا و دیگر قله ها و ارتفاعات معروف و مختلف.

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان

روستای چور

یکی از روستاهای بسیار معروف و دیدنی در شهرستان مریوان در کردستان بدون شک، روستای چور است.

شاید برایتان جالب باشد اما این روستا اولین روستای بدون بیکار در ایران است و در این روستا هر کسی شغلی برای خودش دارد!

روستای چور از بخش مرکزی این شهرستان است و همسایه روستای نِنِه است.

جمعیت این روستای منحصر به فرد که هر کسی شغل خودش را هم در آن دارد بر اساس آخرین آماری که از سرشماری آن در سال 1385 منتشر شده، 151 خانوار است که برابر با 617 نفر می باشد.

یکی از آیین هایی که در این روستا برگزار می گردد و تبدیل به یکی از جاذبه های آن شده است، بر افروختن مراسم آتش نوروز در آن است که هر ساله با استقبال همگان روبرو می گردد و از گوشه و کنار برای شرکت در آن به این روستا می آیند.

  • آدرس: استان کردستان، 20 کیلومتری جنوب شرقی مریوان

کوه قله بَرد مریوان

استان کردستان و علی الخصوص شهرستان مریوان پر هستند از جاذبه هایی که هدیه طبیعت به این 2 اقلیم هستند.

کوه قله برد مریوان که البته درستش، قه له به رد است، از در کنار هم قرار دریافت رشته کوه بخش مرکزی در مریوان که به 2 بخش کوماسی و مرکزی تقسیم می گردد، آغاز شده و تا قله پیازه، سه کوچکان و قارآوا و دره گاران در سرشیو مریوان می رسد.

از خصوصیات توپوگرافیک این قله می توانیم از شیب های تند و زمستان های یخی و برفی اش یاد کنیم. یکی از عواملی که باعث می گردد که قله برد بسیار معروف باشد این است که این قله و اطرافش، سردترین نقاط آن منطقه می شوند.

بنابراین زمان پیشنهادی ما برای بازدید از این قله، بهار و تابستان است. اگر خواستید به این قله صعود کنید به یاد داشته باشید که؛ از روستای چور که همسایه این قله است تا به پای کوه 2 ساعت (این زمان بسیار به سرعت شما هم بستگی دارد) برای شما وقت می برد.

  • آدرس: استان کردستان، 20 کیلومتری جنوب شرقی مریوان، کنار روستای چور

روستای ننه

یکی از روستاهای معروف و جذاب دیگر در شهرستان مریوان در کردستان بدون شک روستای نِنِه است.

بر اساس آمارگیری ها از این روستا در سال 1385، این روستا نیز از 700 نفر جمعیت که در 125 خانوار هستند، تشکیل شده است.

مردم روستای ننه هر سال در ایام نوروز و با فرا رسیدن فصل بهار و با همکاری اهالی روستای چور، زیباترین جشن و استقبال را به خاطر فرا رسیدن ایام نوروز را برگزار می کنند.

  • آدرس: استان کردستان، بخش مرکزی مریوان

مرز باشماق

ممکن است که شما مرز باشماق در شهرستان مریوان در کردستان را بیشتر به خاطر مرز مشترک ایران از سمت استان کردستان با کشور عراق بشناسید.

البته باشماق را به همین عنوان مرز ایران و عراق و یا مریوان و عراق از سمت کردستان هم معرفی می کنند.

مرز باشماق در واقع یک روستا است که در دهستان خاوورمیرآباد مریوان قرار گرفته است.

بر اساس آخرین سرشماری از این منطقه، تنها 59 نفر که 17 خانواده بودند در این روستا زندگی می نموده اند.

باشماق دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی است که بدون شک زیباییش شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، روستای باشماق

رود سیروان

رود سیروان و یا به اصطلاحی دیگر آب سیروان، در بین جاذبه های شهرستان مریوان کمی داستان جالب و متفاوتی نسبت به دیگر جاذبه های موجود در این منطقه دارد.

سیروان که خود به معنای روان پاک است، هم به سرچشمه کردستان و هم به هورامان کرمانشاه می رسد.

این رود پر از پیچ و طولانی از بخش رزاب و مریوان چشمه می گیرد و از دوآب، شمال غربی اورمانات در کرمانشاه، ژاد رود، قشلاق رود، لوشه، لیله و رمکان در دالاهوی کرمانشاه می گذرد و سپس دشت حر به آن می پیوندد.

بعد از این جهت پیچیده و پر تلاطمش هم در نهایت به دریاچه سد دربندیخان عراق که به آن رود دیاله هم می گویند، می ریزد.

بعضی درباره این رود می گویند که نام اصلی آن شیروان است ولی این قیاس بسیار اشتباه است زیرا، شیروان در خراسان شمالی قرار گرفته است و ارتباطی به رودخانه سیروان در کردستان اصلا ندارد.

  • آدرس از طرف کردستان: استان کردستان، شهرستان مریوان
  • آدرس از طرف کرمانشاه: استان کرمانشاه، 8 کیلومتری نودشه

روستای دزلی

روستای دزلی دقیقا در مریوان قرار ندارد ولی از آن جایی که نزدیک به این شهرستان است، اگر گذرتان به مریوان افتاد حتما به آن سر بزنید زیرا قرار است هم زیبایی را به چشم ببینید و هم از خیلی جاذبه های این روستا غافلگیر شوید.

آب و هوای این روستا بسیار دلنشین و معتدل است و تحت تاثیر کوهستانی بودن استان کردستان، زمستان هایش سرد و تابستان هایش بسیار دلنشین است.

روستای دزلی از آن دسته جاذبه های زیبا و دیدنی است که علاوه بر زیباییش، تاریخی قدیمی دارد.

در سفر به دزلی، از آرامگاه 12 و مسجدی که متعلق به دوره خلفای راشدین هست هم سر بزنید.

در این روستای 2 هزار و 700 نفره، مردم معمولا به فعالیت هایی همچون: دامداری، باغداری، زراعت، ساخت صنایع دستی و خدمات مشغول هستند.

در سفرتان به این روستا حتما از کوه دالمز، کوه مهدی، تپه های باستانی قلعه، چشمه دزلی و علی الخصوص جشن ها و آیین های سنتی مردن این روستا بازدید نمایید.

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان سروآباد یا اورامان

مراسم پیر شالیار

یکی از جشن هایی که در استان کردستان در روزهای 15 بهمن و 15 اردیبهشت برگزار می گردد، مراسم بسیار زیبا و سنتی پیر شالیار است.

این جشن در اورامان کردستان که معمولا آن را سروآباد، هورامان و یا هه ورامان هم می گویند، برگزار می گردد اما از شهرها و روستاهای اطراف همچون مریوان هم به این مراسم می آیند و در آن حضوری گسترده و ویژه دارند.

از آن جایی که این مراسم بسیار معروف است، اندکی درباره آن بیشتر شرح خواهیم داد.

نقل است که سیدی به نام پیر شالیار چنان جایگاهی در پیش خداوند داشته که آوازه معجزاتش در سرزمین های دور هم پیچیده بوده است. در این بین دختر حاکم بخارا که نه می شنیده و نه قدرت تکلم داشته، برای دریافت شفا به سمت محل اقامت این فرد عظیموار به راه می افتد، در راه گوش هایش شنوا می گردد و زمانی هم که می رسد، زبانش به سخن باز می گردد!

از آن رو با پیرشالیار ازدواج می نماید و سالروز عروسی آن ها را هر سال مردم کردستان به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار می کنند.

در این مراسم از کارهایی همچون: شب نشینی، دف زنی، قربانی کردن و دعا خواندن است.

  • آدرس: استان کردستان، منطقه هورامان یا همان سروآباد

اورامان

همین اول کار بگوییم که بله، حق با شماست! اورامان جزء جاذبه های شهرستان مریوان نیست ولی از آن جایی که اورامان یکی از نزدیک ترین جاذبه ها به این شهرستان است، درباره آن هم برای شما هم شرح خواهیم داد.

روستای اورامان که به آن اورامانات نیز می گویند، در قسمت جنوب غربی سرو آباد قرار گرفته است.

خانه های این روستا معمولا از جنس سنگ و بدون استفاده از ملات یعنی به شکل خشکه چین ساخته شده است.

این روستا را هورامان تخت نیز می گویند و از سمت شمال به کردستان، از غرب به عراق و از جنوب به جوانرود می رسد. اورامان در واقع از دو بخش مجزای هورا + مان تشکیل شده و از لحاظ طبیعی بین ایران و عراق مشترک است.

ضمناً با توجه به نتایج باستان شناسی قدمت این منطقه به 6 هزار سال قبل می رسد.

اورامانات دارای آب و هوایی بسیار عالی اما کوهستانی است. چراگاه ها و چشمه ها، باغ های میوه، انواع درختان و زیبایی های طبیعی بسیار زیادی را در اورامانات خواهید دید.

  • آدرس: استان کردستان، استان سروآباد

جاده سنندج به مریوان

جاده سنندج به مریوان یکی از جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان است.

این جاده پیچ در پیچ به قدری زیباست که اگر راننده حرفه ای و محطاطی باشید، راندن در این جاده یکی از خاطرات خوب شما در زمینه رانندگی در جاده ها می گردد.

با این که این جاده بسیار زیباست اما، به خاطر پیچ و خم فراوانش رانندگی در آن مخصوصا در شب بسیار خطرناک است و از این رو است که ما تاکید داریم که اگر راننده ای حرفه ای هستید و محتاط، این جاده را برای رانندگی کردن انتخاب کنید.

برای رفتن به این جاذبه دیدنی و هیجان انگیز در شهرستان مریوان در کردستان تاکید می کنیم که جوانب احتیاط را همه جوره بسنجید و مهیا نمایید!

  • آدرس: استان کردستان، جاده سنندج به مریوان

روستای دره تِفی

در 15 کیلومتری مریوان به سمت غرب، روستایی وجود دارد که به آن دره تفی یا ده کهنه می گویند.

این مکان از دوره سلسله اشکانیان قدمت دارد و هم اکنون هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما نکته جالبی که درباره این جاذبه وجود دارد این است که؛ چند سالی می گردد که به این مکان که به آن بستنی دره هم می گویند، لک لک های زیادی مهاجرت می کنند و درلانه های آن ها ،جوجه هایشان سر از تخم بر می آورند!

این مهاجرت ناگهانی لک لک ها این منطقه را بیش از پیش نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه حتی برای جهانگرد های خارجی هم بسیار جذاب نموده است.

  • آدرس: استان کردستان، 15 کیلومتری غرب مریوان

بلبر

بلبر یک روستا است که با این که از توابه اورامان و سروآباد است اما به خاطر نزدیکی با مریوان، می توانید به دیدن این روستای زیبا و دیدنی هم بروید.

ارتفاع این روستا 900 متر از سطح دریا است و از کنارش، رود سیروان عبور می نماید.

از خوبی های بلبر این است که مناظر دور و اطراف آن همچنان بکر و دست نخورده است.

یکی از همین جاذبه ها، چشمه فصلی بلچمی است که چشمه ای فورانی است و ارتفاع فوران های آن به 10 متر هم می رسد.

اگر به این روستا رفتید، پیشنهاد می کنیم که با استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام برای دنبال کنندگانتان لایو بگذارید و این روستا را به آن ها نشان دهید.

نگران اینترنت هم نباشید زیرا در این روستا به اینترنتت دسترسی دارید. به بلبر، بهشت گمشده کردستان هم می گویند.

  • آدرس: استان کردستان، سروآباد، دهستان شالیار

روستای سلین

در جهت اورامان به مریوان و یا بالعکس، روستایی به نام سلین قرار گرفته است که تبدیل به مقصدی کاملا گردشگری در شهرستان مریوان در کردستان شده است.

در این روستا، منطقه حفاظت شده کوسالان که دارای انواع مختلفی از گونه های گیاهی و جانوری است، قرار گرفته.

راه این روستا یکی از معروف ترین و حتی مهم ترین جهتهای طبیعت گردی در کردستان است.

در این روستا که البته از این حیث در نوع خود آخرین است، می توان با قایق به دیگر روستاهای اطراف نیز سفر کرد.

اهالی این روستا بسیار مهمان نواز و خون گرم هستند و امکانات گردشگری نسبتا بالایی را نیز دارند.

  • آدرس: استان کردستان، 7 کیلومتری جنوب شرقی هورامان

نکته! پیشنهاد می کنیم که این جهت را از سمت سنندج بروید زیرا فاصله 200 کیلومتری سنندج تا این روستا کاملا آسفالت شده است.

بام مریوان

بام مریوان دقیقا پشت دریاچه زریوار و نزدیک هتل قرار گرفته است. این بام یکی از بهترین چشم اندازهای نه تنها مریوان بلکه کردستان را به بینندگانش هدیه می دهد.

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، پشت دریاچه زریوار (زریبار)

دشت بیلو

یکی دیگر از جاذبه های بسیار دیدنی و گردشگری طبیعی در شهرستان مریوان در کردستان دشت بیلو است. این دشت بسیار زیبا دارای پوشش بسیار طبیعی و زیبایی است و قرارگیریش در کنار جنگل های بسیار، آن را خاص تر از قبل نموده است. معمولا مردم مریوان و روستاهای اطراف آخر هفته ها در این دشت جمع می شوند.

  • آدرس: استان کردستان، 15 کیلومتری مریوان

منطقه تفریحی ملاقوبی

در بخش شمالی روستای هجرت در مریوان، منطقه تفریحی به نلم ملاقوبی قرار گرفته است که همانند همچون دیگر نقاط کردستان بسیار زیبا سر سبز است. اسم این منطقه از فردی به همین نام گرفته شده که امروزه مزارش به عنوان یک زیارتگاه مذهبی مورد احترام است.

  • آدرس: استان کردستان، جنوب شرقی روستای برقلعه، شمال روستای هجرت مریوان

سفر بسیار خوبی را به شهرستان مریوان در کردستان برای شما آرزومندیم!منبع: الی گشت

به "معرفی کامل شهر مریوان و بهترین جاذبه های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل شهر مریوان و بهترین جاذبه های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید