شروع عصر جدید سیاسی در سودان

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، در سالنی مشرف به رود نیل در خارطوم، پایتخت سودان، مقابل چشمان منتظر هزاران سودانی و غیرسودانی دیروز شنبه اتفاقی تاریخی و مسرت بخش رقم خورد؛ سند شورای حاکمیتی این کشور خسته از دیکتاتوری 30 ساله عمر البشیر دیروز سه شنبه رسماً نهایی و امضا شد تا سودان یک گام بزرگ در جهت دموکراسی بردارد و پس از حدود 8 ماه ناآرامی و درگیری روی آرامش را ببیند.

شروع عصر جدید سیاسی در سودان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جشن امضای سند شورای حاکمیتی سودان علاوه بر رهبران شورای نظامی انتقالی و ائتلاف رهبران اپوزیسیون، هزاران نفر از مردم این کشور از سراسر سودان خود را به خارطوم رسانده بودند تا با چشمان خود لحظه شروع یک عصر جدید در کشورشان را ببینند. در شهر آتبارا، جایی که در دسامبر گذشته برای نخستین بار تظاهرات علیه دولت عمر البشیر شروع شد، مردم آدینه شب پایکوبی می کردند و در ایستگاه های قطار در حالی که منتظر آمدن قطار بودند تا خود را به خارطوم برسانند، آواز می خواندند و فریاد می زدند :حاکمیت مردم، حاکمیت مردم. آنها که خود را پیروز انقلاب 8 ماهه خود می دانند، آدینه شب با خطاب قرار دادن روح 250 نفری که در جریان 8 ماه ناآرامی در سودان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، فریاد برمی آوردند، قول می دهیم انتقام خونتان را بگیریم.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ادریس دبی رئیس جمهوری چاد، ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، سام کوتیسا، وزیر خارجه اوگاندا، محمود علی یوسف، وزیرخارجه جیبوتی، تارتت اونانقا، معاون دبیرکل سازمان ملل در شاخ آفریقا و خلیفه الحارثی، نماینده سلطان نشین عمان نیز از جمله مقامات خارجی شرکت نماینده در این مراسم بودند. یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان نیز پیشتر اعلام نموده بود، ریاض نیز در این مراسم حضور پیدا می نماید.

توافق بر سر سند قانون اساسی موسوم به سند شورای حاکمیتی حدود دو هفته پیش یعنی در روز چهارم آگوست نهایی شده بود اما شورای نظامی انتقالی و ائتلاف اپوزیسیون امضای رسمی آن را به دیروز شنبه موکول نموده بودند تا طی مراسمی از آن رونمایی نمایند.

روز آدینه نیز ائتلاف اپوزیسیون سودان موسوم به ائتلاف آزادی و تغییر گفت که با نخست وزیر شدن عبدالله حمدوک، نماینده سابق سودان در سازمان ملل مخالفتی ندارد. حمدوک روز 20 آگوست (سه شنبه هفته جاری) رسماً نخست وزیر سودان می گردد. ناظران پیش بینی می نمایند، حمدوک که یک اقتصاددان است بتواند اقتصاد سودان را اصلاح کند. وی قرار است 28 آگوست نیز کابینه خود را معرفی کند البته هم حمدوک و هم اعضای کابینه به مدت 39 ماه مسئول اداره سودان در یک دوره انتقالی خواهند بود و پس از آن در سودان انتخابات برگزار خواهد شد. در این دوره 39 ماهه که از 4 آگوست شروع شده، 11 عضو شورای حاکمیتی و دولتی که اعضای کابینه اش عمدتاً غیرنظامی هستند، سودان را اداره می نمایند.

البته نکته قابل توجه در کابینه دولت انتقالی سودان که حدود 10 روز دیگر معرفی می گردد این است که وزرای دو پست کلیدی دفاع و کشور را اعضای نظامی شورای انتقالی معین می نمایند. این بدین معناست که اگرچه به موجب سند شورای حاکمیتی سودان غیرنظامیان در اداره بخش اعظم دولت نقش دارند و تا حد زیادی سودان به دموکراسی نزدیک شده اما همچنان شورای نظامی نفوذ خود را دارد و پست های کلیدی را واگذار نمی نماید.

نکته قابل توجه دیگر این است که در مجلس سودان که قرار است تا سه ماه آینده شکل بگیرد، دست کم 40 درصد نمایندگان زن خواهند بود. این مسأله باعث می گردد نقش چشمگیر زنان سودانی در تظاهرات های 8 ماه اخیر که به پیروزی حاکمیت مردم در این کشور آفریقایی 40 میلیون نفری انجامید نادیده گرفته نگردد.

با وجود تمام این تحولات که دیروز شنبه با امضای رسمی توافق سند شورای حاکمیتی سودان حاصل شد، بعضی ناظران همچنان بدبینی هایی دارند و می گویند، استفاده از عبارت تغییر رژیم پیروز برای سودان زودهنگام است.

منبع: ایران آنلاین

به "شروع عصر جدید سیاسی در سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عصر جدید سیاسی در سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید