آیا اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه حفظ می گردد؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، انتخابات سرنوشت ساز حزب حاکم ترکیه امروز در کلانشهر استانبول در حالی شروع شد که نتیجه آن می تواند اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه را برای ادامه حیات و یا دور شدن از قدرت معین کند.

آیا اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه حفظ می گردد؟

مردم شهر استانبول امروز یکشنبه برای دومین بار در امسال به منظور انتخاب شهردار به پای صندوق های رای رفتند تا از میان چهار نامزد، شهردار این شهر را انتخاب نمایند.

هر چند که در انتخابات استانبول چهار نامزد حضور دارند ولی همچون دور قبل، رقابت اصلی بین بینالی یلدریم نخست وزیر و رییس مجلس سابق ترکیه و از یاران نزدیک اردوغان و اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوری خواه خلق و مورد حمایت جبهه مخالفان جریان دارد و بر اساس آخرین نظرسنجی ها دو گزینه دیگر انتخابات کمتر از یک درصد آرا را می توانند کسب نمایند.

مردم شهر استانبول امروز در حالی دست به انتخاب از میان دو گزینه مهم یلدریم و امام اوغلو می زنند که انتخابات حدود دو ماه پیش استانبول، باطل اعلام شد و دو رقیب دور قبل، این بار نیز خود را در معرض رای مردم می گذارند.

علاوه بر بینالی یلدریم نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه و کاندیدای ائتلاف جمهور و اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوری خواه خلق و کاندیدای ائتلاف ملت، نجدت گوک چنار از حزب سعادت و مصطفی ایلکر یوجل از حزب وطن نیز دو نامزد دیگر انتخابات شهرداری استانبول هستند.

شورای عالی انتخابات ترکیه 16 اردیبهشت ماه نتایج انتخابات 11 فروردین ماه شهرداری کلانشهر استانبول را که به پیروزی اکرم امام اوغلو نامزد مخالف دولت این کشور منجر شده بود، باطل گفت.

شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه که مدعی تخلفات عدیده در جریان رای گیری در شهر استانبول بود، نتیجه این انتخابات را ابطال کرد.

در انتخابات 11 فروردین ماه 1398 اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که رقیب بینالی یلدریم رییس مجلس و نخست وزیر سابق ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه بود، با وجود اعتراضات به نتیجه نزدیک رقابت، پس از 18 سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه، برنده انتخابات در استانبول اعلام شد.

پس از برگزاری انتخابات در 11 فروردین ماه و در حالی که نامزد حزب جمهوری خواه با 29 هزار رای پیشتاز بود، حزب عدالت و توسعه خواهان بازشماری آرای انتخابات شد و به رغم کاهش فاصله رای دو نامزد به 13 هزار رای و اعلام وجود تخلف انتخاباتی، امام اوغلو شهردار استانبول معرفی گردید.

پس از معرفی اکرم امام اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به عنوان شهردار منتخب، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی با ادعای تخلفات در جریان انتخابات و تاثیر آن بر نتیجه آرا خواهان ابطال انتخابات شدند.

نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه که در جریان آن شهرداران، شوراهای شهر و روسای مناطق به مدت 5 سال انتخاب شدند، در روز 11 فروردین ماه و با مشارکت 84 درصدی مردم ترکیه برگزار گردید.

هر چند که ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی توانست حدود 51.7 درصد از مجموع آرا را در ترکیه به دست آورد، اما نتیجه را در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا به رقیب خود یعنی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه واگذار کرد.

برای برگزاری مجدد انتخابات در شهر استانبول، 31 هزار و 342 صندوق رای در نظر گرفته شده و 10 میلیون و 560 هزار و 963 نفر از مردم استانبول واجد شرایط شرکت در این انتخابات سرنوشت ساز هستند.

اکرم امام اوغلو 49 ساله که رقیب جدی بینالی یلدریم 64 ساله شده، در صورت پیروزی در انتخابات، به حاکمیت حدود 18 ساله حزب عدالت و توسعه بر شهرداری استانبول سرانجام خواهد داد.

این نامزد که با شعار مبارزه با فساد و از بین بردن تفرقه عمیق موجود در جامعه ترکیه به میدان آمده و مورد حمایت جریان غربگرا و لائیک در ترکیه است، ابطال نتیجه انتخابات استانبول توسط شورای عالی انتخابات ترکیه را که به پیروزی او منجر شده بود، با انگیزه سیاسی خوانده بود.

انتخابات محلی ترکیه با توجه به انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم و نیز نقش شهرداری ها در اداره شهرها و اثر مشخص نماینده شهرداران در تحولات سیاسی داخلی، از اهمیت ویژه ای در ترکیه برخودار است.

ساختارهای اجرایی ترکیه به شکلی است که اگر نهادهایی مانند ریاست جمهوری و مجلس قوانینی را مصوب نمایند، نهاد اجرائی در اختیار شهرداری ها و دیگر نهادهای محلی بوده و از این رو، برای احزاب فعال در این کشور به دست دریافت نهادهای محلی اهمیت فوق العاده ای دارد و می تواند بقای آنها را در عرصه سیاسی تضمین کند.

در حال حاضر 49 شهرداری از 81 شهرداری ترکیه در کنترل حزب حاکم عدالت و توسعه واقع شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "آیا اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه حفظ می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه حفظ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید