ارتباط میان سویا و سلامت تیروئید

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، در طول سالها، تحقیقات پزشکی بسیار زیادی سویا و فواید آن در جهت بهبود سلامت انسان را به یکدیگر ارتباط داده اند. با این حال در طول دو دهه گذشته، موضوع بد بودن سویا برای تیروئید بحث و جدل زیادی را به راه انداخته

ارتباط میان سویا و سلامت تیروئید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

در طول سالها، تحقیقات پزشکی بسیار زیادی سویا و فواید آن در جهت بهبود سلامت انسان را به یکدیگر ارتباط داده اند. با این حال در طول دو دهه گذشته، موضوع بد بودن سویا برای تیروئید بحث و جدل زیادی را به راه انداخته است. بنابراین، آیا سویا برای سلامت تیروئید مفید است و یا مضر؟ این مقاله به شما در یافتن پاسخ هایی به آن یاری می نماید.

آیا می دانستید؟

آموزشگاه طب بچه ها و برنامه سم شناسی ملی آمریکا، فرمول سویا را برای نوزادان (نوزدان بین هفته 37 و 42) بی خطر در نظر گرفته است.

آیا سویا تأثیر منفی بر روی تیروئید دارد؟ مدتی است که این سئوال فکر بسیاری از عاشقان سویا، خصوصاً گیاهخواران را به خود مشغول ساخته است. شاهد معتبری وجود دارد که اسم می نماید، خوردن سویا و یا محصولات سویا در حد اعتدال می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش داده و سطوح کلسترول را پایین آورد. اثرات سویا بر روی تیروئید یک مسئله بحث برانگیز است، به این دلیل که نظرات کارشناسان در مورد این موضوع گوناگون است.

از یک سو، گزارشاتی در مجلات مختلف پزشکی و تغذیه به چاپ رسیده اند که نشان می دهند سویا به اسم یک ماده غذایی شگفت آور برای جلوگیری از سرطان، کاهش وزن، مسائل قلبی، یائسگی، و دیگر مسائل مربوط به سلامت عمل می نماید. برخی از متخصصین تغذیه، سویا و محصولات آن را به اسم وسیله ای جهت تأمین پروتئین مورد احتیاج گیاهخواران توصیه می کنند. کریستین نورثروپ پزشک جامع و یکی از حامیان سرسخت سویا است. او حتی در یکی از برنامه های تلویزیونی معروف، توصیه نمود که اندازه زیادی سویا در رژیم غذایی خود وارد سازند.

از سویی دیگر، با منتقدانی سرسخت نسبت به سویا روبرو هستیم که استفاده از سویا را محکوم نموده و معتقدند که این ماده غذایی، به نوعی سم محسوب می گردد، خصوصاً برای کسانی که از مسائل تیروئید رنج می برند. در حال حاظر 59 میلیون آمریکایی دچار مسائل تیروئیدی بوده، و این بیماری در تنها 20 میلیون نفر از آنها تشخیص داده شده است. بسیاری معتقدند که سویا، با اثرات منفی خود در سلامت، تنها درمان را برای مبتلایان به مسائل تیروئیدی سخت می سازد.

سویا و تیروئید ـ با یکدیگر تطابق دارند یا خیر؟

بسیاری از مباحثات در مورد سویا، مستقیماً به سمت عنصر سازنده منحصر بفرد یعنی ایزوفلاون نشانه می فرایند. ایزوفلاون ها مواد شیمیایی آلی هستند که بعلاوه استروژن گیاهی نامیده می شوند، به گونه ای که می توانند خود را به استروژن موجود در سلول های مختلف متصل سازند. سه نوع ایزوفلاون در سویا وجود دارد: جنیستین (40%) دایدزین (40%) و گلیسیتین (5 تا 10%). ایزوفلاون ها دارای پتانسیلی می باشند که به اسم جایگزینی برای هورمون های طبیعی عمل می کنند، در نتیجه فعالیت های آنها را مهار نموده، و بر روی فراوری طبیعی هورمون تیروئید تأثیر می گذارند.

بعلاوه دانستن این نکته اهمیت دارد که سویا در دسته گواتروژن ها (goitrogens) یعنی مواد غذایی که به تشکیل گواتر و بزرگ شدن غده تیروئید یاری می کنند، واقع شده است. بیشتر گواتروژن ها بعلاوه دارای یک اثر ضد تیروئیدی مشخص بوده، که عملکرد طبیعی تیروئید را پایین آورده، و در موارد شدید، باعث بیماری تیروئید می شوند. مصرف سویا با کم کاری غده تیروئید ارتباط یافته است ـ شرایطی که در آن غده تیروئید قادر به فراوری مقدار مورد احتیاج هورمون های تیروئید نمی باشد. علائم آن، خستگی، افزایش وزن، یبوست، و بی نظمی های قاعدگی را شامل می گردد. رابطه میان سویا و مسائل تیروئید نخستین بار در سال 1933 به وسیله سِر رابرت مک کاریسون به اثبات رسید. او اسم می کرد هنگامی که دانه های سویای خام به رژیم غذایی با کمبود ید موش صحرایی اضافه شد، این حیوانات دچار گواتر شدند. این یافته ها مجدداً در آزمایش های دیگر تکرار شده و بعلاوه مشاهده گشت که می توان با اضافه کردن اندازه کافی ید به رژیم غذایی از گواتر جلوگیری کرد. با این حال، هیچ شاهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف سویا می تواند منجر به گواتر در انسان ها گردد.

در سال 2006 دکتر مارک مسینا در مقاله ای اسم می کنند افرادی که تیروئید آنها عملکرد طبیعی دارد در معرض خطر نمی باشند، حتی اگر سویا را در مقادیر زیاد مصرف کنند. با این حال دکتر مسینا اثرات جانبی محصولات سویا را بر روی افرادی که مبتلا به کم کاری تحت بالینی تیروئید می باشند، منتفی نمی داند. احتمال کوچکی وجود دارد که ایزوفلاوین های موجود در سویا می توانند این شرایط را بدتر سازند، اما از سوی دیگر، مصرف سویا می تواند به درمان التهاب، فشار خون و حساسیت به انسولین یاری کند.

انجمن تیروئید آمریکا اسم می نماید که عوارض تیروئیدی خاصی، به ویژه کم کاری تیروئید صرف نظر از عادات غذایی، در زنان شایع تر از مردان می باشد. دکتر حسین غریب، رئیس سابق انجمن آمریکایی غدد بالینی و استاد پزشکی در کلینیک مایو در روچستر، هرگونه ارتباط میان سویا و مسائل تیروئید را رد می نماید. دکتر قریب معتقد است که ژنتیک و نه سویا، دلیل بالقوه کم کاری غده تیروئید است.

با نگاهی به دیدگاه های متفاوت از کارشناسان مختلف امر سلامت، در واقع ناعادلانه خواهد بود که سویا را به اسم دلیل اصلی مسائل تیروئید در نظر بگیریم. با این حال، اگر شما یا یکی از بستگان تان مبتلا به بیماری تیروئید می باشید، برترین کار این است که پیش از هرگونه نتیجه گیری، تحت تست و آزمایشات تشخیصی تیروئید قرار گیرید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "ارتباط میان سویا و سلامت تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان سویا و سلامت تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید