اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر جهت ترکیه از اس-400 را نداشته باشد

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، رئیس جمهور ترکیه درباره دیدارش با همتای آمریکایی خود در بروکسل شرح داد که به او گفته نباید از آنکارا انتظار داشته باشد که گام دیگری درخصوص جنگنده های اف-35 یا سامانه های پدافندی روسی انجام دهد.

اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر جهت ترکیه از اس-400 را نداشته باشد

با ما همراه باشید و درباره سفر به ترکیه بیشتر بدانید.

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو به نقل از خبرگزاری فارس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) بعد از بازگشت از سفر بروکسل، به مصاحبه با وبلاگ ارم گفتگو پرداخت.

اردوغان درباره اجلاس سران کشور های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفت: ترجیح دادن سازمان های تروریستی که در حال جنگ با متحد آن ها (ترکیه) هستند، آنهم به جای ایستادن در کنار متحدی که هدف تروریسم قرار گرفته، یک اشتباه تاریخی است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وی با کنایه به کشور های غربی که از شبه نظامیان کُرد در سوریه حمایت می نمایند، شرح داد: کسانی که از سازمان های تروریستی حمایت و آن ها را تشویق می نمایند، دیر یا زود متوجه می شوند که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.

رئیس جمهور ترکیه درباره دیدارش با جو بایدن همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس ناتو شرح داد: من [به بایدن]گفتم انتظار نداشته باشید که ما به عنوان کشور ترکیه درخصوص [جنگنده های]اف-35 و [سامانه]اس-400 گام دیگری برداریم. زیرا ما سهم خود را در برنامه اف-35 انجام داده ایم.

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته، بر سر مسائلی همچون حمایت های آمریکا از کرد ها که ترکیه آن ها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در مورد خرید های تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس 400، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده های اف-35 به دلیل خرید تسلیحات روسی و به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه از سوی آمریکا از سوی نظامیان امپراتوری عثمانی با فراز و فرود های زیادی روبه رو بوده است.

اردوغان همچنین بدون توجه به درخواست طالبان مبنی بر خروج نظامیان ترکیه از افغانستان، ادعا کرد: پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، ترکیه می تواند مسئولیت بسیار بیشتری را در آنجا به عهده بگیرد.

بر اساس این گزارش، وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مناقشات منطقه قره باغ کوهستانی نیز گفت: ارمنستان باید گام های اعتمادسازی را آغاز کند. به اشتراک گذاشتن نقشه میدان های مین که در سرزمین جمهوری آذربایجان کار گذاشته اند، اولین قدم مهم در این راستا خواهد بود.

اردوغان روز سه شنبه نیز با اشاره به فرصتی که سرانجام درگیری ها در قره باغ برای همکاری های منطقه ای فراهم نموده، چارچوب شش جانبه ای را برای بازسازی این منطقه پیشنهاد داده بود.

منبع: جام جم آنلاین

به "اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر جهت ترکیه از اس-400 را نداشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر جهت ترکیه از اس-400 را نداشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید