بهره برداری از پروژه های انتقال آب، ضرورت اصلی احیای دریاچه ارومیه است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران-استاندار آذربایجان شرقی اجرای پروژه های انتقال آب را مهم ترین اقدام ضروری برای احیای دریاچه ارومیه بیان کرد و گفت: با وجود تکمیل بعضی از این پروژه ها، هنوز بهره برداری از آنها آغاز نشده است که باید پیگیری های لازم در این خصوص انجام گردد.

بهره برداری از پروژه های انتقال آب، ضرورت اصلی احیای دریاچه ارومیه است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ عابدین خرّم در جلسه شورای منطقه ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به رویکرد تازه دولت در این موضوع با موضوع اقدامات نرم افزاری، گفت: اقدامات نرم افزاری و فرهنگی زمانی موثر است که بتوانیم پروژه های سخت افزاری را تکمیل نموده و آب را به پیکره دریاچه انتقال دهیم.

وی با اشاره به اتمام عملیات عمرانی خط انتقال آب از سدهای کانی سیب و سیلوه به دریاچه ارومیه، گفت: به رغم این اقدامات، هنوز تاثیر عملی بر حجم آب دریاچه محقق نشده و کاهش بارندگی ها هم مزید بر دلیل شده است تا امروز تراز دریاچه پایین تر از زمان مشابه سال قبل باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه گزارشها باید منطبق بر واقعیت باشد، اضافه کرد: سال جاری هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید پیگیری کند تا اعتبارات سالجاری و مطالبات گذشته تحقق یابد.

وی با بیان اینکه هیچ ملاحظه ای درخصوص انجام وظایف دستگاه های استانی نداریم، گفت: کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی بویژه برخورد با فعالیتهای غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گردد.

خرّم با بیان اینکه خروجی اقدامات دستگاه ها، ارزیابی خواهد شد، گفت: همزمان باید حساسیت موضوع را به دستگاه های ملی هم منتقل و بهره برداری از پروژه های به اتمام رسیده را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد در فرایند احیای دریاچه ارومیه، گفت: حضور مردم در صحنه می تواند با هزینه کمتر و بهره وری بیشتر موثر باشد و ضروری است در تمام پروژه های احیا، معیشت مردم و ساکنان پیرامون دریاچه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این جلسه گفت: رویکرد تازه ستاد احیای دریاچه ارومیه به سمت اقدامات نرم افزاری و فعال تر شدن استان ها در این زمینه است.

مسعود تجریشی با اشاره به تکمیل پروژه های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: با افتتاح این پروژه ها تا خاتمه سال یک میلیارد مترمکعب آب دائمی به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

وی بعلاوه از کاهش 40 درصدی مصرف آب در پایاب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اطلاع داد و گفت: با اجرای پروژه های مصوب در حوزه کشاورزی، بهره وری و معیشت کشاورزان این حوضه بهبود نسبی داشته است.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه های مصوب از زمان تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و برنامه ها و اقدامات آینده و بعلاوه مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ارائه شد.

بر اساس این گزارش، آب مورد احتیاج دریاچه ارومیه از محل انتقال آب از سدهای سیلوه و کانی سیب و تصفیه خانه های تبریز و ارومیه با وجود اتمام عملیات عمرانی این پروژه ها هنوز تأمین نشده و رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز هم در سال آبی جاری 68 درصد کاهش یافته است که مجموع این عوامل منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه و کاهش تراز آب آن شده است.

این گزارش بعلاوه حاکی است تا به امروز 5730 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که 54 درصد از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های انتقال آب پرداخت شده است.

مدیران و معاونان دستگاه های اجرایی استان هم در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه های اجراشده در راستای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بهره برداری از پروژه های انتقال آب، ضرورت اصلی احیای دریاچه ارومیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از پروژه های انتقال آب، ضرورت اصلی احیای دریاچه ارومیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید