جستاری در کتاب شناسی امام جواد(ع)

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، درباره شخصیت و زندگی علمی، اجتماعی، مبارزاتی، روزگار و زمانه امام جواد(ع)، سخنان و معجزات آن حضرت تا کنون کتاب هایی به چاپ رسیده است که هریک به نحوی سعی در معرفی و شناساندن هرچه بهتر گوشه ای از شخصیت و زندگی ایشان دارد.

جستاری در کتاب شناسی امام جواد(ع)

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، پیرامون سیره و زندگانی اهل بیت(ع) کتاب های بسیاری به چاپ رسیده است. درباره امام جواد(ع) نیز نویسندگان و پژوهشگران بسیاری به نگارش کتاب پرداخته و سعی در معرفی ابعاد گوناگونی از زندگی آن حضرت و بیان سیره و سخنان ایشان داشته اند که در ادامه به معرفی چند کتاب در این باره می پردازیم.

محمدبن علی امام جواد(ع)

کتاب محمدبن علی امام جواد(ع) توسط دکتر مرضیه محمدزاده در 416 صفحه نگارش شده و انتشارات دلیل ما آن را به چاپ رسانده است. نویسنده با توجه به فقدان کتابی جامع در خصوص زندگی نامه امام جواد(ع)، در این اثر به توضیح زندگی تاریخی و معرفتی آن حضرت پرداخته است.

در فصل اول از این کتاب که به هفت بخش طلوع خورشید، شخصیت و صفات، نصوص و دلایل امامت، مسائل تاریخی زمان امام مسائل سیاسی دوران امام، اصحاب و راویان امام و غروب خورشید تقسیم شده، زندگانی تاریخی امام جواد(ع) توضیح داده شده است. در فصل دوم کتاب نیز نویسنده زندگی معرفتی آن حضرت را در هفت بخش توقیعات، مناظرات، احادیث تفسیری، معرفت و شناخت مناجات، حرز و تسبیح و احادیث و اشعار مورد توجه قرار داده است.

نغمه ای در روزگار گرگ ها

نغمه ای در روزگار گرگ ها، روایتی نو از زندگی و زمانه امام جواد(ع) تالیف کمال السید و ترجمه حسین سیدی ساروی است. این کتاب که توسط دفتر نشر معارف در 115 صفحه به چاپ رسیده است، داستانی بلند با نثری ادبی درباره زندگی آن حضرت است. نویسنده این کتاب با تحریری زیبا، شاعرانه و احساس برانگیز، به بیان شخصیت برجسته علمی، مبارزاتی، اجتماعی و عرفانی جوادالائمه(ع) پرداخته و نیز با تکیه بر منابع معتبر تاریخی، رخدادهای زمانه ایشان را ذکر نموده است.

نگاه تازه نویسنده به زندگی امام جواد(ع) و عدم پرگویی و شعار در متن را می توان از جمله نکات مثبت کتاب برشمرد که خواننده را به آشنایی با زندگی آن حضرت جذب و جلب می نماید. از دیگر موارد جالب توجه آن است که نویسنده و مترجم کتاب حاضر به خاطر ویژگی های این کتاب، برنده جوایز معتبری شده اند.

نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد(ع)

نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد(ع) ترجمه ای از کتاب الوفاة الامام الجواد تالیف سید عبدالرزاق موسوی مقرم است که توسط پرویز لولاور اجرا شده و انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی آن را به چاپ رسانده است. این کتاب نیز به شکل اجمالی، بخش هایی از زندگی آن حضرت را بیان نموده است. بحث های موجود در کتاب حاضر، درهایی از تحقیق و سوال را به روی خواننده علاقه مند می گشاید.

ساختار کتاب حاضر به طور کلی به دو قسمت تقسیم می گردد؛ بخش اول این کتاب پیرامون زندگی و کرامات جوادالائمه(ع) به بحث پرداخته و در بخش دوم، اشعاری از ابوالقاسم علی مدد درباره آن حضرت به چشم می خورد.

آسمانی ترین مهربانی

از جمله کتاب هایی که درباره احادیث قدسی و نبوی و سخنان معصومین(ع) درمورد امام جواد(ع) گردآوری شده است، آسمانی ترین مهربانی نوشته سید مهدی شجاعی است. این کتاب توسط نشر نیستان در 152 صفحه به چاپ رسیده و از ویژگی های آن می توان به این نکته اشاره نمود که منبع هر یک از احادیث و یا روایات در ادامه مطلب همراه با توضیحاتی آمده است. قسمت های پایانی این کتاب نمونه هایی از نامه های آن حضرت به افراد گوناگون، نام ها، کنیه ها و القاب، مشخصات ظاهری ایشان را شامل می گردد. همچنین زیارت نامه امام جواد(ع) به نقل از سید بن طاوس و نیز چند حدیث از آن حضرت، از دیگر مطالب موجود در این کتاب است.

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: می خواستم تو را خورشید بنامم؛ از روشنایی منتشرت. دیدم که خورشید، سکه صدقه ای است که تو هر صبح از جیب شرقی ات درمی آوری، دور سر عالم می چرخانی و در صندوق مغرب می اندازی و بدین سان استواری دنیا را تضمین می کنی. می خواستم نام تو را ابر بگذارم؛ از شدت کرامتت. دیدم که نسیم، فقط بازدم توست که در فضای قدسی فرشتگان تنفس می کنی. به این جا رسیدم که زیباترین و زیبنده ترین نام، همان است که خدا برای تو برگزیده است، ای کریم ترین بخشنده روی زمین؛ ای جواد!.

فرهنگ جامع سخنان امام جواد(ع)

همان گونه که از عنوان این کتاب پیداست، مجموعه ای از سخنان امام جواد(ع) موجود در منابع گوناگون گردآوری و در قالب چهار فصل ارائه شده است. فرهنگ جامع سخنان امام جواد(ع) ترجمه کتاب موسوعه کلمات الامام الجواد(ع) است که در 344 صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده و ترجمه این کتاب را مسلم صاحبی بر عهده داشته است.

فصل های این کتاب با موضوعاتی چون سخنان امام جواد در عقاید، سخنان امام جواد در احکام، سخنان امام جواد در اخلاق و سخنان امام جواد ر دعاها، ذکرها و زیارت ها عنوان بندی شده است. در ضمن در تالیف این کتاب از منابعی چون بحارالانوار استفاده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جستاری در کتاب شناسی امام جواد(ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جستاری در کتاب شناسی امام جواد(ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید