خداحافظی آمریکا با حفاری نفت و گاز در شمالگان

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، با وجود آنکه نفت فراساحلی همچنان موضوعی کلیدی برای همه کشورهای همسایه قطب شمال به شمار می رود اما باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، در اقدامی کم نظیر حفاری جدید نفت و گاز در این منطقه را ممنوع نمود.

خداحافظی آمریکا با حفاری نفت و گاز در شمالگان

به گزارش خبرنگار گروه مالی وبلاگ ارم گفتگو، در حالی که کمتر از یک ماه تا انتها ریاست جمهوری باراک اوباما باقی است، رئیس جمهوری آمریکا دستوری را صادر کرد که اغلب کارشناسان آن را میراث وی برای حفظ محیط زیست می دانند.

بر اساس یکی از آخرین دستورات اوباما در کسوت ریاست حمهوری آمریکا، با توجه به خطرهای عمده نشت نفت در شرایط آب وهوایی سخت مناطق شمالگان و توانایی محدود در رویارویی با آن، چنین حفاری در آب های محدوده قطب شمال و اقیانوس اطلس ممنوع شد.

کانادا هم از این اقدام حمایت و هم زمان محدودیت مشابهی برای حوزه مرزهای آبی خود وضع نموده است.

نکته مهم در این بین آن است که ممنوعیت های کانادا هر 5 سال یک بار تمدید می گردد ولی اوباما در دستور خود تاکید نموده که ممنوعیت وضع شده برای آمریکا، دائمی است.

در واقع اوباما این دستور را در شرایطی صادر نموده که رئیس جمهور بعدی آمریکا مواضعی نگران کننده نسبت به محیط زیست دارد. نگرانی ها آنجا بیشتر می گردد که همه این اقدامات دولت اوباما در دوره ریاست جمهوری ترامپ که از اول بهمن شروع می گردد، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در مواضعی کاملا متضاد با اوباما، خواستار افزایش حفاری نفت و گاز و استفاده از ذغال سنگ شده است. در حالی که اوباما کوشش نموده تا نیروگاه های ذغالسنگ را محدود کند.

مواضع ترامپ از آنجا ناشی می گردد که به عقیده وی تغییر اقلیمی یک شوخی فریب آمیز است. تاکید وی بر افزایش فراوری نفت و گاز آمریکا در کنار بی توجهی به مسائل زیست محیطی نگرانی ها را دامن می زند. این بی توجهی تا آنجا پیش رفته است که چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتیش قول داده تا مشارکت ایالات متحده را در توافقنامه پاریس برای مبارزه باگرم شدن جهان لغو کند.

احتمالا وی در صدد تضعیف یا حذف طرح نیروی پاک بر خواهد آمد، موضوعی که ستون اصلی سیاست اوباما به منظور کاهش آلودگی ناشی از انتشار کربن از نیروگاه های برق ایالات متحده به عنوان بخشی از کوشش برای مبارزه با تغییرات زیست محیطی و اقلیمی بوده است.

کارشناسان معتقدند اگر دونالد ترامپ بخواهد این ممنوعیت را کنار بگذارد، در این باره با مسائل حقوقی روبه رو خواهد شد. این افراد با اشاره به تصمیم بی سابقه باراک اوباما، تغییر در این قانون را نیازمند چند ماه یا حتی چند سال زمان می دانند.

این ممنوعیت در آمریکا و کانادا در حالی اعمال می گردد که در سوی دیگر شمالگان، روسیه از سال 2013، فراوری نفت از ذخایر این منطقه را شروع نموده است. در واقع گازپروم، اولین شرکت جهان است که فراوری تجاری نفت از دریای قطب شمال را انجام داد.

روسیه اکنون حدود 300 هزار بشکه در روز از منطقه قطب شمال نفت استخراج می نماید. اهمیت فراوری نفت از منطقه شمالگان برای روسیه آنقدر زیاد است که حتی در طرح کاهش فراوری نفت برای کنترل قیمت نیز این کشور حاضر به توقف فراوری از قطب شمال نشد بلکه فراوری نفت از دیگر مناطق کشور را محدود کرد.

بر اساس تخمین سازمان زمین شناسی آمریکا در سال 2008، 22 درصد منابع کشف نشده و قابل استخراج در منطقه شمالگان قرار گرفته است.

آمارها نشان می دهد ذخایر نفت کشف نشده ولی قابل استخراج قطب شمال، دست کم 90 میلیارد بشکه است که این میزان معادل 13 درصد از کل ذخایر نفتی کشف نشده جهانست.

همچنین برآورد می گردد که این منطقه، 1670 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی قابل استخراج جهان که معادل 30 درصد گاز جهان می گردد را در خود جای داده است. علاوه بر اینها، قطب شمال، 44 میلیون بشکه ذخایر گاز مایع قابل استخراج دارد.

البته ذخایر نفت و گاز قطب شمال برای روسیه از آن جهت اهمیت بیشتر دارد که این کشور بیشترین سهم را از قطب شمال در اختیار دارد. به طوری که 41 درصد از کل ذخایر نفتی قطب شمال و 70 درصد از گاز این منطقه تحت مالکیت این کشور است.

با وجود این آمارها، به نظر می رسد فعالیت های نفتی و گازی در منطقه شمالگان بسیار سودمند خواهد بود. در همین خصوص نکته قابل اهمیت آن است که آمریکا به منظورکاهش آسیب به محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن اقلیم، حاضر به چشم پوشی از منابع این منطقه کره خاکی شده است. میراثی که از دوره ریاست جمهوری اوباما باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "خداحافظی آمریکا با حفاری نفت و گاز در شمالگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی آمریکا با حفاری نفت و گاز در شمالگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید