راه های طبیعی تقویت حافظه

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، همه ما گاهی فراموشکار می شویم به خصوص زمانی که به شدت سرگرم هستیم. اگرچه این موضوع طبیعی به نظر می رسد اما فراموشکاری می تواند عذاب آور و طاقت فرسا باشد. ژنتیک در فراموشی به خصوص در اختلالات جدی تر مانند آلزایمر نقش اساسی دارد. تحقیقات نشان داده است که سبک زندگی و رژیم غذایی هم در تقویت حافظه نقش دارند. در اینجا راه های طبیعی تقویت حافظه را بخوانید.

راه های طبیعی تقویت حافظه

راه های طبیعی تقویت حافظه

در این مقاله به راه های طبیعی برای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی می پردازیم. در ادامه 14 روشی که به صورت علمی اثبات شده اند را بخوانید.

کاهش مصرف شکر

استفاده بیش از اندازه شکر به مسائل سلامتی از جمله بیماری های نورولوژیکی منجر می شود. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی پرشکر منجر به فراموشی و کاهش حجم مغز به ویژه در نواحی که مسئول ذخیره حافظه کوتاه مدت هستند می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته برروی 4000 نفرنشان داد افرادی که مصرف شکرشان بالا بوده و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه مصرف می کردند به صورت میانگین دچار فراموشی و کاهش حجم مغز بیشتری نسبت به سایر افراد شدند.

کاهش مصرف قند نه تنها برای پیشگیری از فراموشی بلکه برای سلامت کلی بدن مناسب است.

مکمل روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از امگا 3، (EPA) و (DHA) است. این اسید های چرب برای سلامت بدن لازم است و اثبات شده است که در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش التهاب، کاهش اضطراب و نگرانی و تقویت مغز و سلامت روان نقش دارد.

مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف ماهی و مکمل های ماهی به تقویت حافظه به خصوص در افراد مسن تر یاری می نماید.

تمرکز و مدیتیشن

انجام تمرینات مدیتیشن و بالابردن تمرکز به برطرف استرس و نگرانی، کاهش درد، کاهش فشار خون و تقویت حافظه به خصوص حافظه کوتاه مدت یاری می نماید. هم مدیتیشن منجر به افزایش ماده خاکستری مغز که دارای یاخته های عصبی است می شود. با افزایش سن ماده خاکستری مغز کاهش می یابد که این موضوع باعث ایجاد فراموشی و کاهش شناخت می شود.

حفظ وزن مناسب

برای اینکه سلامت شما حفظ شود باید ذهن و بدنتان در تعادل کامل باشند. مطالعات زیادی در زمینه ارتباط چاقی و زوال عقل و فراموشی صورت گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اضافه وزن می تواند باعث تغییراتی در ژن های مرتبط به حافظه شود. همینطور می تواند باعث مقاومت به انسولین و التهاب شود که هر دو مورد بر روی حافظه تاثیر منفی دارد.

خواب کافی

خواب نقش بسیار اساسی در طبقه بندی خاطرات دارد. در طول خواب، مغز اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت خود را به حافظه بلند مدت منتقل می نماید. بنابراین کم خوابی و بی خوابی تاثیر منفی بر حافظه می گذارد.

تمرینات ذهنی

این تمرین ذهنی (Mindfulness) شرایط ذهنی است که در آن تمرکز خود را روی زمان حال متمرکز نموده و آگاهی خود نسبت به اطراف و احساسات درونی خود را بالا می برید.

با انجام مداوم این تمرینات می توان مغز را تمرین داده و اتصالات جدید در آن ایجاد کرد، با این روش حتی می توان عادات نامناسب را ترک نموده و آن ها را با عادات سالم و مناسب جایگزین کرد. با انجام این تکنیک ها استرس کاهش یافته، تمرکز بالا می رود و حافظه نیز تقویت می شود.

ویتامین D

ویتامین D نقش های اساسی در بدن ایفا می نماید. کمبود این ویتامین در سرزمین های سردسیر و در افرادی که پوست تیره دارند رایج تر است. با انجام آزمایشاتی در طول پنج سال، مشاهده شد افرادی که میزان ویتامین D خونشان از 20 نانوگرم در میلی لیتر کمتر بوده در مقایسه با افرادی که این ویتامین در خونشان نرمال بوده است، بیشتر دچار فراموشی و سایر اختلالات دهنی شده اند.

منبع: کتاب کاله

به "راه های طبیعی تقویت حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های طبیعی تقویت حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید