روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی کویر مرکزی ایران است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی کویر مرکزی ایران است.

روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی کویر مرکزی ایران است

در محدوده پناهگاه حیات وحش عباس آباد و حاشیه کویر ریگ جن در محدوده شهرستان نائین، روستای زیبایی به نام چوپانان خودنمایی می نماید. این روستا از نظر صاحب نظران به عنوان منظم ترین روستای خشتی از منظر بافت و معماری معرفی شده است. بافت قدیمی این روستا با معابر منظم عمود برهم و خانه هایی به شکل حیاط مرکزی و خشتی که بدون استثنا دارای بادگیرهای زیبا است، چشم اندازی بسیار مجذوب نماینده به این روستا داده است.

این روستا از نظر جغرافیایی در بخش انارک و در شرقی ترین نقطه شهرستان نائین و در محور شرق استان اصفهان واقع شده است.

در مورد پیشینه تاریخی این روستا در تاریخ محلی آمده است، در حدود سال 1280 خورشیدی و در واپسین ایام حیات سلسله قاجار و تنها پنج سال پیش از پیروزی انقلاب مشروطیت، شترداران انارک که در جهت شرق کشور در این منطقه به پرورش شتر اشتغال داشتند، به علت احتیاج به آب اقدام به حفر قنات در این منطقه کردند، چرا که در زمان های بسیار دور چاهی بزرگ و معروف در جهت نائین به شهر خور وجود داشت و گله داران و ساربان ها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه بخاطر داشتن آب فراوان در دل کویر استفاده می کردند، فراوانی آب باعث شد تا مردم در این منطقه به تدریج ساکن شده و در کنار پرورش گوسفند و شتر، پس از حفر قنات به کشاورزی نیز بپردازند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در 180 کیلومتری شرق نائین و 90 کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.

از نکات جالب توجه این بافت این است که هیچ کوچه بن بستی در آن احداث نشده و گردشگران با گردش در روستا می توانند انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ملاحظه نمایند، معماری بناهای روستا نیز به گونه ای است که از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج متجلی می گردد.

این روستا بعلت اینکه در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده از نظر اقلیمی زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی دارد با این وصف از نظر منابع آبی در فصول بهار و زمستان با توجه به بارش مناسب، روستا از منابع آبی قابل قبولی در دل کویر خشک برخوردار است.

زمانیکه گردشگران وارد این روستای منحصر بفرد می شوند نخلستان های انبوه خرما در روستا همراه با پوشش گیاهی به ویژه درختان تاغ که در چند سال اخیر به وسیله سازمان منابع طبیعی در راستای جلوگیری از نفوذ شن های کویر به روستا کاشته شده، چشم هایشان را نوازش می نماید. این نخلستان ها از دور مانند یک بیشه انبوه در دل کویر خودنمایی می نمایند.

این بافت تاریخی ارزشمند، همراه با وجود زمین های کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیرساختی و دامداری در حاشیه روستا باعث شد تا زیرساخت های گردشگری افزایش پیدا نموده و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پرطرفداری شناخته گردد.

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چوپانان میتوان به قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوض ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت یا ریگ برگردان ها، حوض حاج رحیم، کاروانسرای مشجری، هجرگ، چشمه سار های گراز و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره نمود.

یکی از مجذوب نمایندهیت های منحصر بفرد این روستا، قرار گرفتن آن روی ارتفاع و تسلط بیننده بر کویر منطقه است، درعین حال استفاده از خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها، مجذوب نمایندهیت های آن را دو صد چندان نموده است.

در سالهای اخیر در راستای خدمات رسانی بهینه به گردشگران، چندین اقامتگاه بومگردی در چوپانان با نظارت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نائین به همت بخش خصوصی احداث شده است. گردشگران با سفر به این روستا علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانه های محلی می توانند از خوردن غذا های محلی این منطقه نیز بهره مند شده و حتی با چادر زدن در دل کویر، در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان و پر ستاره لذت ببرند.

بعلاوه در راستای زیباتر شدن آثار تاریخی چوپانان، در چند سال گذشته تعدادی از بادگیرهای خانه های روستا به وسیله اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین با مشارکت دهیاری روستای چوپانان بازسازی شد.

منبع: همگردی

به "روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی کویر مرکزی ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی کویر مرکزی ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید