زندگی استارتاپی برای موسفیدها

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، روزنامه همشهری: با پیشرفت علم پزشکی، کنترل بیماری ها، کاهش جنگ ها و کنترل بلایای طبیعی و همچنین توجه به بهداشت فردی، میانگین سن مردم هم افزایش یافته است. به همین خاطر است که یکی از حوزه های پررونق فعالیت استارتاپی در دنیا مربوط به پدربزرگ ها و مادربزرگ های دنیا است. دیگر خیلی کوته بینی است که زندگی افرادی که پا به سن می گذارند را تنها به ماندن در خانه یا رفتن به خانه سالمندان خلاصه کرد.

زندگی استارتاپی برای موسفیدها

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها حالا بخش مهمی از جامعه دنیای هستند که مثل هر فرد دیگری حق زندگی فعال و پویا دارند. به گزارش همشهری، برای داشتن این زندگی، یکی از راه چاره ها، استارتاپ ها یا کسب وکار های نوپای مرتبط با سالمندان است.

شرکت هایی که احتیاج به این موضوع را دریافته اند مدتی است که دست به کار شده اند و با طراحی اپلیکیشن ها و ابزار های گوناگون کوشش می نمایند ضمن برقراری ارتباط سالمندان با افراد خانواده، بر سلامت آن ها نظارت داشته باشند و احتیاج های آن ها و جامعه را برطرف نمایند. 2018، سال هیجان انگیزی برای تکنولوژی های مرتبط با سالمندان بود. حالا باید دید در سال 2019 کدام استارتاپ های سالمندی با ارزش محسوب می شوند؟ در ادامه با 7 استارتاپ شناخته شده در این زمینه آشنا می شوید.

Papa Technologies

Papa یک بستر آنلاین است که دانشجویان را به شهروندان سالمندی که احتیاج به رفت و آمد، یاری در خانه، آموزش های فناوری، مصاحبت و سایر خدمات سالمندی دارند، مرتبط می نماید.

بسیاری از دانشجویان در کشور های مختلف دنیا کار های پاره وقت برای تامین هزینه تحصیل خود دارند و گروهی هم از انجام کار های خیریه به صورت داوطلبانه لذت می برند و انرژی مثبت آن را حس می نمایند.

این شرکت در سال 2017 شروع به کار کرد و با دریافت تسهیلات در سال 2018 توانست به کوشش هایش برای جذب بیشتر سالمندان بیفزاید.

این اپلیکیشن شرایطی را فراهم نموده است که سالمندان با یاری دانشجویان می توانند برای خرید مواد غذایی و انجام امور جاری اقدام نمایند. همچنین مددکاران به سالمندان آموزش می دهند که چگونه از گوشی هوشمند خود استفاده نمایند تا بتوانند با عزیزان خود در ارتباط باشند. علاوه بر این، به سالمندان چگونگی کار با کامپیوتر و برنامه های گوناگونی که احتیاج دارند آموزش داده می گردد. کار با تبلت و چگونگی نصب اپلیکیشن ها، بازی کردن با گیم های موجود و عکس دریافت یکی دیگر از این آموزش هاست که توسط مددکار به سالمند آموزش داده می گردد. تنظیم تلویزیون هوشمند، نصب دی وی دی پلیر و وصل شدن به اینترنت هم در ردیف همین آموزش هاست.

در زمینه حمل ونقل، مددکاران، سالمندان را به مطب پزشک می برند و منتظر می شوند تا کار آن ها در مطب تمام گردد. مددکاران همچنین برای رزرو بلیت و بردن آن ها به فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و بنادر مسافری، به سالمندان یاری می نمایند. مددکاران در این زمینه تمام کوشش خود را می نمایند تا سفری ایمن و مقرون به صرفه برای سالمندان ترتیب دهند. انجام اموری مانند مراجعه به بانک، داروخانه، خشکشویی و هر مکان دیگری که سالمند احتیاج دارد به آن مراجعه کند توسط مددکاران انجام می گردد.

این اپلیکیشن همچنین این امکان را فراهم نموده است که دانشجویان زمانی را با سالمندان سپری نمایند. گذران اوقات سرگرم نماینده و انجام بازی های فکری مثل شطرنج با آن ها در همین چارچوب انجام می گردد. خارج شدن از خانه، قدم زدن و صرف یک فنجان چای یا یک وعده غذا در یک رستوران از کار هایی است که دانشجویان به همراه سالمندان انجام می دهند. دانشجویان در این قالب به همراه سالمندان زمانی را برای دیدن یک فیلم اختصاص می دهند تا سالمند رنج تنهایی فیلم دیدن را تجربه نکند. یکی دیگر از کار هایی که در این ارتباط انجام می گردد تعریف داستان ها و تجربه های زندگی برای دانشجویان توسط سالمندان است.

انجام امور منزل نیز توسط استارتاپ برای سالمندان فراهم شده است. به این ترتیب یخچال، آشپزخانه، گاراژ و هر مکان دیگری که احتیاج به نظافت داشته باشد برای سالمند انجام می گردد.

مددکاران در این برنامه برای سالمندان آشپزی می نمایند تا آن ها لذت خوردن یک وعده غذای خانگی و خوشمزه را تجربه نمایند.

مددکاران همچنین لباس ها را به خشکشویی می برند و آن ها را اتو می نمایند تا پاکیزگی و آراستگی سالمند همواره حفظ گردد.

علاوه بر این، مددکاران خانه سالمندان را مرتب می نمایند و فرقی ندارد که این مرتب کردن مربوط به آشپزخانه، اتاق ها یا کمد های لباس باشد.

Nesterly

تنهایی، یکی از مسائل افرادی است که پا به سن گذاشته اند. خیلی ها بچه هایشان در شهر یا کشور دیگری زندگی می نمایند و تنهایی حسابی آزارشان می دهد. در بسیاری از کشور های دنیا استفاده از یک خانه به صورت مشترک یکی از راه چاره ها برای پایین آوردن هزینه های زندگی، به ویژه در شهر های گران است. استارتاپ نسترلی (Nesterly) راهی است که افراد سالمند را به جوانانی که دنبال مسکن ارزان قیمت هستند متصل می نماید.

اغلب پلتفرم های زندگی مشترک، افراد جوان را هدف گرفته اند، اما کار این استارتاپ متفاوت است. استارتاپ نسترلی فضایی رقابتی را با راه چارهی بدیع ایجاد نموده که با شرایط سالمندان تنها که فضای اضافه دارند و جوانانی که دنبال یک مسکن ارزان قیمت هستند منطبق است؛ یک راه چاره برد-برد! نسترلی با غربالگری، توافقنامه های همسان سازی قابل تنظیم و پشتیبانی مداوم، به ایجاد ارتباط بین نسلی ایمن و آسان یاری می نماید.

این اپلیکیشن 2 بخش مهمان و میزبان دارد. اگر به عنوان مهمان وارد این اپلیکیشن شوید، ابتدا ضروری است که مشخصات خود، اعم از عادت ها و علایق خود را به همراه یک عکس از خودتان ثبت کنید. حالا باید به دنبال موقعیت جغرافیایی، تاریخ و قیمت میزبان ها بشد تا یک میزبان که با عرف جامعه و شرایطتان متناسب است پیدا کنید. همچنین می توانید میزبان های مطلوب را در قسمت favorite ثبت کنید تا بعدا به سراغشان بروید.

در آخرین مرحله درخواست های رزرو را با یک پیامک ارسال می کنید و منتظر پاسخ می مانید. درصورتی که به عنوان میزبان می خواهید عضو این اپلیکیشن شوید ابتدا ضروری است که توصیف مختصری از خانه و همسایه های خود به همراه یک عکس و قیمت ثبت کنید. در مرحله بعد میزبان که همان فرد سالمند است یک توافقنامه از قوانین شخصی منزل خود آماده می نماید.

Sound Mind

اپلیکیشن Sound Mind با استفاده از هوش مصنوعی امکان استفاده سالمندان از فناوری های جدید را با یاری دستیاری صوتی فراهم می نماید.

این استارتاپ از الکسای شرکت آمازون استفاده می نماید تا علاوه بر این، به پرستاران یاری کند که ارتباطاتشان را با افراد سالمند بهبود بخشند. بعد از دریافت بودجه اصلی در ابتدای سال 2019 توسط این اپلیکیشن، باید دید که کدامیک از سالمندان پذیرای این راه چاره ساده هستند. این اپلیکیشن در وب سایت خود ماموریتش را چنین بیان نموده است: ماموریت ما دگرگون کردن زندگی سالمندان به وسیله توانمند کردن آنها، یاری دریافت از مددکاران و تقویت ارتباطات بین نسلی است.

این اپلیکیشن به وسیله صدا می خواهد مسائل سالمندان را برطرف کند. زندگی سالمندان تجربه ای مفید برای مدیران و کارکنان می تواند باشد، اما بدون ابزار های درست یاری به بهبود عملکرد و افزایش رضایت آن ها کاری سخت به نظر می رسد. با این اپلیکیشن افراد سالمند به راحتی درخواست های خود را به زبان می آورند تا به دستیاری که می تواند آن خواسته را برآورده کند، منتقل گردد.

سالمندان همچنین از این طریق می توانند با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار نمایند و به راحتی به موزیک، اخبار و بسیاری از خدمات آنلاین دیگر بدون اینکه احتیاجی به تلفن هوشمند باشد دسترسی داشته باشند.

سالمندان به این ترتیب می توانند تقویم ها و برنامه های یادآوری خود، مثل زمان خوردن داروهایشان را آپدیت نمایند. همچنین مددکاران به راحتی می توانند آنچه سالمندان احتیاج دارند را متوجه شوند، کار ها را اولویت بندی نمایند و وظایف محوله را انجام دهند.

Tomorrow Ideas

این اپلیکیشن نخستین اپلیکیشن تلفن همراه در دنیا است که درخواست های قانونی، مسائل کارت های اعتباری و بیمه را برای ارائه به افراد تنها، با هم ادغام و راهی آسان برای استفاده از آن ها فراهم نموده است.

این استارتاپ، اپلیکیشنی طراحی نموده است که شما را به خانواده وصل می نماید تا تصمیمات مهم را با یاری همدیگر بگیرید. این اپلیکیشن برای همه خانواده ها کارایی دارد و متناسب با قوانین همان ایالت طراحی شده است. شما می توانید تصمیمات مرتبط با مسائل اقتصادی و بیمه را با آگاهی از اصطلاحات قانونی اتخاذ کنید. این استارتاپ در سال 2016 در سیاتل آمریکا راه اندازی شد و سازندگان آن ادعا می نمایند که کار با اپلیکیشن Tomorrow بسیار آسان است.

Leeo

این استارتاپ مدت کوتاهی است که راه اندازی شده، اما در همین مدت 40 میلیون دلار درآمد داشته است. بنیانگذاران این استارتاپ جایزه بهترین نوآوری را در همایش حوزه های تکنولوژی سال 2019 از آن خود کردند.

چرا آن ها در سال 2019 چنین ارزشی پیدا کردند؟ آن ها یک رویکرد جدید را در موضوع نظارت بر سلامت پیشنهاد می نمایند. لئو این امکان را به شما می دهد که چرخه ای مطمئن از خانواده و دوستان ایجاد کنید. شما با این افراد می توانید رفت وآمد، فعالیت، سلامتی، محیط یا مکان های تکرارشونده خود و آنچه برای شما مناسب است را به اشتراک بگذارید. اگر خطا و اتفاق نادرستی دیده گردد، این اپلیکیشن به دوستان، خانواده یا مددکاران حرفه ای اطلاع می دهد.

این اپلیکیشن با استفاده از یک ابزار، خانه شما را به منظور آنالیز شرایط غیرمعمول رصد می نماید و با استفاده از آن، احتیاج افراد خانواده هایی که به دلایل مختلف از همدیگر دور افتاده اند به خوبی برآورده می گردد. سنسور های هوشمند با فرستادن هشدار و شماره گیری اتوماتیک دوستان، خانواده و مددکاران حرفه ای، به سالمندان یاری می نماید که سلامت و ایمن زندگی نمایند و در عین حال حریم شخصی خود را داشته باشند. در واقع با وجود دوری از افراد، آن ها به صورت لحظه ای از شرایط و سلامتی فرد سالمند آگاه می شوند.

GrownUp

خیلی از جوانان حتی از نسل استارتاپی به دنبال استفاده از تجربه های افراد مسن در حوزه های مختلف، از تجارت گرفته تا کار های فنی، هستند.

این استارتاپ یک بستر آنلاین است که سالمندان را به عنوان مربی با جوانانی که به دنبال راهنما در زندگی شخصی خود هستند مرتبط می نماید. در واقع شما به عنوان یک جوان دنبال فردی می شد که حاضر است تجربه سالیان خود را که در هیچ کتاب و دانشگاهی هم تدریس نمی گردد در اختیارتان قرار دهد. افراد سالمند زیادی از این استارتاپ استقبال نموده اند، چون آن ها از آموزش تجربه هایشان لذت می برند و اوقات فراغت شان هم پر می گردد. آموزش طیف گسترده ای در این اپلیکیشن دارد؛ از آشپزی گرفته تا علوم پایه مثل شیمی و ریاضی!

Intuition Robotics

این استارتاپ در واقع پشت پرده پلتفرم ElliQ است. در واقع این استارتاپ راه چاره های روباتیک برای زندگی بهتر و شادتر سالمندان فراهم می نماید. ElliQ در واقع روبات کوچک و هوشمندی است که گوشه خانه جا خوش نموده، ولی وارد مکالمه با افراد سالمند می گردد و به سؤالات آن ها پاسخ می دهد و کار هایی که از او خواسته می گردد را انجام می دهد.

مثلا هوش مصنوعی این روبات به تدریج یاد می گیرد که صاحب پیرش بیشتر به چه نوع موسیقی هایی علاقه دارد. در زمان برپایی نمایشگاه CES این استارتاپ بیان کرد که بیشتر روبات های اجتماعی هم اکنون برای سفارش اولیه آماده هستند. این شرکت همچنین راه اندازی پلتفرم Q را که یک پلتفرم شناختی هوش مصنوعی به حساب می آید اعلام نموده است. راه اندازی پلتفرم Q نشان دهنده توسعه قابل توجهی در زمینه روبات های اجتماعی برای افراد سالمند است. در طول سال های گذشته این شرکت رشد سریعی را با تیم خود تجربه نموده، به طوری که تعداد کارکنان آن در 2 دفتر به 50 نفر رسیده است. این شرکت سال جاری با برنامه ریزی های خود دفتر سومی در ژاپن هم افتتاح نموده است.

منبع: برترین ها

به "زندگی استارتاپی برای موسفیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی استارتاپی برای موسفیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید