سیلاب ، خشکی تالاب بین المللی میانکاله را پوشاند

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، ساری - خبرنگاران - رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران گفت که سیلاب های ناشی از بارندگی شدید اواخر اسفند 97 و فروردین 98 سبب شد تا نقاط خشک تالاب بین المللی میانکاله زیر آب برود .

سیلاب ، خشکی تالاب بین المللی میانکاله را پوشاند

کامران نصیراحمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ارم گفتگو اضافه نمود : حدود هفت هزار هکتار از وسعت این تالاب در سال های گذشته به خاطر خشکسالی و کاهش ورودی آب خشک شده و ترک برداشته بود ، ولی آنالیز ها و مشاهدات کنونی نشان می دهد که در این مناطق تا پنج سانتی متر آب وجود دارد.

سیلابی که بر اثر بارندگی شدید از 26 اسفند سال 97 در مناطق مرکزی و شرقی مازندران جاری شده بود سبب طغیان رودخانه ها شده و سرریز آب دستکم 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا را دچار آبگرفتگی کرد. همچنین سیلاب ظرفیت 9 سد از 10 سد مازندران و تمامی آب بندان های استان را پر کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی میزان بارندگی در طول سه هفته گذشته در مازندران بیشتر تقریبا برابر با یک سال بارندگی این استان بوده است.

تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره ای به همین نام است که روزگاری 44 هزار هکتار مساحت داشت ولی در یک دهه گذشته به خاطر تغییرات اقلیمی و کاهش ورودی آب از بالادست رو به خشکی گذاشته بود.

این تالاب که یکی از 11 ذخیرگاه زیست کره ایران محسوب می گردد ، در خط ساحلی جنوب دریای خزر در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع است و مهم ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در ایران به شمار می رود.

رو به خشکی رفتن تالاب بر اثر کمبود بارندگی و ایجاد بی رویه آب بند و حوضچه پرورش ماهی در راستا رودخانه های منتهی به منطقه از یک سو و آتش سوزی های عمدی و شبه عمدی زنجیره ای از سوی دیگر سبب شد تا حیات جانوری و گیاهی در این منطقه به صورت جدی در معرض تهدید قرار بگیرد.

پیامدهای تغییرات اقلیمی به همراه دخالت های انسانی در میانکاله از یک دهه پیش ابتدا با کاهش تدریجی مهاجرت پرندگان خودنمایی کرد و سپس به صورت عمیق تر با خشکیدن بیش از هفت هزار هکتاری تالاب گسترش یافت.

رییس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران گفت : ورود آب به مناطق خشک شده تالاب میانکاله در حالی است که در چند سال گذشته این حجم از تالاب میانکاله به طور کامل خشک بود و امکان انتشار ریزگرد از این محل به منطقه نیز وجود داشت.

وی اضافه نمود : در زمستان سال گذشته کانال و رودخانه هایی که آبشان به این تالاب منتهی می شد با یاری شرکت آب منطقه ای استان لایروبی شد و نتیجه این لایروبی کاهش خسارت به ساکنان حاشیه این رودخانه و کانال ها و سرریز شدن آب ورودی ناشی از سیلاب به تالاب میانکاله بود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی مازندران گفت : بر اساس پیش بینی هواشناسی بارش ها در این استان برای روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت و این روند امیدواری برای افزایش سطح آب در تالاب را بیشتر نموده است.

میانکاله اولین تالاب بین المللی ثبت شده در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر است که برابر آمارهای رسمی زیستگاه حدود 200 گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است.

6982/1654

منبع: ایرنا

به "سیلاب ، خشکی تالاب بین المللی میانکاله را پوشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلاب ، خشکی تالاب بین المللی میانکاله را پوشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید