صدراخانی: خرید قراردادی جایگزین خرید تضمینی می گردد

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران گفت: خرید قراردادی جایگزین خرید تضمینی می گردد و در این زمینه شرکت های تعاونی ورود می نمایند.

صدراخانی: خرید قراردادی جایگزین خرید تضمینی می گردد

به گزارش گروه مالی وبلاگ ارم گفتگو امروز علی اکبر صدراخانی در نشست خبری بیان کرد: کشت قراردادی جایگزین خرید تضمینی دولتی می گردد و در این زمینه شرکت های تعاونی ورود خواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران گفت: ورود دولت به کشت قراردادی محصولات کشاورزی باعث می گردد ضرر و زیانی که به دولت وارد می شد، کاهش یابد. وی اضافه نمود:منظره آینده شرکت های تعاونی روستایی این است که در این زمینه به دولت یاری نمایند و به عنوان مباشر خرید در روستا ها همکاری نمایند.

وی با بیان اینکه 4000 شرکت تعاونی در کشور با4 میلیون و 600 هزار نفر وجود دارد، گفت: ظرفیت ها تنها در بخش خرید تضمینی نیست بلکه در دیگر بخش های خدماتی می تواند به کشاورزان کشور یاری کند.

علی اکبر خانی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه مرکزی به حمایت از بخش در نظر دارد از شهریور سال گذشته تا به امروز 110،000تومان محصولات کشاورزی به صورت توافقی خریداری کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که اندازه سودآوری شما از خرید از کشاورزان چقدر است؟ و آیا این سود را بین اعضا توزیع می کنید، گفت: در سال 1399 به اندازه 20 میلیارد تومان عایدی زایی داشتیم که بین 32 اعضای استانی توزیع کردیم.

وی در این باره که آیا این سود به تک تک اعضای کل کشور می رسد؟ گفت: ما مسئول هستیم که به اتحادیه های استانی توزیع کنیم و آن ها هم در صورتی که سودآوری داشته باشند به اعضای زیر مجموعه خود توزیع خواهند کرد.

به گفته علی اکبر خانی در سال های گذشته اتحادیه ها به درستی به وظایفشان عمل نکردند و باعث شده که بعضی از وظایف آن ها برون سپاری گردد و از ظرفیت های اتحادیه ها کمتر گردد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که خرید های قراردادی چه زمانی جایگزین خرید تضمینی می گردد گفت، بعید است که در خصوص محصولات اساسی مانند گندم به این زودی ها اعمال گردد، زیرا دنیا با بحران مواد غذایی روبرو است و تمام کشور ها کوشش می نمایند که ذخایر خود را تقویت نمایند.

وی با بیان اینکه توزیع هوشمند و حذف دلالی و واسطه گری در بخش کشاورزی باید انجام گردد گفت: اتحادیه ها ظرفیت توزیع مناسب و عرضه مستقیم کالا از فراوری به مصرف را دارند.

وی در ادامه گفت: مشخص نامناسب نرخ خرید تضمینی باعث انحراف الگوی کشت از جهت اصلی در سال های گذشته شده است، اما باید نرخ خرید ها طوری باشد که کشاورزان به جای کشت محصولات پر آب بر به کشت محصولات اساسی گرایش داشته باشند.

به گفته این مسئول در سال های اخیر بسیاری از صادرات محصولات کشاورزی در حقیقت صادرات آب بر بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "صدراخانی: خرید قراردادی جایگزین خرید تضمینی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدراخانی: خرید قراردادی جایگزین خرید تضمینی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید