طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ؛ رازهای کپک نزدن آن

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی هایی است که در مواد غذایی پر کاربرد و پر طرفدار بوده و رنگ و مزه خوبی به غذاها می دهد. به عنوان ماده اولیه سس و کنسروهای متفاوت به شمار میرود.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ؛ رازهای کپک نزدن آن

این روزها به خاطر افزایش قیمت رب گوجه فرنگی، بانوان بیشتر تمایل دارند این نوع چاشنی را در منزل درست کنند. قدیم تر ها اصولاً این نوع محصول را بیشتر در منزل درست و کمتر کسی رب گوجه فرنگی را از مغازه ها خریداری می کرد.

تهیه رب در منزل علاوه بر اینکه سختی خودش را دارد، ولی قابل اطمینان همه اعضای خانواده است. از این جهت که داخل آن از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود.

اما درست کردن رب گوجه فرنگی دارای نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

به نظر شما رب گوجه فرنگی خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

برترین نکته قابل شناسایی ، کیفیت این محصول است. دومین ویژگی آن خالص بودن آن است. از نظر این که به غیر از گوجه فرنگی هیچ چیز دیگری به آن اضافه نشده باشد (مواد نگهدارنده).

وقتی که رب را در منزل درست می کنید خواهید دید هنگام تفت دادن براحتی در ظرف پخش و قابل دیدن است .

در صورتی که رب شما بی کیفیت باشد ناخالصی آن قابل مشاهده است. همچنین تغییر رنگ می دهد یا حالت گلوله گلوله مانند خواهد شد. در این صورت این نوع رب قابل تشخیص است که حالت یکدستی و روان ندارد.

ویژگی بعدی، با کیفیت بودن رب، حائز اهمیت است. برای همه مشخص است رب خانگی با رب صنعتی و کارخانه ای قابل مقایسه نیست. ربی با کیفیت است که از نظر رنگ، قهوه ای نباشد و یک رب خوب، قرمز، غلیظ و نمک آن زیاد نباشد. از نظر مزه عالی و خوش طعم باشد.

ارزش غذایی رب گوجه فرنگی خوب:

گوجه فرنگی جزء سبزیجات و سرشار از ویتامین، املاح قوی است. سرشار از آنتی اکسیدانی است که درون آن دارای منبعی به نام لیکوپن است. لیکوپن دارای ویتامین آ فراوان که در گوجه فرنگی به وفور یافت می شود.

گوجه فرنگی از ویتامین آ ، سی و پتاسیم بالایی برخوردار است . فیبر بالای آن زبانزد همگان است.

مهم تر از همه اینکه زمانی گوجه فرنگی ها روی حرارت قرار می گیرند، ویتامین سی آن کاهش پیدا کرده و بالعکس لیکوپن در اثر گرمای زیاد افزایش می یابد . زمانی که رب گوجه فرنگی حرارت می بیند بافت آن نرم شده و پوست آن براحتی کنده می شود.

با حرارت زیاد آب گوجه فرنگی کم می شود و در آخر در اثر غلظت رب تهیه شده بدست می آید. بنابراین، حتماً باید در حرارت زیاد این رب به عمل آید.

اگر نکاتی که ذکر شد، رعایت شود حتماً رب خوبی خواهید داشت.

چکار کنیم تا رب خانگی ما دچار کپک زدگی نشود؟

هرگاه از ظرف های نامناسب استفاده کنید رب شما دچار کپک زدگی می شود.

سعی کنید بعد از درست شدن رب اجازه دهید تا سرد و خنک شود . بعد رب را داخل ظروف شیشه ای قرار دهید و حتما درب آن را محکم ببندید تا هوا نکشد .

اگر زمان مصرف مشاهده کردید روی رب کپک زده شده حتما آن را دور بریزید . کپک باعث سرطان کبد شده پس دقت لازم را انجام دهید تا دچار این معضل نشود .

نکته : زمان مصرف رب حتما از قاشق چوبی استفاده کنید . سعی کنید قاشق خیس داخل رب نزنید . برای اینکه با خیال راحت از رب استفاده کنید و دلشوره کپک زدگی آن نشوید روی سطح رب تان را کمی روغن مایع یا زیتون بریزید با این کار دیگر رب شما دچار کپک زدگی نمی شود.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

با ما همراه شوید تا طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را به شما آموزش بدهم.

مواد لازم:

  • گوجه فرنگی : 18 کیلو
  • نمک : 50 گرم
  • روغن زیتون یا مایع : 6 قاشق غذاخوری
  • توری : جهت صاف کردن

گوجه ها را خریداری کنید. سعی کنید گوجه ها درشت و گوشتی انتخاب کنید. کلاهک سبز آن را جدا کرده و بشویید. بعد با چاقو از وسط قاچ کنید. مثلا هیجده کیلو گوجه فرنگی، پنجاه گرم نمک دانه درشت و شش قاشق غذاخوری روغن مایع نیاز دارد.

بعد از اینکه گوجه ها را قاچ کردید، داخل ظرفی پلاستیکی گود قرار دهید. کمی نمک روی گوجه های قاچ شده بپاشید(یک مشت نمک) و درب ظرف را بگذارید.

اجازه دهید یک شبانه روز به همان حالت، در گوشه ای از آشپزخانه بماند. هر از گاهی به گوجه فرنگی ها سر بزنید و با دست کمی گوجه فرنگی را چنگ بزنید. حداقل هر سه ساعت این کار را انجام دهید. زمانی که دیدید پوست گوجه فرنگی ها از گوشت آن جدا شده است، در این حالت نرم شده، یک آبکش گذاشته و زیر آبکش قابلمه ای قرار دهید تا آب گوجه فرنگی ها درون ظرف زیرین ریخته شود.

در این حالت با دست گوجه ها را صاف می کنیم ولی به هیچ وجه نباید تفاله گوجه ها (پوست گوجه) از داخل آبکش رد شود. چون باعث ترشیدگی رب خواهد شد.

در این مرحله از صافی یا تور نازکی آنها را رد کنید و تفاله را کنار بگذارید. آب آن را داخل قابلمه ای بزرگ بگذارید و روی حرارت قرار بدهید تا جوش بخورد (حدوداً نیم ساعت).

رب خوش رنگ شما در حال جوشیدن است. حرارت را کم کنید و گه گاهی با کفگیر چوبی دسته بلند گوجه ها را به هم بزنید.

زمانی که رب به غلظت افتاد (در حال سفت شدن) در این صورت به قل قل می افتد و در هنگام جوش به اطراف پرتاب می شود. مواظب باشید به سرو صورت شما پاشیده نشود!

رب انقدر می جوشد تا غلیظ شود . نیم ساعت آخر نمک و روغن را اضافه کنید و زیر شعله گاز را بسیار کم کنید.

زمانی که احساس کردید رب شما سفت شده دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید تا رب شما دم بکشد.

در این زمان رب حاضر و اجازه دهید تا خنک شود. بعد از خنک شدن داخل ظرف شیشه ای بریزید و کاملاً پر کنید تا فضای خالی نداشته باشد و برای جلوگیری از نفوذ هوا و کپک زدن، روی رب را مقداری روغن بریزید و درب آن را محکم ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

  • رب گوجه فرنگی محلی: رب کمی را به شما خواهد داد ، ولی رب شما کمتر کپک می زند.
  • گوجه فرنگی گلاخانه ای : از نظر قیمت بالاتر و رب بیشتری به شما خواهد داد. (هر 100 کیلو گوجه حدود 15 کیلو رب به شما می دهد).

روش نگهداری رب گوجه فرنگی:

  • رب تان را داخل شیشه های درب دار، تمیز و خشک قرار دهید.

نکته: برای تشخیص رب خوب از بد، یک قاشق از رب را داخل ظرفی ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید . در صورتی که رنگ آن قرمز شد رب خوبی دارید، ولی زمانی که رنگ آن نارنجی و زرد رنگ شد رب خالص و خوبی نیست.

  • حتماً با قاشق خشک و تمیز رب بردارید.
  • داخل یخچال نگهداری کنید (جای سرد) .
  • می توانید رب تان را داخل بسته بندی های مشخص نگهداری کنید و در فریزر قرار دهید (داخل قالب های یخ).
  • میزان نمک رب بستگی به شما دارد . رب شما باید خوش نمک باشد تا دچار کپک زدگی نشود.

نکته: حتماً نمک را در آخر به گوجه ها اضافه کنید . (دلیل اضافه کردن نمک به دلیل اینکه رب شما دچار کپک زدگی نشود و باعث خوش رنگ شدن میشود .

  • برای جوشیدن رب از قابلمه روحی استفاده کنید.
  • زمانی که خواستید از رب گوجه فرنگی استفاده کنید حتماً آن را در روغن تفت و سرخ کنید تا رنگ پس دهد. با این کار خورشتی خوش رنگ خواهید داشت .
  • توجه کنید هنگام اضافه کردن نمک رب شما شور نشود.
  • اگر رب را از بیرون تهیه می کنید حتما به تاریخ انقضا و نوع بسته بندی توجه کنید. سعی کنید از رب هایی استفاده کنید که داخل شیشه به فروش می رسند. حتماً توجه کنید محصول شیشه ای با کیفیت تر و و با دوام تر خواهد بود .
  • زمانی که رب هنگام پخت می جوشد و به غلظت افتاد، زمانی که قاشق روی رب بماند نشان دهنده حاضر بودن رب شما است.

رب گوجه فرنگی را با دست خودتان در منزل درست کنید و با اطمینان خاطر مصرف کنید . بسیار سالم و بدون نگهدارنده

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ؛ رازهای کپک نزدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ؛ رازهای کپک نزدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید