عرضه 300 هزار میلیارد تومانی دولت ، بودجه 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، کسری بودجه سال 99 حدود 180 هزار میلیارد تومان بوده و بازار سهام نقش پررنگی در تامین کسری بودجه در شرایط تحریم ایفا کرد. بر اساس بودجه سال 1400 دولت میخواهد حدود 300 هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را تحت عنوان اوراق در بازار سهام عرضه کند و این موضوع نمایانگر نقش پررنگ بازار سهام در تامین کسری بودجه دولت در سال 1400 است، اما عرضه این اوراق چه تاثیری بر بورس دارد؟

عرضه 300 هزار میلیارد تومانی دولت ، بودجه 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟

حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با وبلاگ ارم گفتگو در رابطه با تاثیر لایحه بودجه 1400 بر بازار سهام گفت: دولت میخواهد حدود 300 هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را در بازار سهام عرضه کند که با این تفاسیر می توان انتظار افزایش جزئی نرخ بهره را داشت زیرا اوراق عرضه شده توسط دولت باید جذابیت داشته باشند، البته اگر تورم کاهش پیدا کند احتمال افزایش نرخ بهره کمتر می گردد. افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر بازار سهام ندارد و ممکن است جو هیجانی ایجاد کند و بازار سهام به صورت مقطعی واکنش منفی نشان دهد اما تاثیر زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس در رابطه با سیگنال های لایحه بودجه 1400 برای بازار سهام گفت: دولت میخواهد عدد بالایی از کسری بودجه را از بازار سهام تامین کند و با توجه خوش بینی ها در گشایش روابط دیپلماتیک تمایلات بازار سهام مثبت است و از طرفی دولت نیز به بازار سهام برای کسری بودجه احتیاج دارد و اگر از خطاهایی که سال جاری انجام داد درس گرفته باشد، می توان انتظار داشت بازار سهام در سال آینده با رونقی نسبی همراه باشد.

همچنین این کارشناس در ادامه گفت: دارایی های دولت در بورس به صورت خالص به مردم عرضه نمی گردد، برای مثال شرکتی که متعلق به دولت است و در بورس عرضه می گردد و مردم سهام این شرکت را خریداری می نمایند هنوز با همان شیوه دولتی و با مدیران دولتی اداره می گردد و در ایران سهامداران حق مشخص مدیر عامل و تصمیم گیری کلان در سیاست شرکت را ندارند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس وبلاگ ارم گفتگو بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "عرضه 300 هزار میلیارد تومانی دولت ، بودجه 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه 300 هزار میلیارد تومانی دولت ، بودجه 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید