هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت اول)

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، اگر از دوستداران حیات وحش و به خصوص ببرهای بنگال هستید، هیچ کجای جهان بهتر از هند نمی تواند شما را شگفت زده کند، چراکه امکان تماشا این حیوانات را در دل حیات وحش خواهید داشت.

هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت اول)

با اینکه شاید ببرهای اسیر را در باغ وحش های گوشه وکنار دنیا دیده باشید، اما تماشا این ببرها که آزادانه در طبیعت می چرخند، شاید شگفت انگیزترین تجربه ای باشد که می توان از حیات وحش داشت. برترین مکان برای تماشا ببرها در طبیعت، کشور هند است که دوسوم جمعیت ببرهای دنیا را در خود جای داده است. ببر رویال بنگال که زیستگاهش در هند است، پرشمارترین گونه از بین 6 زیرگونه به جای مانده ببر در دنیا به شمار میرود. ببر در کشورهای همسایه هند، یعنی بنگلادش، نپال و بوتان نیز یافت می گردد. با این مقاله از وبلاگ ارم گفتگو همراه شوید تا از تاریخچه ببرها در هند و برترین منطقه ها برای تماشای آن ها به شما بگوییم.

اگر دوست دارید سفری بی دغدغه به هند داشته باشید و از تماشای ببرهای بنگال در حیات وحش لذت ببرید، برترین و مقرون به صرفه ترین تور هند را با یاری وبلاگ ارم گفتگو جستجو و بخرید. در وبلاگ ارم گفتگو، مجموعه ای از برترین تورها از معتبرترین آژانس های گردشگری گرد هم آمده اند تا به راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب ترین تور را بخرید.

تاریخچه ببرها در هند: از مایه فخر یک ملت تا آستانه انقراض

ببرها در تاریخ و میراث هند، جایگاه ویژه ای دارند. بعضی از اولین نمودهای این حیوانات ملی را که امروزه در معرض خطر انقراض هستند، می توان در هنرهای سنگی هند مرکزی با قدمتی بالغ بر 10 هزار سال و بعلاوه مُهرهای تمدن دره سند مشاهده کرد. علاوه بر این، ببر به عنوان نمادی سلطنتی در امپراتوری چولا بود که یکی از طولانی ترین امپراتوری های دنیا محسوب می شد. تصویر ببر روی تخت امپراتور تیپو سلطان به شکل مجسمه ساخته شده بود و روی اسکناس های هند نیز وجود داشت.

در اساطیر هندو و ادبیات ودایی نیز اشاره هایی به قدرت و شکوه ببرها وجود دارد. اعتقاد بر این بود که ببرها، وسیله ای الهی برای حمل دورگا، الهه هندو بوده اند. مردم قبایل هند نیز به خاطر اهداف دینی و فرهنگی خود، این جانور شگفت انگیز را محترم می شمردند. قبیله وارلی در مهاراشترا، ببر را به عنوان خدای Vaghadeva می پرستند و به باور آن ها، ببر نماد زندگی و باز رویش است.

در منطقه ها Sattari و Sanguem در گوا، جوامع ساکن در جنگل به ببر به عنوان محافظی قدرتمند احترام می گذارند؛ در حالی که قبیله ناگا در شمال شرق هند معتقدند که ببر و مرد با یکدیگر برادر هستند که یکی راه راه و دیگری به شکل انسان است. در هند مرکزی هم قبیله Baiga، خود را از نوادگان ببر می دانند؛ قبیله بومی کارناتاکا نیز در کنار ببرها در جنگل زندگی می نمایند و آن ها را به عنوان خدای ببر می پرستند.

متأسفانه، با وجود جایگاه و میراثی که ببرها در هند داشته اند، عوامل متعددی به خصوص شکار منجر به کاهش چشمگیر تعداد ببرها در این کشور شده است. از قرن شانزدهم، ببرها در سراسر هند شکار می شده اند. برای مغول ها شکار ببر، نشانه قدرت و سلطنت بود، در حالی که برای انگلیسی ها نقش یک تفریح موردعلاقه را داشت که به سرعت تبدیل به یک ورزش باکلاس شد. ببرها به عنوان غنیمت، ارزش زیادی داشتند و برای استفاده از بخش هایی از بدن ببر برای فراوری محصولات دارویی سنتی، پوشاک و... شکار می شدند. پس از استقلال هند در سال 1947، شکارچیان ببر افزایش یافتند. در همین حال، زیرساخت های ناکافی برای حفاظت از ببرها، فقدان تنوع ژنتیکی، خطر این حیوانات برای جان انسان ها و ازبین رفتن زیستگاه طبیعی شان به علت فعالیت های کشاورزی و عمرانی، بیش از پیش جمعیت این حیواناتِ در معرض انقراض را کاهش داد.

آغاز تغییرات با پروژه های حفاظت از ببرها

در واکنش به شکارچیانی که تعداد زیادی از ببرهای هند را به کشتن دادند، دولت هند در سال 1970 ممنوعیت ملی شکار ببر را اعمال کرد و در سال 1972، قانون حفاظت از حیات وحش را به اجرا درآورد.

طبق این قانون، شکار و شکار غیرقانونی و همین طور تجارت پوست و سایر اعضای بدن حیوانات وحشی از جمله ببر هندی، به یک جرم دارای مجازات تبدیل شد. با گذشت سال ها، اصلاحاتی به نفع ببرها به این قانون اضافه شده است. در سال 1973، برنامه حفاظت از ببرها به نام پروژه ببر به وسیله دولت هند کلید خورد و هدف از آن نجات ببرهای رویال بنگال از خطر انقراض بود که شاید یکی از بزرگ ترین برنامه های حفاظت از ببرها در دنیا بوده است. امروزه حدود 50 پارک ملی و منطقه ها حفاظت شده ببر در هند درگیر این پروژه هستند که به نتایج متفاوتی رسیده اند. با اینکه شکار غیرقانونی همچنان تهدیدی برای ببرها به شمار میرود؛ اما کوشش های حفاظت و حراست از سوی دولت هند و سازمان هایی نظیر صندوق دنیای طبیعت، بهبودهایی در جمعیت ببرها به همراه داشته است.

بر اساس سرشماری سال 2018، تعداد ببرهای هند 2,967 بوده است که از افزایش 33 درصدی جمعیت ببرها نسبت به سال 2014 حکایت دارد.

برترین نقاط برای تماشای ببر در هند

برترین منطقه برای تماشا ببر در هند، مادیا پرادش، استان مرکزی هند است. در این استان 6 منطقه حفاظت شده ببر وجود دارد که بیشترین مقدار منطقه ها حفاظت شده و همین طور بالاترین تعداد ببر در هند را در خود جای داده است. در آخرین سرشماری، تعداد ببرها به 526 مورد می رسید و به همین علت به عنوان استان ببر معروفیت پیدا نموده است. در ادامه به تعدادی از برترین نقاط برای تماشای ببر در هند اشاره خواهیم کرد.

پارک ملی بانداوگار، مادیا پرادش

از بین همه پارک های ملی هند، پارک ملی بانداوگار همان جایی است که به احتمال زیاد می توانید یک ببر را از نزدیک ببینید. در حال حاضر حدود 60 ببر رویال بنگال در این پارک وجود دارد، هرچند حیوانات دیگری نظیر خرس تنبل، پلنگ، گوزن سمبر و طیف وسیعی از پرنده های عجیب وغریب نیز در پارک ملی بانداوگار زندگی می نمایند. در این پارک بعلاوه بقایای باستانی قلعه ها، غارهای دارای حکاکی روی سنگ و مجسمه ها نیز به چشم می خورند.

پارک ملی بانداوگار از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تالا، Khitauli و Magadhi. از آنجا که سه منطقه حائل این بخش ها را احاطه نموده اند، فضای بیشتری برای تعداد روبه رشد ببرهای پارک فراهم شده است. بازدیدنمایندگان می توانند با خودروهای سافاری که در همه منطقه ها پارک در دسترس هستند، یک تور گروهی داشته باشند. حتی امکان یک سافاری بزرگ تر با مینی بوس های سرباز نیز وجود دارد که فقط در Khitauli و Magadhi خدمات رسانی می نمایند.

رسیدن به پارک ملی بانداوگار چندان آسان نیست و بعلاوه برای بازدید باید یک مجوز سافاری بخرید، هرچند این کوشش ارزشش را دارد. تورهای سافاری روزی دو بار (صبح و بعد از ظهر) انجام می شوند و علاقه مندان می توانند برای رزرو مجوز به صورت آنلاین، به وب سایت MP Forest Department مراجعه نمایند. هزینه خودروی سافاری و راهنما باید به صورت جداگانه قبل از آغاز سافاری، در پارک پرداخت گردد. برترین زمان برای مشاهده ببرها، حدفاصل ماه مارس و مه (اسفند و اردیبهشت) است؛ زمانی که دمای هوا افزایش می یابد و این گربه های بزرگ برای خنک کردن خودشان به نزدیکی چاله های آب می آیند.

بازدیدنمایندگانی که به این پارک می فرایند، برای اقامت می توانند از کلبه ها و تفرجگاه های پارک استفاده نمایند که عمدتاً در منطقه تالا قرار دارند. بسیاری از این اقامتگاه ها، سافاری های خصوصی همراه با خودرو و راهنما نیز ارائه می نمایند. خانه درختی Hideaway و هتل MPT White Tiger Forest Lodge جزو برترین گزینه ها برای اقامت هستند.

منطقه حفاظت شده کانها، مادیا پرادش

منطقه حفاظت شده کانها که به آن پارک ملی کانها نیز گفته می گردد، بیش از 932 کیلومتر مربع مساحت دارد و شاید در میان 6 منطقه حفاظت شده مادیا پرادش، شناخته شده ترین پارک باشد، چراکه در رمان کلاسیک کتاب جنگل اثر رودیارد کیپلینگ، از محیط و فضای این منطقه استفاده شده است. منظره این منطقه ترکیبی از جنگل های دارای خزان و چمن زارهایی است که زیستگاه بیشتر حیوانات وحشی موجود در کتاب جنگل هستند؛ از جمله ببرهای بنگال، پلنگ ها، خرس های تنبل، گرگ های هندی و شغال.

باراسینگا یا گوزن تالابی که در معرض خطر انقراض واقع شده است، نیز در این پارک ملی زندگی می نماید؛ علاوه بر این، طیف گوناگونی از حیوانات، 300 گونه از پرندگان و بیش از 1000 گونه از گیاهان گل دار نیز در این منطقه وجود دارد. برای تماشای حیات وحش منطقه حفاظت شده کانها، به خصوص گربه های بزرگ آن، سعی کنید بازدید خود را به ماه مارس یا آوریل (اسفند یا فروردین) موکول کنید؛ زمانی که این حیوانات در اطراف چاله های آب باباتنگا تانک و یوندار تانک جمع می شوند. سافاری با جیپ امکان پذیر است و می توان آن را به صورت آنلاین رزرو کرد.

گردشگران باید بدانند که اقامتگاه های زیادی در این پارک مستقر است، از اقامتگاه های معمولی تا کلبه های لوکس. تفرجگاه زیست محیطی روستای کانها، از طرح های محلی گردشگری پایدار به شمار می رود که برنده جایزه نیز شده است.

مطالعه قسمت دوم

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند، برترین مکان برای تماشا ببر در حیات وحش (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید