گزارش، توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه؛ سرنوشت منبج تکرار می شود؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، در حالیکه مقامات و رسانه های ترکیه از توافق با آمریکا درباره حمله به شمال سوریه و ایجاد منطقه امن سخن می گویند، ابهامات زیادی پیرامون این توافق وجود دارد که عملیاتی شدن آن را با چالش روبرو می کند.

گزارش، توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه؛ سرنوشت منبج تکرار می شود؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ارم گفتگو، هفته گذشته مقامات ترکیه گفتند که درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا به توافق رسیده اند.

عنوان شد که این توافق در سفر دو روزه هیئت آمریکایی به آنکارا حاصل شده و بزودی عملیاتی خواهد شد.

طرفین ماجرا چه می گویند؟

وزارت دفاع ترکیه نیز در همین خصوص با انتشار اطلاعیه ای گفت که طرفین درباره تاسیس مرکز عملیات مشترک در ترکیه در کوتاهترین زمان به منظور اجرای نخستین تدابیر برای ایجاد منطقه امن و ایجاد هماهنگی میان ترکیه و آمریکا در این راستا به توافق دست یافته اند.

همچنین درباره تبدیل منطقه امن به یک گذرگاه صلح و اتخاذ تدابیر لازم به منظور بازگشت سوری هایی که از خانه خود رانده شده اند به کشور خود نیز توافق حاصل شده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز در این باره توضیحاتی ارائه داد.

شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش های کتبی خبرنگار آناتولی بدون ذکر عبارت منطقه امن گفت: در مذاکرات نظامی این هفته در آنکارا پیرامون راه اندازی ساز و کار امنیتی برای نگرانی های مشروع ترکیه به عنوان متحد در ناتو در شمال شرقی سوریه پیشرفت هایی حاصل شد. در این راستا در نظر داریم به منظور تداوم طراحی و اجرای یک مرکز عملیات مشترک در ترکیه راه اندازی کنیم. این مرکز به صورت مرحله ای تاسیس خواهد شد. آمریکا در حال تسریع برخی اقدامات بوده و در این موارد به رایزنی با ترکیه ادامه خواهد داد.

یک منبع نزدیک به کردها نیز در این باره باس نیوز گفت: منطقه امن از رود فرات در غرب تا مرزهای منطقه کردستان در شرق امتداد دارد.

وی، عمق این منطقه را که بسیار محل بحث بوده، 5 کیلومتر دانست اما همچنین توضیح داد که این مقدار بر اساس بُرد سلاح ها نیز متغیر است و افزود یگان های مدافع خلق کُرد، از این منطقه بر حسب سلاحی که در اختیار دارند، عقب نشینی خواهند کرد.

به گفته این منبع کُرد، اگر بُرد سلاح نیروهای کُرد 15 کیلومتر باشد، باید 15 کیلومتر عقب نشینی کنند، اگر 20 کیلومتر و بیشتر باشد، نیز عقب نشینی کُردها به همین منوال خواهد بود. ترکیه در کنار کشورهای ائتلاف بین المللی، بخشی از مرکز عملیات در این منطقه خواهد بود. این منطقه گذرگاهی برای عبور امن آوارگان سوری خواهد بود، نه محلی برای اسکان آنان و گذرگاه های مرزی با شرق فرات ایجاد خواهد شد.

وزارت خارجه سوریه نیز در واکنش به این موضوع گفت که به صورت قاطع و مطلق، توافق ترکیه و آمریکای اشغالگر را بر سر ایجاد آنچه منطقه امن نامیده می شود، رد می کند. این توافق، تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است.

روسیه در این باره موضع رسانه ای نداشته است.

واقعیتهای میدانی

در خصوص این توافق ابهامات زیادی وجود دارد که هنوز به آنها پاسخ داده نشده که در این بخش به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

1- مقامات ترک بارها درباره حمله به شمال سوریه و شرق فرات سخن گفته اند که در غالب موارد خواسته خود را ورود به عمق 30 تا 40 کیلومتری در شمال سوریه و با عرض جغرافیایی کل مرزهای جنوبی در شرق فرات خوانده اند که حدود 400 کیلومتر می شود. اما مقامات آمریکا تاکید بر نفوذ به عمق بین 10 تا 15 کیلومتری داشته اند که درباره این اختلاف هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. آمریکا مایل نیست ترکیه به مناطقی از جمله کوبانی(عین العرب) و قامیشلی که پایگاه های آمریکایی دارند و کردهای تحت حمایتش مشغول فعالیت هستند حمله کند. ضمن اینکه پ ک ک و پ گ نفوذ ترکیه را تنها تا 5 کیلومتر مجاز شمرده اند.

2- ترکیه بارها عنوان کرده که در منطقه مورد نظر آنکارا در شمال سوریه هیچ نیروی کردی نباید حضور داشته باشد و ضمن اخراج نیروهای پ گ از این منطقه، تسلیحات سنگین آنها نیز باید به طرف آمریکایی تحویل داده شود. آمریکا اما با این نظر مخالف است که هیچ نیروی کردی در آن حضور نداشته باشد. همچنین تا چند روز گذشته نیز به تسلیح کردها با انواع تسلیحات سبک و سنگین تحت عنوان مبارزه کردها با داعش مبادرت ورزیده که نشان می دهد که خلع سلاح این گروه اعتقاد چندانی ندارد.

3- ترکیه خواستار ایجاد امنیت در این منطقه با استفاده از نیروهای ترکی و حداکثر به صورت مشترک با آمریکاست. طرف آمریکایی اما عنوان می کند که در این منطقه باید نیروهای بین المللی به عنوان حافظ صلح حضور داشته باشند و با مصوبه سازمان ملل باشد. اما سازمان ملل برای اعزام نیروهای حافظ صلح به کشورهای جنگی تحفظ بالایی داشته و معمولاً اقدام به این کار نمی کند. همچنین کشورهای مهم و تاثیر گذار در سوریه مانند ایران و روسیه نیز حاضر به اعزام نیرو به عنوان حافظ صلح در این منطقه نمی شوند زیرا قواعد بازی را خودشان ترسیم نکرده اند و با طرف کرد و ترک روابط متناسبی برقرار کرده اند.

4- درباره روند انتقال آوارگان نیز اختلافات جدی وجود دارد و در حالیکه ترکیه اصرار به ایجاد منطقه امن برای انتقال 3.5 میلیون آواره سوری دارد، آمریکا و کردها مخالف این حجم از جابجایی هستند به علاوه اینکه غالب آوارگان عرب هستند و این منطقه کردی بوده و بیم تغییر جمعیتی در آن می رود.

کارشناسان ترک چه می گویند؟

ارصلان بلوت یکی از کارشناسان برجسته سیاسی ترکیه در این خصوص نکات قابل توجهی را بیان کرده است. از نظر وی هدف اعلامی آمریکا درباره این توافق تنها مبارزه با داعش عنوان شده و نه گروه دیگری.

همچنین در بیانیه صادره از سوی آمریکا درباره پاکسازی منطقه از گروه های کردی پ گ و تسلیم تسلیحات آنها کوچکترین سخنی به میان نیامده که این موضوع پیامی برای کردهاست: هدف ما نرم کردن ترکیه به صورت گام به گام است و شما نگران نباشید.

بیانیه دمشق مبنی بر رد صریح این توافقنامه و اشغالی خواندن هر گونه ورود به شمال سوریه، مقبولیت و مشروعیت بین المللی این توافقنامه را منتفی کرده و سازمان ملل نیز آن را تصویب نخواهد کرد. بر این اساس استفاده از نیروهای حافظ صلح بین المللی نبوده و پس از ورود نیز باید به سرعت منطقه را تحویل افراد بومی یا دولت مرکزی داد.

آمریکا در شمال سوریه با ایجاد پایگاه و نیز تسلیح کردها و نیز داعش اقدامات غیر قانونی و نامشروعی را از نظر حقوق بین المللی مرتکب شده و ترکیه برای حمله به همسایه خود در اقدامی غیر قانونی با آمریکا متحد شده است.

پروفسور حسن اونال نیز در این خصوص گفت: اگر توافق مذکور مانند منبج باشد که حاصل آن گشت زنی های طولانی در اطراف منطقه شد، به صورت جدی با تاکتیک سرگرمی ترکیه از سوی آمریکا روبرو هستیم که نتیجه ای برایمان به همراه نداشته و این پرونده نیز به پرونده های قبلی همچون منبج اضافه خواهد شد.

همچنین درباره مرکز عملیات مشترک سوالات زیادی وجود دارد از جمله اینکه ماموریت این مرکز چیست؟ کجا دایر خواهد شد؟ آیا از این مرکز جنگنده های آمریکایی و ترک در شمال سوریه عملیات خواهند داشت؟ اگر این طور باشد با یک ائتلاف جدید روبرو خواهیم بود.

آیا ما در حال ساختن یک دولت خودساخته از ارتش آزاد سوریه هستیم؟ آیا دولتی خودمختار در شمال سوریه شکل نخواهد گرفت؟ آیا این منطقه در آینده به صورت یکپارچه در اختیار پ ک ک و پ د قرار نخواهد گرفت؟ این موارد به سود منافع ملی ترکیه نخواهد بود.

ما باید اختلافات خود با دمشق را انتها دهیم، با این توافق آیا در این جهت خواهیم بود؟ آیا از نظر قوانین بین المللی بعدها مجبور به خروج از این منطقه نخواهیم بود؟ ما در آینده برای ساخت سوریه می توانیم نقش آفرین باشیم؟

ورود 90 نظامی آمریکایی به ترکیه

روز گذشته اعلام شد که 90 نفر از نیروهای نظامی آمریکایی در چارچوب توافق ترکیه و آمریکا برای ایجاد مرکز عملیات مشترک وارد استان مرزی شانلی اورفا شده اند.

همزمان با ورود این نیروها اخبر غیر رسمی از برپایی مرکز عملیات مشترک در استان شانلی اورفا خبر می دهند.

تکرار سرنوشت توافق منبج؟

خرداد ماه سال جاری، ترکیه گفت که با آمریکا درباره منبج به توافق رسیده اند که بر اساس آن

1 -نیروهای یگانهای مدافع خلق ظرف 30 روز منبج را ترک کنند

2- اداره شهر توسط ترکیه و آمریکا به مدت 45 روز بصورت مشترک

3- تشکیل اداره محلی دو ماه پس از اجرایی شدن توافق

با گذشت دو ماه از این توافق، تنها شاهد گشت زنی مشترک نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا در اطراف منبج بوده ایم و اتفاق خاصی نیز در این منطقه رخ نداد. نه کردها از آنجا خارج شدند و نه تسلیحاتشان را تحویل دادند و نه اینکه دولت محلی شکل گرفت.

کارشناسان ترک از این موضوع به عنوان اداره ترکیه به روش معطل کردن طرف مقابل یاد می کنند که در آن کشوری که اراده انجام کاری را دارد که مطابق میل آمریکا نیست وارد پروسه ای چند ماهه و چند ساله می شود.

نتیجه گیری

ترکیه طی ماه های اخیر آمادگی خود را برای حمله به شمال سوریه افزایش داده که عبارتست از افزایش تعداد نیرو و تسلیحات سنگین در مرز سوریه. مقامات این کشور نیز افکار عمومی را برای حمله آماده کرده اند.

آخرین نمونه آن رجب طیب اردوغان بود که با اشاره به توافق ترکیه با آمریکایی ها بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به همراه تاسیس یک مرکز عملیات مشترک و اشاره به جنگ های منجر به پیروزی ترکیه در طول تاریخ در ماه آگوست(ماه جاری میلادی) اعلام کرده بود که به زودی به شرق فرات حمله خواهد کرد.

در این بین آمریکا که با کردهای این منطقه ارتباط خوبی داشته و تحت عنوان مقابله با داعش به آنها تجهیزات زیادی رسانده و برای آنها پایگاه هایی تاسیس کرده، مایل نیست آنها را در مقابل حمله ترکیه تنها بگذارد. بر همین اساس تلاش خود را به کار بسته تا این حرکت را کنترل کند.

گزارش از علی حیدری

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه؛ سرنوشت منبج تکرار می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه؛ سرنوشت منبج تکرار می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید