400 هزار کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه می فرایند

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، تهران (پانا) - بیش از 400 هزار کارگر ساختمانی بدون برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند به طوری که چند سالی است این گروه از کارگران که جزو اقشار زحمتکش و آسیب پذیر جامعه هستند در نوبت بیمه شدن قرار دارند.

400 هزار کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه می فرایند

به گزارش ایران، با آغاز کار دولت تازه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مطالبه بحق کارگران ساختمانی را در اولویت کارهای خود قرار داد و خاتمه طی جلساتی با کنندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی موانع و چالش های اجرایی پیش روی بیمه این قشر برطرف شد. از طرفی کارشناسان معتقدند که 50 درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است و اگر هر یک از کارگران دچار حادثه و اتفاقی شوند خانواده آنها نیز به لحاظ اقتصادی با مسائلی روبرو می شوند. آنها می گویند باید بیمه این افراد آسیب پذیر در اولویت سازمان تأمین اجتماعی باشد که آخرین خبرها حکایت از آن دارد در اقدام مشترکی بین دولت و مجلس با اصلاحاتی در ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی، حدود 12 هزار میلیارد تومان به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص داده شده است که پس از تصویب در مجلس، این تصمیم می تواند مهر پایانی بر مسائل بیمه ای این قشر از کار گران جامعه باشد.

ایجاد امنیت شغلی برای کارگران ساختمانی

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ماده 5 یک حرکت حمایتی در جهت آتیه و امنیت شغلی برای کارگران ساختمانی است، به ایران می گوید: این قشر زحمتکش و ضعیف جامعه که با حوادث و خطرات جانی متعددی روبرو هستند، احتیاج است هم در حوزه بیمه های اجتماعی و هم در حوزه بیمه های درمانی با حمایت دولت زیر چتر بیمه قرار بگیرند. خوشبختانه با جلسه ای که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، مبلغ 12 هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا نموده و در دستور کار نهاده شد.

این در حالی است که علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای بیمه کارگران ساختمانی در کل کشور به اعتباری بیش از 12 هزار میلیارد تومان احتیاج است، به ایران می گوید: این رقم برای بیمه 400 هزار کارگر در یک زمان تعیین است، مجلس و دولت در این خصوص به اجماع رسیده اند، صحن مجلس هم یک بار رأی داده و خوشبختانه اختلاف نظرها مرتفع شده اند. از آن جایی که سالانه بیش از یک هزار کارگر دچار نقص عضو و فوتی داریم و بسیاری از این افراد هم تحت پوشش بیمه قرار ندارند و علاوه بر کارگر، خانواده های این افراد نیز تحت آسیب های شدید اقتصادی قرار می گیرند، هرچه سریع تر باید نسبت به بیمه این قشر زحمتکش اقدام لازم و مؤثر صورت گیرد.

به گفته بابایی کارنامی در صورت تصویب قانون، از تاریخ 01/01/1401 هیچ کارگری بدون بیمه نخواهد بود، با این همه من یک تنه نمی توانم قول قطعی بدهم، تمامی دستگاه های مربوطه باید یاری کنند تا این اتفاق خوب هرچه سریع تر رقم بخورد.

یک میلیون و 500 هزار کارگر ساختمانی داریم

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور نیز با بیان اینکه حدود یک میلیون و 500 هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم، می گوید: اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در حال اجراست، بر اساس آن 15 درصد حق بیمه از محل پروانه باید تأمین گردد اما از آن جایی که رقم واقعی پروانه اعلام نمی گردد، مشکل ساز شده است. (بر اساس این قانون، در مواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم أخذ پروانه باشد، مراجع ذیربط مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر متر مربع کنند.)

به گفته او، در حال حاضر 850 هزار کارگر بیمه شده داریم و در طول حدود 8 سال گذشته نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان کسری بودجه بابت سهم کارفرمایی تأمین اجتماعی وجود دارد. هر سال به علت کسری بودجه کارگران ساختمانی زیادی از کار بیکار می شوند و به بهانه های مختلف از بیمه خارج می شوند. از سال گذشته تا به امروز بیمه 150 هزار نفر قطع شده است، از طرفی 400 هزار کارگر ساختمانی در نوبت بیمه هستند. بعد از اصلاحیه ماده 5 که محل اخذ سهم کارفرمایی را تغییر داده و برمبنای مترمربع دریافت می گردد، متراژ ضربدر یک رقم در پایین شهر، عدد کمتری و در بالای شهر عدد بزرگتری می گردد و به ازای هرمترمربع از یک تا 10 درصد بر طبق قانون کار از کارفرما گرفته می گردد، به این ترتیب روح عدالت اجتماعی نیز برقرار است، طبق قانون تازه، در پایین شهر رقمی معادل 27 هزار تومان به ازای هر مترمربع و در بالای شهر 250 هزار تومان برآورد شده است.

شوکت ضمن تأکید بر این نکته که طرح تازه برای حداقل یک میلیون و 200 هزار کارگر اجرا می گردد، شرح می دهد: اگر کنندگان در صحن علنی مجلس رأی موافق بدهند، نه تنها بیمه قطع نمی گردد، بلکه 400 هزار کارگر دیگر هم مشمول بیمه خواهند شد، بحث این است که کارفرمای بخش ساختمان موظف است کارگر را بیمه کند. در مورد کارگران ساختمانی، کارفرمایان کسانی هستند که ساخت و ساز می کنند و قشر ضعیف نیستند و احتیاج به حمایت دولت هم ندارند، به تعبیری متمول و ثروتمند هستند، مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشته که رقم اعلامی برای حق بیمه، نیم درصد قیمت یک ملک است و به طور کامل کارشناسی شده، در دفاعیه مجلس هم گفتیم که چطور وقتی قیمت میلگرد هزاردرصد افزایش قیمت داشته یا به عنوان مثال سیمان از پاکتی 4 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده و هیچ کس حرفی نزده و اعتراضی ننموده اما حالا که پیشنهاد شده، نیم درصد حق قانونی باید به کارگر داده گردد، خیلی ها معترض هستند، این اعتراض، ظلم به کارگر است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه می گوید: با حدود 450 انجمن صنفی در سراسر کشور همواره پای کار بودیم تا کارگران ساختمانی بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. با این همه، اگر منابع تأمین اجتماعی کم است یا چنانچه کارفرما تعهدات خود را به جا نمی آورد، باز هم سازمان تأمین اجتماعی، نباید خدمات خود را بسرعت قطع کند، این یک قانون است که با عدم ارائه تعهدات، سازمان حق ندارد بیمه کارگر را قطع کند و باید کارفرما را بازخواست کند، بویژه در حال حاضر با شیوع ویروس کووید19 و بیکار شدن بسیاری از کارگران، بحث بیمه ها از اهمیت بسیار بیشتری از قبل برخوردار شده است، بیمه می تواند گوشه ای از مسائل اقتصادی و درمانی کارگران ساختمانی و خانواده های آنها را حل نماید و نبود آن بنیان خانواده ها را با مخاطراتی روبه رو خواهد نمود، از سویی این افراد تقریباً سالی 4 بار بازرسی می شوند تا به محض بیکار شدن در اولین فرصت بیمه آنها قطع گردد، این در حالی است که در حالت عادی که کرونا هم نبود کارگران ساختمانی چیزی در حدود 3 تا 4 ماه در سال بیکار بودند، این ظلم است که بیمه این افراد بسرعت قطع گردد و هیچ گونه حمایت اجتماعی نداشته باشند و به حال خود رها شوند.

شوکت، ضمن تشکر از زحمات کمیسیون اجتماعی مجلس در جهت کاهش مسائل موجود و افزایش کارگران ساختمانی تحت پوشش های بیمه های تأمین اجتماعی، می افزاید: ان شاء الله طرح در صحن علنی مجلس هم تصویب گردد تا 400 هزار خانوار بتوانند از حداقل های بیمه استفاده کنند. با تصویب نهایی، در این شرایط سخت اقتصادی که منابع اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیز کم است، درآمدی به این سازمان وارد می گردد و بر تعداد بیمه پردازان تأمین اجتماعی افزوده می گردد و در نهایت با افزایش تعداد بیمه شدگان ضریب پشتیبانی به 6 و نیم می رسد. کنندگان مجلس در صحن علنی باید همتی کنند تا کار به خاتمه برسد، در سال های گذشته این کار عقب افتاد و در نهایت 500 هزار خانوار از خدمات بیمه ای محروم شدند و صدها نفر نیز فوت کردند، به خاطر داشته باشیم که 50 درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است، پس بیمه این افراد نیز از اندازه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازم است که مسائل هر چه سریع تر مرتفع گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "400 هزار کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "400 هزار کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید