افزایش روند جهانی ابتلا به سل پس از 20 سال

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، براساس تازه ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت، روند ابتلا به بیماری سل برای نخستین بار در 20 سال گذشته به دلیل آنچه که توسعه فقر، غفلت و کمبود بودجه عنوان شده، افزایشی شده است.

افزایش روند جهانی ابتلا به سل پس از 20 سال

گزارش ها حاکی از آن است که شمار مبتلایان به بیماری سل در جهان برای نخستین بار پس از 20 سال، روند افزایشی پیدا کرده که دلیل آن فقر، غفلت و کمبود بودجه عنوان شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2021، 10 میلیون و 600 هزار نفر مبتلا به سل تشخیص داده شدند که نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش نشان می دهد. این در حالی است که تعداد موارد نو از سال 2000 تا به امروز به طور میانه 2 درصد کاهش یافته بود.

روز گذشته سازمان جهانی بهداشت گفت مرگ و میر ناشی از سل برای دومین سال متوالی به یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 2021 رسیده و دلیل آن را غفلت از این بیماری تنفسی به دلیل همه گیری کووید-19 گفت.

دکتر لوسیکا دیتیو مدیر اجرایی بنیاد سوئیسی Stop TB Partnership (یک بنیاد مستقر در ژنو برای مقابله با بیماری سل) در این خصوص گفت: بسیار واضح است که ما اکنون با یک بیماری تنفسی مواجهیم که کاملا نادیده گرفته شده است؛ شرایط بسیار خطرناکی که در دو سال گذشته از همه گیری کووید-19 به فراموشی سپرده شده بود.

وی سپس ادامه داد: علیرغم این روند صعودی تکان دهنده مرگ و میر ناشی از سل و نرخ ابتلا به آن، بودجه مقابله با این بیماری در سال های 2020 و 2021 از سطحی که پیش تر هم پایین بود، کمتر شده است.

مل اسپیگلمن رئیس اتحادیه سل نیز در اظهاراتی گفت: کووید همان بودجه ناچیز برای مقابله با سل و ابزارهای نو برای مقابله با آن را هم از ما گرفت. وی اضافه کرد: در حال حاضر پیشرفت های پزشکی مانند واکسن های مؤثر، رژیم های دارویی قوی تر و تشخیص به موقع بیماری بیش از هر زمان دیگری به شدت مورد نیاز است.

بیماری سل که بیشتر ریه را هدف قرار می دهد، از طریق ترشحات آلوده موجود در هوا پخش می شود و ممکن است سال ها پیش از ایجاد مسائل جدی پنهان بماند و تشخیص آن را سخت کند.

به گفته پروفسور جیمی تریکاس محقق سل در دانشگاه سیدنی، قوای نهادهای درگیر برای کنترل انتقال این بیماری بسیار محدود است، زیرا واکسن های موجود بیش از 100 سال از تولیدشان می گذرد و در بزرگسالان کارایی چندانی ندارند. تریکاس در عین حال تاکید کرد برخی واکسن های نو به مرحله آزمایشی رسیده اند، اما بودجه مورد نیاز برای تولید آنها وجود ندارد.

بر اساس گزارش گروه اقدام درمانی و مشارکت Stop TB، در دسامبر 2021 (آذر 1400) کل بودجه جهانی برای تحقیقات سل در سال 2020، 915 میلیون دلار بود که بسیار کمتر از دو میلیارد دلار بودجه هدف معین شده از طریق سازمان ملل متحد در سال 2018 است. از این میزان هم 13 درصد از آن صرف تحقیقات واکسن شد و حال آنکه برای مقابله با واکسن کووید تا به امروز میلیاردها دلار هزینه شده است.

اسپیگلمن با اشاره به ریشه اصلی این بیماری که فقر است، اضافه کرد: شاید دلیل اصلی غفلت از سل فقر باشد و بنابراین فشار سیاسی و انگیزه مالی پشت آن وجود ندارد تا به مبارزه با بیماری سل پرداخته شود. وی اضافه کرد: درواقع بخش مرفه جامعه در خطر ابتلا به سل نیستند و همین امر انگیزه ای برای مقابله با آن ایجاد نمی کند.

بر اساس گزارش سالانه سل سازمان جهانی بهداشت، هزینه های جهانی برای خدمات ضروری سل از 6 میلیارد دلار در سال 2019 به 5.4 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافته است که کمتر از نیمی از هدف جهانی 13 میلیارد دلاری است.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت: اگر همه گیری به ما چیزی آموخته باشد، این است که با همبستگی، عزم، نوآوری و استفاده عادلانه از ابزارها، می توانیم بر تهدیدهای سلامت غلبه کنیم. بیایید این آموته ها را برای سل هم بکار ببریم.

منبع اصلی بودجه بین المللی برای سل از طریق صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا است که ماه گذشته 14.25 میلیارد دلار از 18 میلیارد دلار خود برای سه سال آینده دریافت کرد. اما انگلیس از جمله کشورهایی بود که هیچ بودجه ای برای مقابله به آن متعهد نشد.

منبع: تارنمای روزنامه گاردین

وبلاگ ارم گفتگو علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش روند جهانی ابتلا به سل پس از 20 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش روند جهانی ابتلا به سل پس از 20 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید