لخته خون عارضه نادر واکسن آسترازنکا است

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی شود، گفت: کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن درباره آن تصمیم گیری می کند.

لخته خون عارضه نادر واکسن آسترازنکا است

به گزارش تسنیم؛ محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می شود واکنش هایی در پی خواهد داشت، گفت: مهمترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلا به آن بیماری در فرد کاهش پیدا می کند تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد.

وی با بیان اینکه همه واکسن های دنیا دارای بعضی عوارض جانبی هستند، شرح داد: از جمله عوارض خفیف می توان به تب، سردرد، درد در محل تزریق، تهوع و استفراغ اشاره کرد، همچنین بعضی عوارض هم که شدیدتر هستند به هنگام استفاده از واکسن ممکن است به ندرت در افراد رخ دهد، اما به دلیل رخداد نادر آن ها در برنامه های واکسیناسیون بعد از بررسی های دقیق علمی، درمورد استفاده یا عدم استفاده از آن ها در سطح دنیای تصمیم گیری می شود.

گویا در ادامه با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در بعضی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود، اعلام کرد: تمام عوارض مربوط به واکسن های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت چنانچه عارضه ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن تصمیم گیری می کند.

وی در ادامه مطرح نمود: در رابطه با واکسن آسترازنکا در ابتدای امر اطلاع رسانی اجرا شده است که افراد سنین باروری از این واکسن استفاده نکنند و دلیل این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود، این موضوع از طریق معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است، همچنین توصیه شده است که افراد زیر 50 سال تا حدامکان از واکسن های دیگر استفاده کنند و دلیل امر هم شرح داده شده است.

گویا در پایان شرح داد: متأسفانه بعضی افراد به دلیل اخذ ویزا برای مسافرت به بعضی از کشور ها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و علی رغم توصیه های جدی مأموران بهداشتی خواهان دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر، اما غیرمعمول نیست.

منبع: فرارو

به "لخته خون عارضه نادر واکسن آسترازنکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لخته خون عارضه نادر واکسن آسترازنکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید