کاپتوپریل Captopril

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، این دارو برای درمان فشار خون بالا بکار می رود در ضمنً در درمان نوعی نارسایی قلبی که در آن قلب قادر به انجام وظایف محوله نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. دارو با آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگهای خونی موجب گشاد شدن این رگها شده و جریان خون را آسان می سازد و در نتیجه فشار خون را پایین می آورد.

کاپتوپریل Captopril

کاپتوپریل Captopril

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Kaplon,Ecopace,Capoten,Acepril

دسته دارویی: داروی ضد فشارخون و داروی درمان بیماری های قلبی

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به تجویز و نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان فشار خون بالا بکار می رود در ضمنً در درمان نوعی نارسایی قلبی که در آن قلب قادر به انجام وظایف محوله نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. دارو با آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگهای خونی موجب گشاد شدن این رگها شده و جریان خون را آسان می سازد و در نتیجه فشار خون را پایین می آورد.

بعلاوه برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند تجویز می شود. گاهی اوقات هم برای جلوگیری از آسیب های کلیوی به کسانی که دچار قند خون می باشند توصیه می شود از این دارو باید هنگامی استفاده نمود که فرد بیمار دراز کشیده باشد زیرا خطر پایین آمدن فشارخون بطور ناگهانی وجود دارد.

اشکال دارو: قرص

زمان مصرف دارو: 2 تا 3 بار در روز

میزان دوز مصرفی مجاز دارو: ابتدا 12/5 تا 25 میلی گرم در روز سپس این میزان به 50 تا 150 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو، ظرف 30 تا 60 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 6 تا 8 ساعت پس از قطع مصرف دوز دارو در بدن باقی می مانند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته و در جای خشک و خنک و دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، زیرا قطع نابهنگام دارو ممکن است موجب بدتر شدن شرایط بیماری شود. اما اگر دچار عوارض شدیدی همانند یرقان، مسائل تنفسی و تورم حاد گشتید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض اولیه مصرف این دارو ظاهر شدن دانه های آبله، دردهای معده و روده می باشند، اما این عوارض مدتی پس از آغاز درمان با دارو، از بین خواهند رفت. در ضمنً عوارض خفیف دیگری همانند سرگیجه، تهوع و سردرد هم ممکن است حادث شوند، اما زودگذر هستند. معمول ترین عارضه مصرف این دارو سرفه های خشک مداوم است که می توان با کم کردن دوز دارو، این سرفه ها را کاهش داد. از دیگر عوارض مصرف دارو می توان به بی مزگی دهان، ظاهر شدن جوش و خارش بدن اشاره کرد. در ضمنً اگر دچار سرگیجه، غش، آبریزش بینی، گلودرد، درد قفسه سینه و ارتعاش بدن گشتید دکتر را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

* اگر از حساسیت های شدید رنج می برید.

* اگر درد مزمن کلیوی دارید.

* اگر بیماری مزمن وریدی دارید.

* اگر در حال رژیم کم کردن سدیم بدن می باشید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: معمولاً مجاز نمی باشد زیرا ممکن است روی رشد بچه تأثیر بگذارد.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود بهتر است این گونه افراد با پزشک مشورت کنند.

مصرف دارو برای بچه ها و بچه ها: معمولاً مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون دارو می تواند موجب سرگیجه و حالت غش شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند بهتراست هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته: کنترل منظم میزان پتاسیم خون و بعلاوه کنترل تعداد گلبولهای سفید موجود در خون و بعلاوه کنترل کارکرد کلیه ها در طول درمان با این دارو ضرورت دارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "کاپتوپریل Captopril" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپتوپریل Captopril"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید