با وحشت بچه ها از دندانپزشکی چه کنیم؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، گرچه با رویش دندان ها بچه ها فرصت تغذیه بهتر و بعد هم سفره شدن با خانواده را پیدا می نمایند، ولی در معرض مشکل جدیدی هم قرار می گیرند که خراب شدن دندان هاست. بعضی از بچه ها از روبرو شدن با دندان پزشک می ترسند که در مطلب زیر روش هایی را برای مقابله با این ترس برای شما آماده نموده ایم.

با وحشت بچه ها از دندانپزشکی چه کنیم؟

چرا بچه ها از دندان پزشکی می ترسند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که عوامل زیادی مثل اطلاعات منتقل شده از والدین و دوستان، تجربه تلخ و دردناک قبلی از درمان های دندان پزشکی، کم بودن سن کودک و عدم برخورد منطقی با مشکل هنگام درمان دندان پزشکی، در همکاری نکردن کودک با دندان پزشک در این ترس فراگیر تاثیر دارند.

زمانی که کودک خود را برای دیدار با دندان پزشک آماده می نماید، نباید از کلماتی مانند سوزن و صدای مته که کودک را می ترساند، استفاده گردد.

جایگزین کردن کلماتی مثل نیشگون گرفتن، آب خواب آور و قلقلک دادن دندان، برای بچه ها قابل قبول تر هستند و از ترس آنها کم می نماید. 1

روش های کاهش ترس کودک از دندانپزشکی

به میزان به کودک توضیح دهید
یکی از راه های کاهش ترس کودک از داندانپزشکی این است که به او درباره دندانپزشکی به میزان توضیح دهید و وارد جزییات آن نشوید.

به سوالات کودک به ساده ترین شکل ممکن پاسخ دهید و توضیح مسایل پیچیده را به عهده دندانپزشک بگذارید.

دندانپزشک، برای ایجاد ارتباط با کودک از روش های تخصصی استفاده می نماید و توضیحات بیش از میزان پدر و مادر درباره جزییات دندانپزشکی اثر منفی بر رفتار کودک می گذارد.

مراجعه به دندانپزشک هر سه ماه یکبار
یکی دیگر از راه های کاهش ترس کودک از دندانپزشکی این است که هر سه ماه یکبار او را نزد دندانپزشک ببرید تا ارتباط بین کودک و دندانپزشک برقرار گردد و درمان های پیشگیرانه به موقع انجام شوند و اگر دندان آنها دچار مشکل یا پوسیدگی بود، دندانپزشک در مراحل ابتدایی این مشکل را تشخیص دهد و با درمان ساده دندان کودک را درمان کند.

اگر کودک برای اولین بار به حالت اورژانسی و با درد و عفونت شدید به دندانپزشکی مراجعه کند ممکن است ترسی در وجود او ایجاد گردد.

چون در این حال پزشک برای رفع شدن مشکل مجبور است، اقدامات درمانی که باعث درد شدید در او می گردد را انجام دهد و و این برخورد اول در او اثر می گذارد و ترس را در دل کودک به وجود می آورد.

روی اهمیت بهداشت دهانی او تاکید کنیدحتما برای کودک خود توضیح دهید که همه انسان ها در هر سنی باید برای تقویت دندان ها و بهتر غذا خوردن به پزشک مراجعه نمایند و در نتیجه کار آن ها بسیار راحت تر از دیگران خواهد بود و بدن و دندان سالم تری خواهند داشت.

حال برای این که بتوانند دیدار های خود را به دندانپزشکی به حداقل برسانند، باید بهداشت لازم و کافی دهان و دندان خود را رعایت نمایند.

به سوالات کودکتان پاسخ دهید
همانطور که در بخش سلامت نمناک اشاره نموده ایم زمانی که کودک شما بزرگ شد، حتما اگاهی بیشتری نسبت به محیط دندانپزشکی پیدا می نماید که در این شرایط می توانید به سوالات و ترس های او پاسخ دهید و مسائل را برایش توضیح دهید.
اسباب بازی را از قلم نیاندازید
حتما او را نزد دندانپزشکی ببرید که لوازم کافی و عالی برای بچه ها از جمله اسباب بازی های مجذوب کننده داشته باشد و حتما خودتان از قبل کلینیک را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که باب میل کودک شماست.
از قبل با پزشک هماهنگ کنید
اگر کودک حساسی دارید یا شرایطی برایتان پیش آمد که نتوانستید کودک را به کلینیک دندانپزشکی مخصوص بچه ها ببرید، حتما با پزشک صحبت کنید و از او بخواهید که در مهربان ترین حالت ممکن با کودک شما برخورد کند.
به داستان های منفی و کلیشه ای دامن نزنید
از دیگر راه های کاهش ترس کودک از دندانپزشکی این است که والدین به داستان های منفی و کلیشه ای دامن نزنند و سعی نمایند ترس کودک از دندانپزشک را به حداقل برسانند.

پدر و مادر اگر تجربه های خوبی از دندانپزشکی ندارند ، بهتر است آنها را برای کودک خود بازگو ننمایند ،چون کودک به آنها به عنوان یک الگو نگاه نموده و کوشش می نماید مانند پدر و مادرش فکر و احساس کند.به همین دلیل بازگویی داستان های منفی ، ترس را در دل کودک بیشتر می نماید. 2

از زمانی که خیلی کوچک هستند، این کار را انجام دهید
وقتی که کودکتان از همان سنین بسیار پایین به دندانپزشک مراجعه کند ، کم کم به این قضیه عادت می نماید و در نتیجه دندانپزشک و ابزارهای آن به نظرش چیز عجیب و غریبی نمی آیند.
قبل از مراجعه واقعی، نقش دندانپزشک را ایفا کنید
قبل از این که برای اولین بار به پزشک مراجعه کنید، خودتان را در نقش دندان پزشک قرار دهید و او نیز بیمار باشد و با مهربان ترین حالت ممکن با او رفتار کنید و صداهای خشن و ترسناک ابزار را تقلید نکنید و به او نشان دهید که دندانپزشک چگونه دندان پزشک دندان شما را چک می نماید و سپس از او بخواهید که جای دندانپزشک قرار بگیرد و مسواک زدن را به شما آموزش دهد.
سعی کنید که دندانپزشک های جداگانه ای داشته باشید
برخی از والدین همواره کودک خود را نزد دندانپزشک خودشان می برند اما این کار اشتباه است. بعلاوه نباید تجربیات خود را در خصوص دندانپزشکی مثل کشیدن دندان، پر کردن و یا عصب کشی برای او تعریف کنید.

حتما کودک خود را به یک دندانپزشکی معتبر با لوازم استریل شده ببرید که کاملا مخصوص بچه ها باشند و هیچ گونه اضطراب و استرسی را به کودک شما وارد نکند.

خودتان را برای بهانه گیری کودک آماده کنید
هر چقدر که شرایط را آرام و بدون استرس فراهم کنید و کودک خود را به برترین کلینیک مخصوص بچه ها ببرید، باز هم ممکن است که با نق زدن او روبرو شوید. خودتان را برای این موضوع آماده کنید تا برخورد خشن و شدیدی با کودک تان نداشته باشید زیرا تمام زحماتتان برای فراهم کردن آرامش از بین می رود و باعث می گردد که کودک برای همواره خاطره بعدی از دندانپزشکی داشته باشد.
به کودک خود رشوه ندهید
بسیاری از متخصصان توصیه می نمایند که هرگز به کودکتان وعده و وعید ندهید، مثلا به او نگویید که اگر در دندانپزشکی آرام باشد، برای او خوراکی یا اسباب بازی می خرید که چنین اقداماتی باعث افزایش اضطراب و استرس در کودک می گردد و او را بد عادت می نماید و باعث می گردد زمان هایی که واقعا ترسی از کاری ندارد، این گونه نشان دهد و به نوعی از شما باج بگیرد و در عوض از او قول بگیرید که به توصیه های پزشک عمل کند. مثلا همواره مسواک بزند ، از نوشیدنی های قنددار دوری کند و همواره رفتار خوبی با دندان هایش داشته باشد. 3

پی نوشت:

1.www.jamilian.ir

2.www.tebyan.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "با وحشت بچه ها از دندانپزشکی چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وحشت بچه ها از دندانپزشکی چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید