دومین ارز ذخیره ای دنیا بعد از دلار کدام است؟

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، خبرنگاران نوشت: 185 ارز در فهرست ارزهای بین المللی دنیا واقع شده است، هر کدام از این ارزها را می توان با دلار جایگزین کرد، اما بنا به دلایل متعدد، این کار عملا انجام نشدنی است.

دومین ارز ذخیره ای دنیا بعد از دلار کدام است؟

ارزی که برای داد و ستد در سراسر دنیا مقبول باشد، ارز دنیای نام دارد. ارزهای رایج دنیای زیادی برای معاملات بین المللی استفاده می گردد، که مهم ترین آن ها دلار آمریکا و یورو هستند که از بین همه ارزها، دلار محبوب ترین ارز به شمار می آید. به ارز دنیای، ارز ذخیره ای هم می گویند.

185 ارز در فهرست ارزهای استاندارد بین المللی دنیا واقع شده است که بیشتر آنها فقط در کشور خود مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ارزها را می توان با دلار جایگزین کرد، اما بنا به دلایل متعدد، این کار عملا انجام نشدنی است.

بعد از دلار آمریکا، چه ارزی دنیای است؟

دومین ارز ذخیره ای دنیا بعد از دلار، یورو است. 9/19 درصد از ارزهای ذخیره ای بانک های مرکزی شناخته شده دنیا، در سه ماه دوم سال 2017، یورو بوده است. در صورتی که بحران منطقه یورو از بین برود، ارز یورو این پتانسیل را در خود دارد صندلی اول ارز دنیای را به دست آورد. اما بحران منطقه یورو در شرایط فعلی، محقق شدن این هدف را سخت نموده است.

شاخص دلار مشخص کننده ارزش آن است. از ماه جولای سال 2014، این شاخص 25 درصد افزایش یافته است. اما دلیل آن چیست؟

در ماه ژوئن سال 2014، بانک مرکزی اروپا خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا با کاهش قیمت، قصد انجام فعالیت هایی برای کنترل تورم و رشد مالی را دارند. معامله گران ارزهای خارجی، نگران این موضوع بودند که ارزش یورو کاهش یابد و ناچار باشند که با ارز دلار، معامله های خود را انجام دهند.

در جولای سال 2014، بانک فدرال خاطرنشان کرد در ماه اُکتبر، برنامه کاهش قیمت را لغو خواهد نمود. به دنبال این تصمیم، در اواخر ماه جولای سال 2014، اداره تحلیل مالی آمریکا خاطرنشان کرد که رشد فراوری ناخالص داخلی آمریکا، در سه ماه دوم سال، 4 درصد بوده است. این میزان از رشد مالی، یک تغییر خوشایند، نسبت به سقوط 1/2 درصدی اول سال بوده است.

در ماه اُکتبر، عربستان سعودی خاطرنشان کرد که با محدود کردن صادرات نفت خود، قیمت هر بشکه نفت را کمتر از 70 دلار نگه می دارد.

دلیل دیگری که باعث قدرت دلار آمریکا شده است، انجام معامله های نفتی با دلار است. حال هر چقدر دلار قوی تر باشد، درآمدهای نفتی بیشتر خواهد بود و این یک معامله دو سر بُرد برای عربستان و آمریکا است.

منبع: فرارو

به "دومین ارز ذخیره ای دنیا بعد از دلار کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین ارز ذخیره ای دنیا بعد از دلار کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید