یک دارو به جای سه دارو ، قرص ترکیبی پلی پیل خطر عوارض قلبی ، عروقی و مرگ های ناشی از آنها را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو، یک آنالیز تازه نشان می دهد قرص ترکیبی سه دارویی پلی پیل احتمال بروز دوباره مسائل قلبی-عروقی و مرگ را در افرادی که قبلا دچار حمله قلبی شده اند، در دوران بهبودی شان کاهش می دهد.

یک دارو به جای سه دارو ، قرص ترکیبی پلی پیل خطر عوارض قلبی ، عروقی و مرگ های ناشی از آنها را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ ارم گفتگو به نقل از فاکس نیوز یافته های این آنالیز که در کنگره انجمن متخصصان قلب اروپا در بارسلونای اسپانیا اعلام شد، نشان داد مصرف این قرص اندازه مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا 33 درصد کاهش می دهد.

یافته های آنالیز درباره این قرص ترکیبی که حاوی سه داروی آسپیرین (100 میلی گرم)، داروی مهارنماینده آنزیم مبدل آنژیوتانسین به نام رامیپیریل (5/2، 5 یا 10 میلی گرم) و آتورواستاتین (20 میلی گرم یا 40 میلی گرم) است در ژورنال پزشکی معتبر نیوانگلند منتشر شده است.

به گفته پژوهشگران، نتایج این آنالیز برای نخستین بار نشان می دهد که پلی پیل می تواند مسائل عودنماینده قلبی-عروقی را در افرادی که از حمله قلبی بهبود یافته اند، کاهش دهد.

این پژوهشگران بعلاوه می گویند دلیل این تاثیر مثبت این است که بیماران با این رویکرد ساده با استفاده از یک قرص حاوی چند دارو نسبت به مصرف جداگانه قرص ها در روینمودهای معمول، بهتر می توانند برنامه درمانی را رعایت و قرص ها را به طور منظم مصرف نمایند.

به طور معمول، پس از اینکه یک بیمار از حمله قلبی بهبود پیدا می نماید، پزشکان چند دارو برای جلوگیری از عود مسائل قلبی برای او تجویز می نمایند که ممکن است شامل داروهای ضد پلاکت برای جلوگیری از لخته شدن خون، داروهایی برای کنترل فشار خون و یک داروی پایین آورنده چربی خون مانند یک داروی استاتینی است.

مسئله ای که پیش می آید این است که کمتر از نیمی از بیماران به طور مداوم این برنامه درمانی را رعایت می نمایند. گرچه بسیاری از بیماران در مدت بلافاصله پس از بیماری حاد قلبی مثلا حمله یا انفارکتوس قلبی درمان را رعایت می نمایند، پس از چند ماه اول اندازه رعایت درمان افت می نماید.

هدف دیگر این پژوهشگران این بود که از همان آغاز دوره بهبودی برنامه درمانی آغاز شده باشد و اغلب بیماران در این آنالیز مصرف این قرص ترکیبی ساده را از هفته اول حمله قلبی آغاز کردند.

این پژوهشگران می گویند رعایت درمان پس انفارکتوس میوکاردی حاد (حمله قلبی) برای پیشگیری ثانوی (جلوگیری از عود بیماری) اساسی است و پلی پیل که داروهای اساسی مورد احتیاج این بیماران در آن ترکیب شده است، کارآمدی خود را در این باره ثابت نموده است. هنگامی بیماران پذیرش بیشتر در مصرف داروهای لازم داشته باشند، خطر عود کردن مسائل قلبی-عروق کمتر می گردد.

یک آنالیز قبلی که در ژورنال انجمن متخصصان قلب آمریکا (JACC) منتشر شده است، هم نشان داده بود که بیماران درمان شده با پلی پیل در پذیرش درمان و رعایت دریافت آن بهبودی قابل توجهی نشان می دهند.

درمان ساده تر پذیرش بیماران را بیشتر و اثربخشی آن بیشتر می نماید

آنالیز قعلی به صورت یک کارآزمایی بالینی بین المللی تصادفی شده سامل 2499 بیمار از هفت کشور اروپایی بود که دوران بهبودی از حمله قلبی را می گذراندند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه دریافت نماینده لی پیل و دریافت نماینده داروهای استاندارد معمول تقسیم شدند. سن میانگین بیماران 76 سال بود و شامل افرادی با سابقه فشار خون بالا، دیابت و سیگار کشیدن می شد.

مدت پیگیری بیماران به طور میانگین سه سال بود.

در این آنالیز اندازه بروز چهار مشکل عمده قلبی-عروقی در این بیماران تجزیه و تحلیل شد: مرگ ناشی از علل قلبی-عروقی، سکته مغزی غیر مرگبار، انفارکتوس میوکاردی (حمله قلبی) غیر مرگبار و احتیاج به انجام جراحی اضطراری بای پس شریان های کرونری قلب.

نتایج نشان اد که بیمارن دریافت نماینده قرص ترکیبی پلی پیل نسبت به افرادی که داروها را جداگانه دریافت می نمایند، 24 درصد کمتر در معرض این چهار عارضه قلبی-عروقی هستند. شمار مرگ ها هم در گروه دریافت نماینده داروهای جداگانه در مقایسه با گروه پلی پیل کمتر بود: 71 مرگ در برابر 48 مرگ.

بیماران گروه پلی پیل بعلاوه اندازه بالاتر پذیرش درمان را نسبت به گروه شاهد داشتند که ممکن است دلیل سودمندی بیشتر پلی پیل باشد.

پلی پیل که درمان را ساده تر و پذیرش درمان را در بیماران بهبود می بخشد، بعلاوه می تواند بخشی از یک رویکرد درمانی دنیای برای کمکک به پیشگیری از عود مسائل قلبی-عروق در بیمارانی باشد که دچار حمله قلبی شده اند.

پلی پیل در ایران هم مطالعه شده است

پلی پیل در بازار دارویی ایران هم موجود است و قبلا پژوهشگران ایرانی در یکی از بزرگترین تحقیق های بالینی دنیا در سال 2019 در همکاری با پژوهشگران سایر کشورها نشان دادند که مصرف این قرص چنددارویی می تواند جلوی بسیاری از مرگ های زودرس قلبی-عروقی را بگیرد و امید به زندگی را کاهش دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک دارو به جای سه دارو ، قرص ترکیبی پلی پیل خطر عوارض قلبی ، عروقی و مرگ های ناشی از آنها را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دارو به جای سه دارو ، قرص ترکیبی پلی پیل خطر عوارض قلبی ، عروقی و مرگ های ناشی از آنها را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید